http://ختم کلام؛

فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در عرصه ارتقای فرهنگ شهروندی زیر بنای اصلی توسعه شهری است؛ از آنجایی که چندین و چند دستگاه فرهنگی در حوزه‌های مختلف در سطح شهر مشغول به فعالیت هستند فلذا رسالت اصلی حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ارتقای فرهنگ شهروندی، توجه به سلامت اجتماعی، ایجاد نشاط و امید به زندگی در شهروندان و احیای فرهنگ و فلکلور ویژه شهر رشت است.

برگزاری ویژه برنامه‌های پاسداشت یکصدمین سالروز بزرگداشت میرزا کوچک جنگلی و نهضت جنگل با تدوین و اجرای برنامه‌هایی کاملا جدید، نوآورانه و خلاق که در بستر مشارکت و همکاری با سایر نهادها از جمله جبهه فرهنگی انقلاب به دست آمد، تنها یک نمونه از دستاوردهای شهرداری رشت در دوره مدیریتی جدید محسوب می‌شود.

برگزاری کارگاه تخصصی روحانیت و نهضت جنگل در ۹ آذر امسال را می توان یکی از موفقیتهای شهرداری برای تبیین هر چه بیشتر نهضت جنگل به شمار آورد.

برگزاری کارگاه طراحی پوستر یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک جنگلی در کنار تجلیل از برگزیدگان آن یکی از مهمترین اقدامات فرهنگی شهرداری رشت در این حیطه است که امسال با رنگ و لعابی کاملا جدید و پویاتر از سالهای گذشته به مرحله اجرا درآمد.

شهرداری رشت در حوزه مقابله با کرونا نیز همکاری تنگاتنگی با دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بسیج، سپاه و گروههای جهادی در برگزاری رزمایشهای مواسات و تامین مراکز ویژه واکسیناسیون شهروندان داشت. از طرفی تجلیل از مدافعان سلامت که با حضور شهردار برگزار شد به همگان نشان داد که مجموعه مدیریت شهری در چه جایگاهی از خدمت‌ رسانی به مردم و ارج نهادن به فداکاریهای مدافعان سلامت در دوران پاندمی ویروس کرونا قرار دارد.

استفاده از ابزار هنر برای تبیین معضلات شهری و ارائه راهکارهای عملیاتی به مجموعه مدیریت شهری برای از میان برداشتن چالش‌ها همواره مورد تاکید شهردار رشت بوده و هست؛ بنابراین با حمایتهای شهرداری جشنواره فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای موسوم به فیلم کوتاه رشت با محوریت حل مشکلات شهری با ابزار هنر و با هدف پرداختن به مسائل و مشکلات شهری در دو بخش حرفه‌ای و موبایلی، به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برگزار شد.

برگزاری نمایشگاه تجسمی بانوی بی نشان تداعی یاد و خاطره کوچه‌های بنی هاشم در ۱۴ دی ماه امسال، ویژه برنامه‌های متنوع ویژه ایام فاطمیه در پیاده راه فرهنگی رشت، پخت و توزیع ۵۰۰۰ پرس آش نذری ویژه ایام شهادت در تجمع فاطمی با همکاری گروههای مذهبی مختلف و تشییع پیکر مطهر شهید گمنام در موکب خدام العتره شهرداری رشت از دیگر اقدامات فرهنگی شهرداری رشت محسوب می‌شود که به خوبی تدارک دیده شد و با استقبال شهروندان همراه بود.

اما اقدامات فرهنگی شهرداری رشت بدین جا ختم نشد بلکه با زمینه‌سازی برای برگزاری جشنواره فیلم عمار وارد مرحله‌ای جدی‌تر شد؛ دوازدهمین جشنواره فیلم عمار با مشارکت شهرداری رشت، شورای اسلامی، پیشکسوتان جهاد و حماسه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی، سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری و خانواده معظم شهدا با اکران مستند زنان جبهه شمالی به کارگردانی محمد مجیدپور آغاز به کار کرد که طی آن از ۸ اثر راه یافته به رقابت کشوری تجلیل به عمل آمد. همچنین از ۲ بهمن ماه آثار متعدد مردمی در شهرستانهای گیلان به نمایش درآمد و قرار شد تا فیلمهای برگزیده این جشنواره در مجتمع خاتم الانبیاء رشت و ایام الله دهه مبارک فجر اکران شود.

تشکیل شورای ورزش محلات و احیاء و توسعه ورزش محله‌ای با تشکیل شورای ورزش محلات و تدوین پیوست محله برای هر یک از رشته‌های ورزشی در دستور کار شهرداری رشت قرار گرفت، سید امیر حسین علوی شهردار رشت در همین زمینه معتقد است؛ باید از برگزاری برنامه‌های ورزشی به صورت متمرکز در سالنهای مرکزی شهرداری اجتناب کرد و مکان برگزاری برنامه‌ها و مسابقات را بر اساس پتانسیل‌ها و استعدادهای بالقوه هر یک از محلات تعیین و برنامه‌ریزی کرد.

حمایت شهرداری رشت از تیم ریشه‌دار سپیدرود گام بعدی شهرداری برای اثبات رویکرد جدیدش در حوزه ورزش بود.

با ورود به دهه مبارک فجر برگزاری المپیاد ورزشی محلات با حضور ۱۴۰۵ ورزشکار در رشته‌های فوتسال، والیبال، تنیس روی میز، بسکتبال سه به سه، بوکس، کیک بوکسینگ، دارت، شنا، فوتبال دستی، بسکتبال دانش‌آموزی، فوتسال دانش‌آموزی، ژیمناستیک، پرس سینه، سنگ‌نوردی، طناب کشی آقایان و بانوان به مدت ده روز و به صورت فشرده دیگر اقدام جدی شهرداری در حوزه ورزش بود که تحت عنوان اولین المپیاد یادواره سپهبد شهید قاسم سلیمانی(جام پرچم) توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری و اداره تربیت بدنی سپاه قدس گیلان برگزار شد.

برگزاری مسابقات ورزشی محلات نشان داد ما می‌توانیم حرکتهای فرهنگی و ورزشی بزرگی را در شهر رشت زمینه‌سازی کنیم از طرفی وجود این وحدت و هم افزایی و هماهنگی بین ادارات و نهادها آن هم در طلیعه چهل و سومین سال از پیروزی انقلاب اسلامی دارای برکات و مزیتهای بسیار زیادی است و قطعا عواید آن به شهر رشت بر خواهد گشت.

جشنواره شعر نهال ویژه دختران شهر رشت در بهمن ۱۴۰۰ توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت با مشارکت موسسه فرهنگی یاران و کاشت ۶۳ نهال به یاد ۶۳ شهید انقلاب اسلامی گیلان از دیگر اقدامات قابل توجه شهرداری رشت در حوزه‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی است.