ختم کلام؛
به گزارش مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، امین افقی، معاون امور بندری سازمان در اجلاس کشوری تعالی هشت گانه لجستیک و حمل و نقل و هم اندیشی رهبران ومدیران زنجیره تأمین حمل و نقل کشور با ارائه تحلیلی از ظرفیت ها، مزیت ها و فرصت های متنوع کشورمان و مناطق آزاد ایران در حوزه های لجستیک، حمل و نقل و زنجیره تأمین در سطح بین المللی افزود : شورای لجستیک مناطق آزاد می تواند یک طرح الگویی برای تشکیل شورایعالی لجستیک ایران باشد
دبیر شورای لجستیک منطقه آزاد انزلی در سخنرانی خود با عنوان ظرفیت های مناطق آزاد ایران در توسعه لجستیک و فعالسازی کریدورهای بین المللی اظهار داشت: وجود مزایا و معافیت های قانونی، واقع شدن در محل عبور کریدورهای بین المللی از کشورمان، زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری لجستیکی ، وحدت فرماندهی براساس ماده ۶۵ قانون احکام دائمی، ظرفیت و بسترهای مناسبی برای اجرای طرح الگویی شورای لجستیک مناطق آزاد می باشد ،
عضو شورای لجستیک مناطق آزاد با تصریح بر اینکه بسیاری از مناطق آزاد موفق دنیا دریامحور و لجستیک محور بوده افزود: مناطق آزاد ایران در نقاط ژیوپلیتیک مرزی واقع شده اند و مزیت ها و معافیت قانونی مناطق آزاد در جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی ، امکان ثبت شرکت و فعالیت شرکت های بین المللی لجستیکی و حمل و نقلی برخوردار می باشند، اضافه کرد: با عنایت به راهبرد دولت سیزدهم در توسعه دیپلماسی لجستیکی و توسعه همگرایی اقتصادی با کشورهای منطقه ،تشکیل شورایعالی لجستیک کشور اقدام بایسته ای جهت هم افزایی ظرفیت ها و هماهنگی میان نهادی بخش دولتی و خصوصی، احصاء حلقه های مفقوده، مدیریت منسجم، کلان و فرابخشی، و آینده نگری در امور مرتبط با لجستیک ایران بخشی از دستاوردهای این نهاد ارزیابی می شود.
معاون امور بندری و حوزه دریای خزر سازمان منطقه آزاد انزلی، لجستیک را مقوله ای چند وجهی و فرا بخشی و یک مزیت استراتژیک رقابتی در سطح منطقه ای و بین المللی دانست که در کاهش زمان و هزینه ها جابجایی کالا ،افزایش و تسهیل خدمات حمل و نقل موثر است و خاطر نشان کرد : لجستیک راهبرد توسعه متوازن ،پیشران رونق فضای کسب و کار بوده و نقش استراتژیک در توسعه اقتصادی کشورها و رشد تجارت کشورها در بازارهای جهانی و اقتصادی عنوان کرد .
جانشین کارگروه فعالسازی کریدورهای بین المللی افزود: با توجه به تغییر و تحولات معادلات بین المللی و گسترش مناسبات با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، چین و کشورهای همسایه در حوزه خزر و پیمان منعقده شانکهای ، تمرکز بر سرعت بخشیدن به تکمیل و بهره برداری از قطعه پایانی راه آهن رشت -کاسپین به عنوان حلقه مفقوده کریدورهای بین المللی از الویت های توسعه زیرساخت های لجستیکی کشور عنوان کرد و افزود : اتصال ریل سراسری به بندر کاسپین موجب اتصال دو دریای شمالی و جنوبی ایران و نقش آفرینی موثر در ترانزیت تجاری و بین المللی و زمینه ساز فعال سازی کریدورهای بین المللی عبوری از کشورمان می شود.
دبیر میز تجارت با اوراسیا منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه در طرح ایجاد مناطق مشترک ایران با کشورهای منطقه که در یکساله اخیر از سوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در حال اجراست، ظرفیت های لجستیکی و حمل نقلی طرفین نقش موثری برای تحقق این همکاری تجاری و اقتصادی ایفا می نمایند، خاطرنشان کرد:
تشکیل شورای همکاری مناطق آزاد و ویژه کشورهای حوزه خزر و اوراسیا و اتحاد استراتژیک مناطق آزاد همسایه بر مبنای ظرفیت های لجستیکی و زنجیره تامین می تواند به گسترش همکاریها و قدرت رقابت پذیری در بازار جهانی کمک شایانی نماید و منطقه آزاد انزلی با دارا بودن دو مجتمع بندری انزلی و کاسپین ، بعنوان یک زیرساخت لجستیکی مناسب در توسعه روابط با کشورهای حوزه خزر می تواند نقش به سزایی در رونق تجارت و ترانزیت بین المللی ایفا کند .
گفتنی است در حاشیه اجلاس کشوری تعالی هشت گانه لجستیک و حمل و نقل و هم اندیشی رهبران ومدیران زنجیره تأمین حمل و نقل کشور، که با حضور فعالین صنعت حمل و نقل و لجستیک کشور در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما برگزار شد، سازمان منطقه آزاد انزلی به دلیل اقدامات صورت داده در ایجاد شاخه ایرانی کریدور یک کمربند یک جاده یعنی مسیر ترانزیتی چین-قزاقستان-ایران و فعال سازی راهگذر شمال جنوب، توسعه وتکمیل زیرساختهای لجستیکی، رشد شاخص های بندری و تلاش به منظور توسعه همکاری های لجستیکی بین المللی کشورمان با اهدای تندیس و لوح تقدیر تقدیر به عمل آمد.