معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت بهبود ترافیک شهری را مستلزم همکاری دوجانبه و سازنده دانست و گفت: قضاوت یک طرفه و عدم همکاری مؤثر به ویژه در بین سه نهاد تأثیرگذار شهرداری، پلیس راهور و صدا و سیما علاوه بر از دست رفتن منابع بیت‌المال به ضرر شهر و عموم شهروندان تمام خواهد شد.

 

به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت – محمد حسین خیابانی معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت اظهار داشت: شهرداریها نهادهایی گسترده با سطح ارائه خدماتی بسیار متنوع به شهروندان محسوب می‌شوند و بدون تردید همکاری مشترک و تعامل نهاد مدیریت شهری و سایر دستگاهها در بهبود وضعیت شهرها مؤثر، لازم و ضروری است. از طرفی مهمترین راهکار برای عملکرد موفق و مثبت در حوزه ترافیک شهری به تعاملات سازنده مدیریت شهری و مجموعه نیروی انتظامی و پلیس راهور وابسته است.

 

محمد حسین خیابانی اضافه کرد: متاسفانه اخیراً در یکی از برنامه‌های خبری صدا و سیما در خصوص سرعتکاه‌ها، مشکلات چراغهای راهنمایی، مدیریت پارک حاشیه‌ای، اجرای فیبر نوری و دوربین‌های نظارتی و نظایر اینها مطالبی عنوان و شهرداری رشت در موارد مطروحه مقصر معرفی شده که لازم است تا برای شفافیت موضوع، موارد ذیل موشکافی شده و با مستندات موجود در شهرداری رشت مورد واکاوی قرار گیرند.

 

وی افزود: طبق مطالعات به عمل آمده شهرداری رشت؛ در حال حاضر فقط ۵۱۷ رشته سرعتکاه در معابر اصلی شهر (جدا از معابر فرعی و کوچه‌ها) وجود دارد، یعنی حدوداً هر ۳۵۰ متر به طور میانگین یک سرعتکاه که باعث نارضایتی مردم شده است. از طرفی بر اساس مکاتبه معاون دادستان رشت بایستی دیگر روشهای آرام سازی در دستور کار قرار گیرد که شهرداری رشت در همین راستا تاکنون در بیش از ۱۰ نقطه از سطح شهر این کار را انجام داده و روندش را همچنان دنبال می‌کند.

 

معاون حمل و نقل امور زیربنایی شهرداری رشت اذعان کرد: طبق مصوبات کمیسیون ایمنی به ریاست معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار گیلان که بیش از ۱۰ دستگاه اجرایی از جمله پلیس راهور در آن حضور دارند، مقرر شد که ۵ رشته سرعتکاه در مسیر جاده تهران حذف شود که متاسفانه به علت ممانعت پلیس راهور این مصوبه اجرایی نشده است.

 

خیابانی با بیان اینکه پلیس راهور در یکسال اخیر بیش از ۷۰ درخواست جهت نصب سرعتکاه داشته و تمامی درخواستها و مکاتبات آنها موجود است، ابراز داشت: این در حالی است که در صورت بروز تصادفات در نقاط درخواستی برابر تبصره ۳ ماده ۱۴ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی بارها برای شهرداری رشت به دلیل عدم نصب سرعتکاه سهم تقصیر داده است.

 

وی ادامه داد: براساس اصلاحیه آئین نامه اجرایی تبصره یک ماده ۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، اجرای طرح مدیریت پارک حاشیه‌ای تصویب شد و شهرداری رشت متعاقبا نسبت به فراخوان سرمایه‌گذاری برای ۲۱ معبر پرترافیک اقدام کرد اما بعد از انجام فرآیندهای اجرای قرارداد از قبیل خرید سه دستگاه اتومبیل و در اختیار پلیس قرار دادن آن هم‌اینک حدود ۹ ماه است که کل این قراداد در انتظار دریافت کد تخلف از سوی پلیس راهور در جهت مدیریت پارک حاشیه‌ای در شهر می‌باشد.

