http://ختم کلام؛

 

گزارش از: مهدیه رزاقی لنگرودی

کومله با دارا بودن ۱۴۲ شهید یکی از شهرهای تاثیر گذار در جنگ نابرابر ۸ سال دفاع مقدس بود و وجود این تعداد لاله پرپرشده نشان از تفکر مذهبی و قدرت ایثار مردمان این شهر است.
شهدایی که آن روز هاخود، در هنگام شهادت سن و سالی نداشتند، این روزها نیز بسیاری از آنان یا پدران و مادرانی آسمانی دارند و یا پدران و ماددانی دارند که در غم فراغ فرزند خود، نه سویی به چشمشان مانده و نه کالبد محکمی که بتواند آنان را به مزار عزیزانشان برساند.
جوانان امروز اما، با تلفیق علم و تکنولوژی، مسیر خانه شهدا تا گلزارشان را کوتاه کرده و شرایطی فراهم می آورد تا کالبد خسته و غمدیده بازماندگان این جان برکفان، بتوانند بصورت مجازی نزد شهدای خود باشند و دعا و فاتحه بخوانند.

جوانان انقلابی امروزی با بهره گیری از سخنان رهبر فرزانه خود که فرمود؛ “زنده نگهداشتن یاد شهدا کمتر از خود شهادت نیست” اقدام به تهیه نرم افزاری کردند که امکان زیارت مجازی شهدای شهر کومله را فراهم می کند.

طراحی و اجرای زیارت مجازی گلزار شهدا امکاناتی همچون، امکان مشاهده ۳۶۰ درجه ای گلزار شهدا،  امکان مشاهده مشخصات هر شهید، امکان‌پخش زیارتنامه شهدا و امکان استفاده از عینک‌ واقعیت مجازی را مهیا میسازد.

در این راستا همچنین کتابچه مجازی گلزار شهدای کومله نیز طراحی و تدوین شده است . در این‌کتابچه مجازی که امکان ورق زدن در آن وجود دارد اسامی شهدا بر اساس نام خانوادگی آنان فهرست بندی شده و علاوه براین، تصاویر، مشخصات و بارکد شهدا نیز در این صفحات درج شده است.

امکان جستجوی نام و نام خانوادگی شهید، امکان‌مرتب سازی شهدا براساس نام و نام خانوادگی شهید، کم سن ترین و مسن ترین و همچنین امکان جستجوی پیشرفته بر اساس نام پدر، محل تولد،  تاریخ تولد و تاریخ شهادت نیز در این زیارتنامه مجازی فراهم است.

عاشقان شهدایی می توانند با نصب اپلیکیشن های زیارت‌مجازی گلزار شهدا، و لاله های سرخ کومله،  علاوه بر قرائت فاحه و زیارت معنوی، به شهدای اسلام و انقلاب ادای احترام کنند.