علی حسین نژاد گفت: با توجه به فراهم شدن زمینه دریافت اطلاعات ازدواج بیمهشدگان از سازمان ثبت احوال کشور به صورت فایل اطلاعات تجمیعی که هر ماهه به روزرسانی میشود، پرداخت کمک هزینه ازدواج به عنوان اولین سرویس بدون نیاز به دریافت درخواست و بررسی توسط واحدهای اجرایی و کاملا غیرحضوری راهاندازی شده که طی آن شناسایی بیمهشدگان حائز شرایط ماده (۸۵) قانون تامین اجتماعی و فرآیندهای مربوط به ثبت مشخصات، انجام محاسبات، صدور اسناد و ارسال به اداره کل امور مالی در سامانه متمرکز تعهدات کوتاه مدت برای واجدین شرایط که دارای شماره حساب و شماره تلفن همراه معتبر در سیستم میباشند در پایان هرماه به صورت هوشمند و بدون نیاز به مراجعه بیمهشده به واحد اجرایی صورت میپذیرد و مراتب نیز از طریق پیامک به بیمهشده اعلام میشود.
وی افزود: علاوه بر شیوه فوق، امکان ثبت اطلاعات مربوط به ازدواج توسط بیمهشده از طریق سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی اینترنتیhttps:// eservices.tamin.ir فراهم میباشد که در این روش نیز کلیه فرآیندهای اجرایی به طور هوشمند و بدون نیاز به مراجعه حضوری بیمهشده صورت میپذیرد.
گفتنیست افرادی که علی رغم تکمیل اطلاعات شماره حساب و شماره تلفن همراه در سامانه خدمات غیرحضوری، در پایان ماه مربوطه، پیامک ثبت کمک هزینه ازدواج را دریافت نمینمایند، میتوانند از طریق مراجعه به آدرس اینترنتی مذکور از مسیر منوی بیمه شدگان/ حمایتهای کوتاه مدت/ درخواست کمک هزینه ازدواج از علت عدم دریافت کمک مذکور مطلع و در صورت اعتراض با «ثبت درخواست پشتیبانی» و بارگذاری تصاویر عقدنامه و صفحه ازدواج شناسنامه ازطریق منوی «افزودن تصاویر جدید»نسبت به ارائه درخواست و پیگیریهای مربوطه اقدام نمایند.
مطابق ماده ۸۵ قانون تامین اجتماعی بیمه شده اصلی که دارای ۷۲۰ روز سابقه بیمهپردازی طی ۵ سال قبل از ازدواج بوده و عقد ازدواج آنها دائم و برای بار اول باشد بعنوان یکی از تعهدات کوتاه مدت سازمان تامین اجتماعی میتواند از کمک هزینه ازدواج برخوردار شوند.