http://ختم کلام؛ ایران دارای استعدادهای فراوان در بخش‌های مختلف علمی ، پزشکی ، ادبی ، ورزشی و … است. تعدادی ازآنان نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز زبانزد خاص و عام هستند که نمونه بارز آن پروفسور سمیعی بزرگترین جراح مغز و اعصاب در جهان است.

دکتر سجاد عبدی نیز یکی از این نوابغ گیلانی است که با توجه به سن و سال کم خود،  توانسته پله‌های ترقی پزشکی را به سرعت طی کند و هم‌اینک نیز یکی از برجسته‌ترین متخصصان در بخش‌های مختلف پزشکی می‌باشد.

این جوان و نخبه گیلانی، عضو انجمن نخبگان کشور و دارنده مدرک تافل IBTبا نمره ۱۰۰ از آمریکا، متخصص رفتار حرکتی و فیزیولوژیست، ۳ سال پژوهشگر برتر کشور ، نفر برتر استارت آپ و پنج طرح برتر کشور ۱۴۰۱، جوان برتر گیلان در سالهای ۹۳ تا ۹۷، پژوهشکر برتر ۱۴۰۱ و دارنده مقالات isi و همچنین قهرمان در عرصه کاراته و یکی از جوانترین مدرسان دانشگاه در کشور است که تندیس و لوح سپاس از نماینده ولی فقیه و همچنین معاونین ریاست جمهوری در دوره های متعدد دریافت کرده است.

این متخصص گیلانی که ده ها کتاب تألیف و ترجمه کرده، در حیطه توانبخشی و کاردرمانی موفقیت‌های چشمگیری داشته تا جایی که از متد درمانی خود برای درمان بیماران استفاده می‌کند و در درمان دیابت و همچنین درمان فلج‌های مربوط به سکته مغزی به نتایج چشمگیری دست یافته است.

این پژوهشگر جوان اخیرا با کشور انگلستان و هند همکاری مشترک علمی در نقد و ویراستاری مقاله و کتاب به عنوان داور داشته است .

در حال حاضر ۵ کتاب آماده چاپ دارد که ۲ کتاب مشترک با کشور ترکیه در حوزه MS و ALS می باشد و همچنین از کشور امریکا و سوئیس دعوت نامه داشته و خواهان ایشان هستند ولی عشق به مردم کشور مانع از رفتن این دانشمند ایرانی شده است.

دکتر سجاد عبدی یکی از برترین‌های ایران و جهان می‌باشد که در آینده از این جوان ایرانی در دنیا بیشتر خواهیم شنید.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا با این نخبه جوان ایرانی مصاحبه ای داشته و مردم عزیز کشورمون را از جدیدترین دستاوردهای این متخصص مطلع سازیم.

***

دکتر سجاد عبدی در ابتدای این گفت و گو گفت: خوشحالم در کشوری زندگی می‌کنم که مردمانش همه مهربان، باتعصب و نخبه هستند و من نیز خود را جزئی از این خانواده می‌دانم و با افتخار می گویم  یک ایرانی و گیلانی  هستم و برای سربلندی کشورم تلاش میکنم

وی افزود:تحصیلات خود رو فشرده و در کمترین زمان تمام کردم و بدنبال ادامه تحصیل در مقطع پسا دکترا هستم و به حول قوه الهی در تلاشم تا بتوانم خدمت کوچکی را برای کشورم انجام دهم که در این راستا همیشه تکیه گاهم خداوند بوده و شعارم این است که آنقدر شکست میخورم تا راه شکست دادن را یاد بگیرم.

