کی از تاثیرات بسیار مفید ورزش ، علی الخصوص رشته ورزشی فوتسال در کودکان ،افزایش انضباط شخصی در آنها است . یکی از اصلی ترین نکاتی که مربیان در مورد ورزش فوتسال به بازیکنان گوشزد می کنند رعایت نظم و انضباط در زندگی شخصی است .

داشتن استراحت کافی قبل از بازی فوتسال از اهمیت بسیاری برخوردار است و به همین دلیل بسیاری از بازیکنان فوتسال دارای ساعت خواب دقیق و منظم هستند .حاضر شدن به موقع سر تمرین نیز در فوتسال بسیار حایز اهمیت است . تمامی این مسائل و نکات موجب نهادینه شدن انضباط شخصی در کودکان و نوجوانان خواهد شد .

فواید فوتبال برای بدن عبارتند از : افزایش ظرفیت هوازی و سلامت قلب و عروق ،کاهش چربی و بهبود عضلات ،افزایش قدرت ، انعطاف پذیری و استقامت ،تقویت عضلات و استخوان ها ،بهبود سلامتی از طریق دویدن ، راه رفتن و با سرعت دویدن .

 

علاوه بر تمامی مواردی که مطرح شد در کنار فواید جسمی ورزش ، ازفواید روحی آن می توان به ایجاد شور و نشاط در کودکان و نوجوانان اشاره کرد . داشتن نشاط فردی و اجتماعی در نوجوان موجب تاب آوری آنان در برابر مشکلات می شود و آنها می توانند با شرایط متغیر زندگی بهتر خود را منطبق نمایند و نقش مفیدی در جامعه ایفاء کنند.

بنابراین افزایش سطح نشاط فردی و اجتماعی در نوجوانان و جوانان باعث کاهش آسیب های اجتماعی می شود .

شادی و نشاط موجب بهبود کیفیت زندگی است و احساس نشاط در دانش آموزان ورزشکار در سنین نوجوانی در شکل گیری و ثبات برنامه ها و اهداف آنان در آینده و بزرگسالی تاثیرگذار خواهد بود. همچنین کودکان و نوجوانان از همان سن کم یاد می گیرند که نظم و انضباط را سرلوحه زندگی شخصی خود قرار دهند و در نتیجه با تکیه برقدرت ها و توانمندی های فردی و تجارب اجتماعی که در حیطه ورزشی حاصل شده است بتوانند در برنامه ریزی تحصیلی و شغلی خود نیز موفق باشند .

 

به قلم : سعید عزیزی

پزشکیار آکادمی ملی المپیک
دبیر تربیت بدنی مجموعه مدارس علم و صنعت نوین رشت