سردار عباس بایرامی، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، ملت ایران را پیروز جنگ هشت‌ساله دانست و اظهار کرد: علی‌رغم همه موانع و مشکلات و تحریم‌ها و سختی‌هایی که بر کشور و ملت ما تحمیل شد، با توکل به خداوند و توسل به ائمه اطهار (ع) با پیروزی و سربلندی از این آزمون بیرون آمدیم.

وی هفته دفاع مقدس را جشن ملی دانست و افزود: طرفدار جنگ نیستیم، اما در یک جنگ نابرابر جهانی که دشمنان بر ما تحمیل کرده بودند، پیروز شدیم و این پیروزی را سرآغازی بر مقاومت جانانه ملت بزرگ ایران در برابر زورگویان و سلطه‌گران می‌دانیم.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور، با بیان اینکه دوران مشعشع دفاع مقدس تکیه‌گاه اساسی برای ادوار مختلف مردم ایران است، تصریح کرد: همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند، باید از این گنج بی‌پایان نهایت استفاده را ببریم.

بایرامی سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس را متولی ثبت و ضبط آثار و دستاوردهای این دوران نورانی در دو حوزه ادبیات و تاریخ دانست و عنوان کرد: در حوزه تاریخ از آثار و اسناد و مدارک خوبی برخورداریم و لذا از کمک بهترین اساتید تاریخ دانشگاه‌های کشور استفاده کردیم و امسال چهار جلد اول تاریخ توصیفی دفاع مقدس را به مردم تقدیم می‌کنیم.

وی کتاب مذکور را سرفصلی برای توصیفی نگاشتن دفاع مقدس دانست و بیان کرد: در حوزه‌های تحلیلی و تطبیقی و… مطالبی نوشته شده، اما درباره ابتدا و انت‌ها و علل و حوادث و مسائل و تبعات جنگ هنوز به صورت کامل نوشته‌ای نداریم که باید نگارش در این بخش را پیش ببریم.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در ادامه، به برنامه‌های حوزه ادبیات شامل همایش‌ها و کنگره‌های شعر و داستان و ادبیات پایداری و… اشاره کرد و متذکر شد: سالانه بهترین کتاب‌های تولیدی را در قالب جایزه ملی انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس و مقاومت برگزار می‌کنیم تا ادبیات جنگ را پویا نگه داریم.

بایرامی همچنین از حمایت و تقویت ناشران خصوصی در حوزه تولید کتاب دفاع مقدسی خبر داد و اضافه کرد: با همکاری ناشران و نویسندگان بنیاد صریر، تولید سالانه ۲۰۰۰ عنوان کتاب دفاع مقدس را هدفگذاری کردیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۹۱۰ عنوان کتاب دفاع مقدسی را چاپ و منتشر کردیم، یادآور شد: برنامه امسال نیز چاپ ۲۰۰۰ عنوان کتاب است که امیدواریم تحقق پیدا کند.