استاندار و رئیس قرارگاه خانواده و جمعیت گیلان ارتقاء جایگاه استان در حوزه جمعیت را یک ضرورت خواند و با تأکید بر تولید محتوای رسانه‌ای در اهمیت جوان‌سازی جمعیت و فرزندآوری، خواستار نقش‌آفرینی موثر دانشگاه ها، حوزه های علمیه و موسسه های علمی و انجام پژوهش‌های مرتبط با جمعیت شد.

دکتر اسدالله عباسی پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در نخستین جلسه قرارگاه خانواده و جمعیت گیلان بر لزوم پرهیز از موازی کاری و حفظ وحدت رویه برای پیشرفت امور تأکید و خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب از پیری جمعیت به عنوان یک تهدید جدی نام می‌برند و ضرورت فرزندآوری برای جلوگیری از این پدیده، نشان‌دهنده افق دید بلند معظم له نسبت به آینده کشور است.

وی با تأکید بر بررسی دقیق آمارها و آسیب‌شناسی جدی نسبت به موضوعات مرتبط با جمعیت در استان گفت: رتبه گیلان در بسیاری از امور از جمله رشد اقتصادی، پیشرفت زیرساخت‌ها، مسائل جمعیت و استفاده از نخبگان باید ارتقاء چشمگیری بیابد چراکه ظرفیت های بالایی در این بخش ها داریم.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت استفاده از پتانسیل دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و موسسه های علمی استان در جهت فراخوان مقالات و پژوهش‌های مرتبط با جمعیت و آسیب‌شناسی مشکلات تأکید کرد و افزود: مجلات پژوهشی برای مقالات مرتبط با خانواده و جمعیت اولویت قائل شوند و استانداری در بخش‌های پژوهشی بودجه سال جاری نیز به صورت ویژه حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه با پراکندگی در گفتمان و بدون پژوهش، نتایج مطلوبی حاصل نمی‌شود، اظهار داشت: با برگزاری کارگاه‌های آموزشی سبک زندگی، مشاوره و هدایت ازدواج، علاوه بر انتقال و معرفی الگوهای موفق، متولیان حمایت از کانون‌های خانواده شناسایی شوند.

استاندار گیلان به نقش‌ مؤثر رسانه ها و صدا و سیما در تبیین اهمیت فرزندآوری با تولید فیلم، سریال و محتواهای مرتبط اشاره و اضافه کرد: رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی این موضوع مهم در بخش مکتوب و مجازی می‌توانند نقش‌آفرینی مؤثری داشته باشند.

وی بر لزوم معرفی و تجلیل از خانواده‌های موفق در جشنواره‌های مختلف نیز تأکید و اضافه کرد: آسیب‌های بسیاری، خانواده‌های تک فرزندی را تهدید می‌کند

دکتر عباسی بر فعال شدن قرارگاه های فرهنگی در سطح شهرستان‌ها توسط ائمه‌ جمعه و تشکیل قرارگاه‌های شهرستانی خانواده و جمعیت به ریاست فرمانداران هم تأکید کرد و گفت: نقش ائمه‌ جمعه در منابر، سخنرانی ها و خطبه‌ها برای امیدآفرینی و تشویق مردم به فرزندآوری، بسیار حائز اهمیت است.

وی متولیان امر آموزش و پرورش استان را به تهیه بسته‌های فرهنگی برای خانواده‌ها و تبیین خلأهای نبود برادر و خواهر در خانواده های تک فرزند توسط معلمان مکلف کرد و افزود: تک فرزندی به انزوای اجتماعی، درون گرایی و کاهش نشاط خانواده‌ها می‌انجامد.

نماینده عالی دولت در گیلان آسیب‌های تنظیم خانواده در دهه های ۶۰ و ۷۰ براساس الگوهای غربی و ترویج تک فرزندی را یادآور شد و گفت: در بیانات رهبر معظم انقلاب کلیدواژه‌های اثربخش بسیاری در موضوعات مرتبط با جمعیت و فرزندآوری، بیان شده که می‌تواند محور عناوین پژوهشی قرار گیرد.

وی وضعیت کنونی جمعیت را میراث تصمیمات اشتباه گذشتگان دانست و با بیان اینکه اگر متولیان این حوزه در شرایط کنونی نیز کم‌کاری کنند ، خیانت برای آیندگان محسوب می‌شود، افزود: باید با تلاش مؤثر و ارائه بسته‌های تشویقی، جایگاه گیلان را در حوزه جمعیت ارتقاء بخشیم.

استاندار گیلان بر لزوم اجرای جدی تکالیف دستگاه‌ها و تقویت نقش نظارتی قرارگاه های استانی و شهرستانی نیز تأکید و تصریح کرد: در اعطای پست مدیریتی، ارتقاء شغلی و حمایت از مادران، تعداد فرزندان به عنوان یکی از شاخص‌ها مدنظر قرار گیرد.

وی با تأکید بر اولویت قراردادن خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر توسط اداره کل راه و شهرسازی در بخش مسکن گفت: دانشگاه علوم پزشکی نقش بهورزان به عنوان دیده‌بانان بهداشت در روستاها را پررنگ‌تر کند.

دکتر عباسی بانک‌ها را نیز به تسهیل روند پرداخت تسهیلات ازدواج و مسکن به زوج‌های جوان و پرهیز از سخت‌گیری موظف و ابراز امیدواری کرد که با تلاش مضاعف شاهد اجرای آموزه‌های دینی و قرآنی، آرمان امام راحل(ره) و منویات رهبر معظم انقلاب باشیم.

در این جلسه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توسط مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری، تبیین و تشریح و گزارش وقایع چهارگانه توسط مدیرکل ثبت احوال، اقدامات مرتبط با قرارگاه جمعیت توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی و گزارش برنامه‌های در دست اقدام دستگاه‌های فرهنگی مرتبط با تحکیم خانواده و جمعیت توسط مدیرکل تبلیغات اسلامی و معاون فرهنگی سپاه قدس ارائه شد.