غلامعلی نیک‌فهم عصر روز پنجشنبه به مناسبت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه استان اظهار داشت: از این میزان۴۳۲ هزار و ۸۷ تن کالا از مرز آستارا و ۴۰ هزار و ۵۶۷ تن از مرز انزلی ترانزیت شده‌است.

وی با تشریح حمل و نقل بین‌المللی استان گیلان عنون کرد:در این مدت در ترانزیت ورودی استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴۸ درصدو ترانزیت خروجی نیز ۵۲ درصد رشد را شاهدیم.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان خاطر نشان کرد: همچنین در این مدت ۹۴ هزار و ۸۳۰ تن کالاو مواد اولیه با ۲۱ درصد رشد وزنی واردات شده و ۵۹۹ هزار و ۱۸۷ تن کالا هم با ۱۰ درصد افزایش‌ نسبت به‌ همین‌مدت در سال گذشته‌ صادرات شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه طی هشت ماه گذشته ۶ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۱۳۸ تن کالا حمل و نزدیک ۲ میلیون و ۳۸۰ هزار مسافر از طریق ناوگان‌جاده ای جابجا شده‌است، اضافه کرد:در این راستا آمار خودروهای ورودی به استان در این‌مدت ۱۴ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۹۹۷ دستگاه و خودروهای خروجی هم۱۴ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۶۶۴ بوده است.

نیک‌فهم اظهار داشت: ۱۵۵ شرکت و موسسه حمل و نقل کالا، ۱۴۹ شرکت حمل و نقل مسافر، چهار شرکت حمل و نقل بین‌المللی کالا، یک شرکت حمل و نقل بین المللی مسافر و ۱۷۰ نمایندگی شرکت های حمل و نقل بین المللی کالا در استان گیلان مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به فعالیت ۱۰ هزار و ۶۷۴ دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی در گیلان شامل ۲ هزار و ۷۳۹ دستگاه در بخش حمل و نقل مسافر و هفت هزار و ۹۳۵ دستگاه در بخش ناوگان باری اضافه کرد: حدود ۱۲ هزار و ۲۳۹ راننده در بخش حمل و نقل عمومی استان شامل هشت هزار و ۷۸۸ راننده در بخش کالا و ۳ هزار و ۴۵۱ راننده در بخش مسافر فعال هستند.

این‌مسئول در ادامه این نشست خبری به اقدامات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان در صدور پروانه عبور بارهای ترافیکی اشاره و اضافه کرد: امسال برای تردد یک هزار و ۵۳۷ دستگاه انواع وسایل نقلیه سنگین باربری پروانه عبور صادر شده است ضمن اینکه به یک هزار و ۳۸۶ فقره تخلف اضافه تناژ معرفی شده از سوی پاسگاه های پلیس راه رسیدگی شد.

وی با بیان اینکه طی هشت ماه گذشته برای ۱۵ هزار و ۶۳۰ دستگاه خودروی سنگین برگه معاینه فنی صادر شده‌است، اظهار داشت: تجهیز محورهای گیلان به سیستم های حمل و نقلی در راستای ارتقا ایمنی تردد برای کاربران جاده‌ای انجام گرفته که در این راستا ۶۳ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور و ۲۲ سامانه نظارت تصویری در تمامی محورهای شریانی، شریانی اصلی، آزاد راهی و بزرگراهی استان نصب شده‌است.

وی با اشاره به فعالیت ۴۶ سامانه تردد شمار در ۹۲ محور رفت و برگشت استان اضافه کرد: این سامانه‌ها در ارتباط با گزارش‌گیری و ارائه اطلاعات مربوط به وضعیت تردد در محورهای گیلان به صورت آنلاین فعالیت دارند.

وی بیان داشت: در زمان حاضر پنج تابلو پیام نما برای اطلاع رسانی پیام های ترافیکی به کاربران در محورهای گیلان شامل پلیس راههای رشت – لاهیجان، چابکسر، پلیس راه فومن، پلیس راه رشت – قزوین و انتهای حوزه استحفاظی استان در آزاد راه مسیر ورودی گیلان فعال است.

۲۶آذر تا اول دیماه هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری نام گرفته‌است.