در نوروز ۱۴۰۱ با توجه به مساعدتر شدن شرایط کرونایی و حضور دو چندان مسافران و گردشگران، شهرداری رشت اجرای ویژه‌ برنامه‌های نوروزی و رشت‌گردی با چاشنی ایده‌های نو و خلاقانه ای را تدارک دید که با استقبال پرشور مسافران همراه شد.

 

به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت – بر اساس آمار ستاد هماهنگی خدمات سفر گیلان از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۴ فروردین امسال بیش از ۷ میلیون مسافر و بیش از یک میلیون و چهارصد خودرو وارد گیلان شدند و ورود مسافران نوروزی به استان در این مدت در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۰ درصد افزایش داشته است.

 

نوروز ۱۴۰۱ به واسطه مساعد شدن شرایط کرونایی با حضور دو چندان مسافران، میهمانان و گردشگران نوروزی در گیلان و به تبع آن در مرکز استان یعنی شهر رشت همراه بود، بدین سبب شهرداری رشت ضمن آمادگی مناطق پنجگانه شهر رشت برای ورود به تعطیلات نوروزی، اقدام به اجرای ویژه‌ برنامه‌هایی جهت جذب گردشگران و مسافران نمود که با استقبال خوبی همراه بود.

 

رصد و نظارت کامل بر اجرای برنامه‌های نوروزی از پیش هماهنگ شده و اعمال نظارت بر پارکها، بوستانها و مراکز اسکان مسافران از سوی مدیریت شهری از تاکیدات شهردار رشت بوده تا پس از حدود سه سال از شیوع کرونا شهر زیبای رشت از آمادگی خوبی برخوردار باشد.

 

مجموعه شهرداری رشت و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری در این حال و هوای پر نشاط ایجاد شده نسبت به ارائه ایده و طرحهای نو مرتبط با عید نوروز مانند برگزاری تورهای رشت‌گردی که خوشبختانه مورد استقبال مسافران و گردشگران قرار گرفت اقدام کرد و برنامه‌های مختلف و متنوعی را نیز در سطح شهر به اجرا درآورد.

 

اجرای بازیهای بومی و محلی در پیاده‌ راه فرهنگی و تئاترهای خیابانی، برگزاری کنسرتهای موسیقی محلی و برپایی جشنهای مختلف، ساخت و جانمایی المانهای نوروزی، کاشت گلهای فصلی در میادین و مناطق پنجگانه، ساماندهی ورودی‌های شهر، فضاسازی محیطی، پاکسازی معابر و خیابانهای شهر، آماده سازی اقامتگاه بوستان ملت و اقامتگاه تالاب عینک برای پذیرایی از مسافران که منجر به کاهش محسوس تعداد چادرهای مسافرتی در سطح شهر شد، تنها گوشه‌ای از خدمات شهرداری رشت در نوروز ۱۴۰۱ محسوب می‌شود.

 

از طرفی برگزاری تورهای نوروزی رشت گردی در سالهای اخیر همواره مورد توجه مدیریت شهری بود اما به دلایل متعددی عملیاتی نشد و امسال برای نخستین بار این مهم توسط شهرداری رشت، شورای شهر و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری به مرحله اجرا درآمد.

 

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت در همین راستا از استقبال پرشور گردشگران و مسافران از تورهای رشت‌ گردی خبر داد و اظهار کرد: تورهای نوروزی رشت گردی سوم تا دوازدهم فروردین برگزار شدند و مسافران و گردشگران ضمن شرکت در آن علاوه بر بازدید از جاذبه‌های شهر رشت و پذیرایی نسبت به خرید سوغات که ثمره هنر دستان خلاق بانوان سرپرست خانوار است اقدام نمودند.

 

معرفی شهر رشت، حمایت از زنان سرپرست خانوار، بازگو کردن فعالیتهایی که در شهر رشت در حال انجام است از جمله آثار و اهداف برگزاری تورهای نوروزی رشت گردی محسوب می‌شود.

 

اجرای تئاترهای نوروزی با موضوعات متنوعی از جمله آموزش شهروندی که با استقبال بسیار خوب شهروندان و گردشگران مواجه شد، عنوان برنامه فرهنگی دیگری است که امسال در کارنامه مدیریت شهری و شهرداری رشت از درخشش بسیار زیادی برخوردار شد.

 

یکی از تئاترهای خیابانی ایام نوروز شهر رشت، نمایش “نوگل بهار” به کارگردانی مرتضی زحمت کش بود که هم در کنار آبنمای موزیکال پارک ملت و هم به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی در پیاده راه فرهنگی اجرا و با استقبال خوب شهروندان و مسافران همراه شد.

 

تئاتر “شهر ما خانه من” نمایش دیگری بود که با موضوع آموزش شهروندی و به کارگردانی حسین رفعتی و خانم سارا نیک طبیعت به مدت پنج شب در پارک شهر جنب عمارت کلاه فرنگی و موزه رشتی دوزی و به مناسبت ۱۲ فروردین در پیاده راه فرهنگی به اجرا درآمد.

 

همچنین تئاتر خیابانی “فراری” به کارگردانی روستا در پارک دانشجو به مدت پنج شب و در پیاده راه فرهنگی اجرا شد و شهروندان از آن استقبال بسیار خوبی به عمل آوردند.

 

افتتاح پیج “رشت گردی با ما” اجرای برنامه های پاتوقی توسط هنرمندان، تولید محتوا برای فضای مجازی، مشارکت در برنامه های سال تحویل شبکه باران، برگزاری مسابقات نوروزی و … را می توان از دیگر برنامه های فرهنگی در نوروز ۱۴۰۱ برشمرد.

 

به نظر می‌رسد امسال مسافران و گردشگران نوروزی رشت با خاطرات شادتر و شیرین‌تری این شهر را ترک می‌کنند و شهر رشت در کنار آثار تاریخی و جلوه‌های طبیعی و بصری زیبایی‌های خاص خود، از نظر برنامه‌های تفریحی نیز برای آنها اغناکننده بوده است.