همزمان با ۱۴ بهمن و نام‌گذاری این روز در روزشمار ایام دهه فجر سازمان جهاد کشاورزی به  «جهاد کشاورزی، جوان، نخبگان و تولید دانش‌بنیان» نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه کشاورزی استان گیلان با رییس سازمان جهاد کشاورزی این استان دیدار کردند.

به گزارش روابط عمومی، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان در این نشست هم‌اندیشی گفت: باید از روش‌های جدید برای شناسایی نخبگان و از فکر تحول‌آفرین ایشان استفاده کنیم.

صالح محمدی افزود: باید فعالیت‌ها بر مبنای دانش و خرد تنظیم شود تا بتوانیم در مسیر تحول و توسعه قرار بگیریم و در رده‌بندی‌های جهانی جایگاه‌های خوبی کسب کنیم.

وی به شرایط کشورهای مختلف به خصوص کشورهای منطقه در ایجاد مراکز علمی و تجهیز مراکز به لابراتوارهای پیشرفته و تمایل نخبگان به خروج از کشور اشاره کرد و اهمیت نگه‌داشت سرمایه انسانی و نخبگان در داخل کشور را لازم و واجب دانست و یادآور شد: جهاد کشاورزی باید در دانش محور بودن فعالیت‌ها ورود کند و از این طریق ایجاد درآمد، اشتغال و توانایی حل مسائل جامعه را برنامه‌ریزی کند.

وی از حمایت از پارک‌های علم و فناوری، موسسات و مراکز تولیدات فناورانه و تنها کارگزار دانش‌بنیان استان گیلان خبر داد و گفت: برای اینکه بتوانیم در بخش کشاورزی و همه زیربخش‌های آن نگاه علمی، فناورانه و دانش بنیان داشته باشیم به ایده و تغییر روش نیاز داریم تا پرچم دانش و نخبه‌گرایی را در همه حوزه‌ها بالا نگه داریم و مصادیق آن را نمایان کنیم و شاهد اتفاقات خوب در حوزه‌های مختلف بخش کشاورزی باشیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان تصریح کرد: یکی از معضلات و مشکلات حوزه‌های مختلف تولید، کار کردن با روش‌های قدیمی است و این روش‌ها در گذشته جواب می‌داد ولی امروز این‌طور نیست و ۱۵۰ سال در کشور ما سابقه فعالیت ماهیان خاویاری وجود داشته ولی اکنون برخی کشورها گوی سبقت را از ما ربودند چون چاشنی دانش با روش‌های علمی و فناورانه را به آن اضافه کردند و انتظار داریم نخبگان کشور این روش‌ها را پرورش دهند.

وی تاکید کرد: حوزه‌های آبزی‌پروری، دام، طیور و  باغبانی بستر بسیار مناسبی برای فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان است و اخیراً در حوزه باغبانی با معرفی سه رقم کیوی زودرس در استان گیلان شاهد ورود دانش و علم به عرصه تولید و تاثیرات آن بودیم.

وی با اشاره به استقرار ۱۵ شرکت دانش‌بنیان کشاورزی در گیلان گفت: دانش‌بنیان‌ها می‌تواند بن‌بست بسیاری از موضوعات را بشکنند.

گفتنی است در ادامه این نشست نخبگان، نمایندگان شرکت‌های دانش بنیان و نماینده تنها کارگزار دانش‌بنیان استان گیلان به ارائه نظرات خود پرداختند.