تولید علم، فقط انتقال علم نیست  نوآوری علمی در درجه اوّلِ اهمیت است. این را من از این جهت می‏گویم که باید یک فرهنگ بشود. این نواندیشی، فقط مخصوص اساتید نیست؛ مخاطب آن، دانشجویان و کلّ محیط علمی است. البته برای نوآوری علمی دو چیز لازم است: یکی قدرت علمی و دیگری جرأت علمی. البته قدرت علمی چیز مهمی است. هوش وافر، ذخیره علمی لازم و مجاهدت فراوان برای فراگیری، از عواملی است که برای به دست آمدن قدرت علمی، لازم است؛ اما این کافی نیست. بسا کسانی که از قدرت علمی هم برخوردارند، اما ذخیره انباشته علمی آنها هیچ جا کاربُرد ندارد؛ کاروان علم را جلو نمی ‏برد و یک ملت را از لحاظ علمی به اعتلاء نمی‏رساند. بنابراین جرأت علمی لازم است…. اگر بخواهید از لحاظ علمی پیش بروید، باید جرأت نوآوری داشته باشید.  پژوهشگران باید از قید و زنجیره تعریف‌های علمی القاء شده و دائمی دانستن آنها خلاص شوند. ضمن اینکه افراد موفق کارهای متفاوت انجام نمی‌دهند، بلکه کارها را به گونه ای متفاوت انجام می‌دهند.

شما در سال گذشته پژوهشگر برتر حوزه ی ارتباط با دیابت و بیماری های خاص شده اید، لطفا مختصری در این باره توضیح بدهید که چطور به این جایگاه دست پیدا کردید؟

در زمینه انتخاب پژوهشگر برتر معمولا سوابق طرح های پژوهشی شخص بررسی می شود که این موارد شامل اهمیت موضوعی طرح، اعتبار سنجی طرح و جذب و خدماتی که ارائه داده می شود و سایر موارد می باشد. در این راستا اشخاص با امتیاز بیشتر هر ساله به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب می شوند. بر همین اساس، این سعادت رو داشتم که چند سال متوالی بعنوان  پژوهشکر برتر باشم  در سال گذشته  افتخار مجدد داشتم که به این عنوان دست پیدا کنم و تندیس دریافت نماییم.

دکتر عبدی در مورد تحقیقاتش در بیماری دیابت اظهار کرد: این پژوهش از نوع تجربی مداخله ای بود که در مرکز تحقیقات پزشکی دانشگاه گیلان انجام گرفت که در آن جمعیت مورد مطالعه از ۱۲۰ موش نر در نظر گرفته شده بود که در ۱۰ گروه غیر دیابتی و پنج گروه دیابتی تقسیم شدند که دیابت بوسیله تک دوز ۶۰ میلی گرم در هر کیلوگرم STZ القاء شد و اگر میزان گلوکز پلاسما بیش از ۲۵۰ میلی گرم در هر دسی لیتر بود , حیوانات به عنوان گروه دیابتی در نظر گرفته میشدند .

 

این نخبه گیلانی اضافه کرد: بر این اساس تهیه یک عصاره که تجویز از طریق روش گاواژ به حلالیت ۱۰ میلی گرم عصاره در حلال سالین صورت گرفت وتمرینات هوازی برای انجام از تردمیل موش صحرایی استفاده شد و دستورالعمل تمرین هوازی برای حیوانات به این صورت بود که ابتدا موش های صحرایی یک دوره آشنا سازی را طی کردند و پس از آن یک‌روز استراحت به حیوانات داده می‌شد و سرانجام پس از حذف حیوانات، تمرین اصلی آغاز شد.

دکتر عبدی ادامه داد: با توجه به داده‌های حاصل از مطالعه اخیر می‌توان نتیجه گرفت که مصرف عصاره و تمرین هوازی هر کدام به تنهایی و مصرف باهم موجب افزایش حافظه اجتنابی غیرفعال و همچنین موجب بهبود وزن و سطح سرمی فاکتور نورو تروفیک مشتق از مغز و کاهش سطح سرمی گلوکز در موشهای صحرایی نر دیابت شده که این پروژه ۳ سال زمان برده و در بالاترین سطح نشریه های معتبرداخلی و خارجیisi تأیید و چاپ شده است.

وضعیت پژوهشی و علمی دانشگاه ‌های کشور را به چه نحو ارزیابی می نمائید؟

جامعه دانشگاهی ایران از پتانسیل بالایی در انجام امور پژوهشی و تحقیقاتی برخوردار است. این امر باعث شده است تا سرانه پژوهش دانشگاه ها در دنیا بسیار بالا باشد به طوریکه در منطقه رتبه بسیار خوبی دارد.

