معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری گیلان در نشست خبری با اصحاب رسانه از مهم‌ترین موضوعات سال جاری را، نظارت بر برگزاری انتخابات عنوان و اظهار کرد: ما با تشکیل ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخابات بر نحوه اجرای فرایند برگزاری انتخابات نظارت داشتیم و البته این امر همچنان استمرار دارد.

مسرور افزود: در این راستا ۷۴ جلسه برگزار و ۲۷۰ مصوبه داشتیم. در این مدت ۱۴۳ مورد تخلف واصل شد و به جهت پیشگیری از تخلفات انتخاباتی، ۸۰۴ مورد تذکر پیامکی به داوطلبان انتخابات ارسال کردیم و حتی از برخی افراد دعوت حضوری در شهرستان ها داشتیم تا بتوانیم عدالت انتخاباتی را برقرار کنیم.

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخابات در گیلان گفت: از ۱۴۳ مورد گزارش واصله، ۱۴۰ پرونده جرائم انتخاباتی تشکیل شد و رسیدگی ها ادامه دارد. در این راستا، ۵۴ فقره پرونده خرید و فروش رای، ۵۳ فقره اخلال در امر انتخابات، ۱۴ مورد تخلف تبلیغات زودهنگام و تعدادی هم پرونده هتک حرمت و حیثیت تشکیل شد.

وی افزود: فعلا این تخلفات در حد اتهام است و کسی محکوم نشده و پس از طی مراحل لازم، دادگاه باید تصمیم گیری کند.

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخابات در گیلان در ادامه در خصوص حفظ اراضی ملی گفت: استان گیلان برخلاف تصورات، از حیث اراضی مرغوب در فقر قرار دارد. با پیگیری های انجام شده، در سال جاری «پنجره واحد مدیریت زمین » در گیلان تشکیل شد. این سامانه کمک می‌کند اشخاصی که می‌خواهند از وضعیت اراضی اطلاعات داشته باشند از مراجعه به ادارات مختلف خودداری کنند. ۷۰ درصد اراضی گیلان، اراضی ملی و منابع طبیعی است و این سامانه می‌تواند در کاهش ورودی پرونده ها و دعاوی و تعرض به اراضی منابع ملی موثر باشد.

مسرور گفت: گیلان یکی از پرحادثه ترین استان های کشور در حوزه تصادفات و در میان ۵ استان اول است. متاسفانه در ۱۰ ماهه اول سال، ۵۱۱ تصادف منجر به فوت داشته ایم و این رقم بالایی است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری گیلان افزود: ۹۵ نقطه حادثه خیز شناسایی شده اما فقط ۲۵ درصد آن‌ها کددار و اصلاح شده و بقیه موارد رها شده‌اند.

مسرور با بیان آن که تقریبا هیچ جاده ای در گیلان امن نیست، گفت: ما تذکرات لازم را دادیم، در گام بعدی با افرادی که به تکالیف خود عمل نمی‌کنند، برخورد خواهیم کرد.

معاون دادگستری گیلان از ۱۶۹۱۵ مورد بازرسی از مشاوران املاک با همکاری سایر ارگان‌های مربوطه خبر داد و گفت: در این میان، ۷۸۵ مورد از مشاوران املاک فاقد پروانه بودند که منجر به پلمب ۴۸۷ واحد صنفی شد.

مسرور افزود: خوشبختانه در سال جاری اقدامات مناسب و موثری در زمینه ساماندهی مشارواران املاک در گیلان انجام شد و انشالله در سال جدید به سراغ مشاورین خودرو خواهیم رفت.