ختم کلام:
 اسدالله عباسی در آئین افتتاحیه بیستمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی که در زیباکنار رشت برگزار شد، ضمن قدردانی از حضور ذاکران و مداحان و شاعران پیشکسوت و پیرغلامان حسینی در استان گیلان و تبریک ایام ولادت پیامبر مهربانی حضرت محمد(ص) و امام صادق(ع) افزود:  افتخار ما این است که با ذکر “یاحسین” مداحان اهل بیت و پیرغلامان حسینی بزرگ شدیم و به این کار نیز افتخار می کنیم.

وی اضافه کرد: نفس قدسی شما توانست خون امام حسین(ع) را در میان همه امت اسلامی به جریان بیندازد و در اربعین امسال نیز شاهد بودیم که بیش از ۲۰ میلیون زائر در این مراسم حضور یافتند.

عباسی اظهار کرد: مردم گیلان مردمانی معتقد و متدین و انقلابی هستند که در طول تاریخ هیچگاه در برابر ستمگران و زورگویان تسلیم نشدند؛ در آن زمان که خلفای بنی امیه و بنی عباس با شمشیر می خواستند این مردم را تسلیم کنند، تسلیم نشدند و مقاومت کردند و پناهگاه امامزادگان شدند.

وی با اشاره به پایه گذاری آل بویه و علویان در این دیار و اهتزاز پرچم سرخ تشیع در سرزمین ایران، افزود: گیلان دیار میرزا کوچک خان جنگلی است که در برابر دو ابرقدرت انگلیس و شوروی تسلیم نشد و در برابر حکومت مرکزی آن زمان ایستاد و بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، مینیاتوری از حکومت اسلامی را در گیلان تشکیل داد و با دشمنان اسلام و ایران مبارزه کرد.

نماینده عالی دولت در گیلان ادامه داد: این استان ولایتمدار، دیار میرزاکوچک جنگلی و آیت الله العظمی بهجت فومنی(ره) است و در گیلان همه مذاهب در کنار هم شرافتمندانه زندگی می کنند.

عباسی تصریح کرد: گیلان هشت هزار شهید سرافراز را تقدیم اسلام و انقلاب کرده و در جریان فتنه ۸۸ هم شاهد خلق حماسه هشتم دی بودیم که لبیک مردم گیلان به ولایت بود.

وی با بیان اینکه پدرم از ذاکرین اهل بیت(ع) بود و با سینه زنی و مداحی و مرثیه سرایی تربیت پیدا کردم، اضافه کرد: سالیان سال است که منتظر چنین روزی بودیم و سرانجام اجلاس بیستم به گیلان رسید، زیرا گیلان هم در زنده نگه داشتن راه امام حسین و اهل بیت(ع) سهم دارد.

استاندار گیلان تقارن هفته وحدت و ولادت با سعادت نبی مکرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) با برگزاری اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی را مبارک دانست و یادآور شد: گیلان نماد وحدت اقوام و مذاهب است و همه در کنار هم با عشق امام حسین و اهل بیت زندگی عزتمندانه و شرافتمندانه داریم.

وی ادامه داد: در واقع مبانی دینی و فرهنگی و انقلابی ما برگرفته از نهضت و مکتب پیامبر(ص) و امام حسین(ع) است.

عباسی با بیان اینکه پیرغلامان و خادمان حسینی مدال سرخ تشیع را به گردن دارند، تاکید کرد: شماها این معنویت و نورانیت را نسل به نسل ادامه دادید؛ مردم گیلان ۳۱ سال دیگر باید منتظر چنین مراسمی باشند و لذا قدردان این برکت و نعمتی هستیم که خداوند به واسطه میزبانی از شماها نصیب ما کرده است.

وی در ادامه به سخنان امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و متذکر شد: معظم له افق آینده امت اسلامی را نشان دادند و دشمنان اسلام و انقلاب را مشخص کردند لذا باید حول محور قرآن و آموزه های دینی و مکتب اهل بیت(ع) دشمنان را شکست دهیم به قله های پیروزی برسیم.

بیستمین اجلاس پیرغلامان حسینی که از شامگاه سه شنبه شب در رشت با حضور آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان و جمع کثیری از عاشقان و دلدادگان حسینی و مسئولان استان آغاز شده، با حضور مداحان و پیرغلامان سراسر کشور و ۱۲ مداح خارجی از کشورهای افغانستان، پاکستان، تایلند، عمان، ترکیه، لبنان، هندوستان و عراق به مدت سه روز ادامه می یابد.

برگزاری نخستین اجلاسیه ویژه بانوان مداح و خادمان پیشکسوت حسینی (ع) و تجلیل از پیشکسوتان این حوزه در حرم حضرت فاطمه اخری(ع) خواهرامام رضا(ع) در رشت، برپایی شب شعر آیینی در دانشگاه آزاد این شهر، حضور مداحان در شهرهای مختلف گیلان، برپایی یادواره شهدا با حضور حجت الاسلام ماندگاری در گلزار شهدای رشت و برگزاری مراسم اختتامیه در مصلی امام خمینی (ع) رشت از مهمترین برنامه های این اجلاسیه است.

قرائت پیام حضرت آیت الله جعفر سبحانی، اجرای نوای زورخانه توسط یکی از مرشدان، خاطره گویی صابر خراسانی، شعرخوانی توسط دختر نونهال گیلانی، تجلیل از چند مداح و پیرغلام گیلان و همچنین مداحی یکی از پیرغلامان در وصف سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی از دیگر برنامه های آیین گشایش بیستمین اجلاس پیرغلامان حسینی در رشت بود.