جوان نخبه استان گیلان در مورد حیطه توانبخشی و کاردرمانی روی بیماری های خاص نیز گفت: بنده یک محقق هستم که در حیطه پژوهش و علمی فعالیت می‌کنم و در حال ساخت و ثبت دستگاه پیشرفته هستم که بتواند سرعت بهبودی را افزایش داده و زودتر فرد به بهبودی برسد که مراحل ثبت این دستگاه هم در حال فراهم شدن است.

دکتر سجاد عبدی خاطرنشان کرد: در سال‌های پژوهش خود زمانی که بر روی موش‌ها کار می‌کردم به نتایج جالبی رسیدم . ورزش می‌تواند نقش بسزایی در بیماران بگذارد که این امر باعث شد که به فکر ورزش مصنوعی برای بیمارانی که غیرقابل حرکت هستند باشم.

وی تصریح کرد: این دستگاه بسیار کوچک نه تنها در بهبود کیفیت زندگی افراد نقش دارد،  بلکه می‌تواند از ایجاد آسیب هم پیشگیری کند که هم بخشی از سیستم توانبخشی است و هم در مراقبت های حاد نقش دارد و به علاوه این دستگاه می‌تواند در حفظ عملکردهای حرکتی به فرد کمک کند تا توانایی هایش را افزایش دهد.

دکترعبدی اضافه کرد: افرادی که دارای بیماری هایی مثل MS و  ALS هستند،  توانایی آنان حفظ می‌شود و همچنین  یکسری از افرادی که توانایی آنان به دلیل سکته مغزی از بین رفته و هر فعالیت و توانایی را که از دست رفته ، تقویت و برمی گرداند که در این راستا به بیمار آموزش های لازم جهت حفظ حداکثر استقلال را بدهد.

وی گفت: این دستگاه بیماران را ارزیابی می‌کند و با توجه به یافته‌هایشان قضاوت بالینی و پیش آگهی بیماری و برنامه درمانی را تعیین می‌کند که من با در نظر گرفتن اولویت های بیمار، اهداف درمانی را مشخص می‌کنم و راههایی را برای مدیریت متکی توسط خود بیمار را ارایه میدهیم.

و‌همچنین روی طرح اثربخشی آموزش خودشفقتی بر نارسایی هیجانی و احساس خستگی در بیماران مولتیپل اسکلروزیس  (MS)  بیماران اسکلروز جانبی آمیوفتریک (ALS) در حال  تحقیق هستم که بتوانیم این بیماری‌ها  را کنترل و مهار کنیم که البته تاکنون از طریق ورزش مصنوعی و  نوروفیدبک نتایجی خوبی گرفتم.

و همچنین ۱۴۰۲ با قدرت در استارت آپ شرکت کردم که امیدوارم طرح همچون سال گذشته رتبه اول رو به خود اختصاص دهد.

این جوان نخبه گیلان که یکی از ورزشکاران و قهرمانان رشته کاراته  در سطح بین الملی نیز است، در این خصوص بیان کرد: درس و ورزش هر دو در جایگاه خود سختی های مخصوص به خود را دارد اما وقتی به هدف می رسید.

سختی راه معنا پیدا نمی‌کند و شیرینی کسب شده، آن سختی ها را از بین می برد.

 

و حرف آخر؟

با تشکر از وقتی که در اختیار بنده قرار دادید. امیدوارم دانشجویان و پژوهشگران در دانشگاه ها به دنبال راه های تبدیل علم به عمل باشند. این کار تنها از طریق مطالعه، تجربه کردن و انجام کارهایی فراتر از درس خواندن صرف امکان پذیر است. در واقع هدف واقعی از تحصیل در دانشگاه بدست آوردن علمی است که باید به عمل تبدیل شود. خوشبختانه امروزه دسترسی به اطلاعات بسیار آسان تر شده است و به راحتی می توان به اطلاعات ارزشمندی در زمینه های تخصصی دست یافت.

در پایان

امید است که با حمایت از این جوانان نخبه، راه را هموار کنیم تا آنان بتوانند در زمینه های مختلف علمی، گام های مؤثر و مثبتی را بردارند.