 

معاون حمل و نقل امور زیربنایی شهرداری رشت به بحث مشکلات چراغهای راهنمایی سطح شهر رشت نیز اشاره نمود و یادآور شد: واحد اجرا و عملیات مدیریت ایمنی و مهندسی ترافیک معاونت حمل و نقل به شکل شبانه‌روزی در تلاش جهت پایدار نگهداشتن شبکه چراغهای راهنمایی سطح شهر است، ضمن آن که شهرداری رشت مناقصه‌ای جهت به روزرسانی نرم افزاری و سخت افزاری شبکه چراغهای راهنمایی برگزار کرده و این کار امسال عملیاتی خواهد شد.

 

خیابانی تصریح کرد: با توجه به آنکه تعامل و انسجام دو نهاد خدمتگذار شهرداری و پلیس راهور آثار درخشانی را به نفع مردم در سطح شهر به همراه خواهد داشت بدون تردید بخش اعظمی از مشکلات موجود چراغهای راهنمایی شهر رشت با نگاه‌های تخصصی و کارشناسی شده این دو نهاد و با همکاری آن‌ها قابل رفع می‌باشد.

 

وی همچنین عنوان کرد: شهرداری رشت در ۲۴ بهمن سال گذشته مکاتباتی را با پلیس راهور گیلان با هدف اعلام میزان جرایم رانندگی از سال ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۱ انجام داده که متاسفانه به جهت عدم اعلام این آمار، شهرداری رشت نتوانسته میزان ریالی جرائم رانندگی را در اختیار داشته باشد و اگر روند به همین منوال طی شود سهم اعتبار شهرداری از بین خواهد رفت به همین علت انتظار می‌رود در این حوزه هم نهایت همکاری متقابل بین دو نهاد صورت گیرد.

 

معاون حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری رشت از اجرای ۱۸۵ کیلومتر فیبرنوری و نصب ۷۱ ایستگاه دکل، فونداسیون و ۲۰۰ دستگاه دوربین در سطح شهر خبر داد و گفت: از این ۲۰۰ دستگاه تاکنون ۶۴ دستگاه دوربین نظارتی آماده شده و در حال بهره‌برداری است. از سویی شهرداری رشت در ۲۰ آبان سال گذشته با پلیس راهور استان در خصوص اختصاص کدگذر واژه جهت بهره‌برداری از ۱۳ ایستگاه دوربین مکاتبه نموده و حدود ۵ ماه است که هنوز مراحل بروکراسی اداری آن در پلیس راهور ناجا انجام نگرفته است.

 

خیابانی با تاکید بر اینکه شهرداری رشت در نظر دارد در سال ۱۴۰۱ پروژه رفیوژ میانی حد فاصل میدان گیل تا آرامستان را با اعتباری معادل ۲۰۰ میلیارد ریال اجرایی نماید، اظهار داشت: شهرداری عملیات لوله گذاری حاشیه خیابان مذکور در مسیر برگشت را در حال اجرا داشته اما با دیدگاه پلیس راهور پروژه متوقف شده است که در این مورد هم انتظار می‌رود در راستای حفظ منافع شهروندان و صیانت از بیت‌المال نهایت همکاری متقابل بین دو نهاد برای از سرگیری پروژه انجام گیرد.

 

وی در پایان مانع‌زدایی و تعمیق تعاملات دوجانبه و چندجانبه بین دستگا‌هی را با هدف ارائه بهتر خدمات و افزایش اعتماد شهروندان رویکرد شهرداری رشت دانست و خاطر نشان کرد: اعتقاد ما بر این است قضاوت یک طرفه و عدم همکاری مثبت و مؤثر به ویژه فی مابین سه نهاد تعیین کننده و خدمتگذار یعنی شهرداری، پلیس راهور و صدا و سیما علاوه بر از دست رفتن منابع باارزش بیت‌المال به ضرر شهر و عموم شهروندان تمام خواهد شد.