سالمندی و رشد منفی جمعیت؛ مهم ترین تهدیدها برای گیلان · ختم کلام | ختم کلام
تبلیغات

سالمندی و رشد منفی جمعیت؛ مهم ترین تهدیدها برای گیلان

سالمندی و رشد منفی جمعیت؛ مهم ترین تهدیدها برای گیلان

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه گیلان سالمندترین استان کشور است؛ افزود: متاسفانه در حوزه جوانی جمعیت رشد منفی داریم و همه تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا به مطلوب کشوری برسیم.

 

http://ختم کلام؛  سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته سلامت که ظهر امروز در رشت برگزار شد با با بیان اینکه ۹ اردیبهشت آغاز هفته سلامت است، گفت: شعار امسال هفته سلامت «سلامت برای همه» نام‌گذاری شده است.

محمدتقی آشوبی با تاکید بر اینکه اولویت دانشگاه علوم پزشکی سلامت و پیشگیری بوده است، افزود: در استان گیلان متاسفانه مردم در معرض خطر آب، غذا و محیط زیست قرار دارند و باید تلاش کنیم که خدمات پزشکی به عدالت در استان ارائه شود.

وی با اشاره به نبود زیر ساخت‌های مناسب در استان یادآور شد: از همه انتظار داریم با اطلاع‌رسانی دقیق با دانشگاه علوم پزشکی گیلان را برای تحقق اداف یاری نمایند.

به گفته آشوبی، استان گیلان با چند چالش در آینده روبرو است که یکی از آنها تهدید سالمندی است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه گیلان سالمندترین استان کشور است؛ افزود: متاسفانه در حوزه جوانی جمعیت رشد منفی داریم و همه تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا به مطلوب کشوری برسیم.

آشوبی در مورد کاهش جمعیت در گیلان نیز گفت: اگر برنامه‌ها و کارها به صورت منظم‌ و دقیق صورت نگیرد در سالهای نه چندان دور یعنی بالغ بر ۵۰ سال آینده شاهد از بین رفتن قوم‌ گیلک خواهیم بود.

وی در ادامه گفت: برای نجات گیلان و ترویج افزایش فرزندآوری به گریه و زاری رسیده‌ایم و همه تلاش خود را به کار گرفته ایم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در ادامه بحث درمان را مطالبه عمومی نام برد و گفت: کارهای بزرگی در مسیر ساخت و سازهای مراکز درمانی در حال انجام است.

آشوبی با بیان اینکه در راستای تحقق شعار ارتقای سلامت استان در اقدام نخست باید زیرساخت‌ها را توسعه داد، افزود: پیگیری روند اجرا و ساخت بیمارستان ۸۰۰ تختخوابی جنرال رشت که در کمیسیون ماده ۲۰ وزارت بهداشت مطرح و کد رهگیری پروژه نیز دریافت شده، نمونه‌ای از این اقدامات زیرساختی است.

وی با اشاره به پیش‌بینی تجمیع ساختمان‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بودجه سال ۱۴۰۲، تصریح کرد: موضوع تجمیع خدمات تشخیصی در بیمارستان‌های استان نیز از موضوعات اصلی مدنظر دانشگاه علوم پزشکی است، زیرا اکنون برای انجام یک خدمت تصویربرداری سی تی اسکن، یک کودک بستری باید از بیمارستان ۱۷ شهریور به بیمارستان پورسینا اعزام شود که ما به دنبال برطرف کردن این چالش هستیم و به همین منظور نیز نشستی در جهت راه‌اندازی بخش سی تی اسکن در مرکز آموزشی و درمانی ۱۷ شهریور رشت داشته‌ایم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص توزیع خدمات سلامت و خانه‌های بهداشت در استان، گفت: در شهر رشت به علت تراکم جمعیتی و اینکه قریب به یک‌سوم جمعیت استان در این شهر زندگی می‌کنند، تعدد خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت وجود دارد، اما از سوی دیگر در سطح شهرستان‌ها و بخصوص مناطق محروم مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت جهت ارائه خدمت به مردم در حال فعالیت هستند.

آشوبی همچنین در خصوص جایگزینی خانه‌های بهداشت فرسوده شهر رشت، اظهار کرد: این خانه‌های بهداشت اکنون در حال جایگزینی بوده و کارهای واگذاری چند ساختمان اهداشده توسط خیرین، به مراحل نهایی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری‌های در مراحل اولیه قابل درمان است، یادآور شد: با افزایش زیرساخت‌ها و آموزش‌های درست در مراجعه بیماران بیماری‌هایی مانند سرطان‌ در مراحل اولیه قابل درمان هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد زباله‌های عفونی خود به‌شدت حساس است، خاطرنشان کرد: دفع و امحاء زباله توسط دانشگاه با حساسیت دنبال می‌شود تا حداقل در وضعیت کنونی دفع زباله استان، از سمت واحدهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی باری بر دوش استان نباشد.

آشوبی در ادامه گفت: رسانه‌ها در سال‌های کرونا رسانه‌ها کنار ما بودند و انتظار داریم در راستای تحقق اهداف علوم پزشکی در کنار ما باشند.

خبرنگار؛ ارسلان نعمتی پرشکوه