متن بیانیه به شرح زیر است؛

بسمه تعالی
محضر مبارک ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران ، حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید ابراهیم رئیسی
سلام علیکم
در آستانه سفر مبارک حضرتعالی به استان گیلان ، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان گیلان لازم دید تا برای به ثمر نشستن هرچه بیشتر اهداف سفر حضرتعالی (با توجه به محدودیت احتمالی برای دیدار و انتقال مطالب) این مطالب را در قالب یک نامه به محضرتان تقدیم نمایدگ
۱- جناب اقای رئس جمهور؛شعار و ایده محوری دولت شما در انتخابات ایجاد دولتی مردمی و قوی و ایجاد تحول اساسی در کشور بوده است. برای این منظور نیاز است تا انگیزه و امکان مشارکت برای همه آحاد جامعه، تشکل های سیاسی و…
در فرایند نقش پذیری و اقدام و عمل توسط دولت و ارکان دولت در سطح ملی واستان ها فراهم شود.
از سوی دیگر به کار گیری از نیرو های توانمند و وفادار به دولت که با ارائه خدمت ونگاه متعالی بتوانند انگیزه مشارکت در مردم را ایجاد وآنان را پای کار تقویت دولت مردمی قوی بیاورند نیز شرط دیگری است که در راستای جامه عمل پوشاندن به اهداف دولت باید مورد توجه حضرتعالی و ارکان دولتتان قرار بگیرد. هرچند که این موارد در دولت شما در استان گیلان تا حدود زیادی مورد غفلت قرار گرفته و انتصابات انجام شده و در حال انجام عمدتا در مسیری خلاف مسیر موافق برای توفق این جریان بوده است.
۲. جناب آقای رئیس جمهور؛ استان گیلان علیرغم وجود ظرفیت های بسیار، فاقد یک استراتژی مشخص برای توسعه و پیشرفت است. کمتر استانی را در کشور میتوان یافت که ظرفیت دریا، جنگل، معادن و منابع طبیعی، اتصال به کریدورهای بین المللی، نیروی انسانی فهیم و توانمند، زمین و آب مناسب برای کشاورزی، فضا برای توسعه و گسترش صنایع و بستری چشم نواز و خدادادی برای توسعه گردشگری داشته باشد. متاسفانه تمرکز بسیار بر روی پدیده گردشگری و ترانزیت (هر چند که آنها هم تا کنون بدون توجه به زیرساخت های مطلوب بوده است) باعث مغفول ماندن سایر ظرفیت های استان گیلان شده است. در حالی که میانگین بارش در استان گیلان از بسیاری از کشورهای اروپایی بیشتر است؛ اما نبود زیرساخت های مناسب باعث هدر رفت این نعمت خدادادی و ایجاد مشکل کم آبی در فصل کشت شده است. نبود نگاه جامع، فقدان زیرساخت های نگهداشت و انتقال صحیح آب، کم تحرکی در حرکت به سمت مکانیزاسیون و مدرنیزاسیون کشت، ایجاد و تنوع در محصولات و بزرگ و صنعتی کردن مقیاس زمین های کشاورزی از مسائلی است که عدم توجه به آنها باعث عقب ماندگی کشاورزی استان شده است. همین مقوله در بخش صنعت نیز به طرز دلخراشی قابل مشاهده است. عدم رسیدگی مکفی به واحدهای تولیدی، مشکلات مرتبط با تسهیلات و منابع مورد نیاز برای سرمایه در گردش، کم تحرکی در حرکت به سمت به روز رسانی فرایندهای تولید، پر هزینه بودن تولید و … مواردی است که صنعت استان را دچار چالش نموده است. به طور قطع ظرفیت و توان بالای انباشته شده در جوانان متخصص این استان در دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری قادر به ارائه راه حل و راهکار برای این مسائل می باشد به شرطی که یک مدیریت تحول خواه به آنان اجازه ظهور و بروز و حضور در میدان بدهد که نیاز به زمینه سازی توسط حضرتعالی دارد.
۳. برادر گرامی؛ محیط زیست استان گیلان باید به عنوان یک ظرفیت عظیم در خدمت در خدمت توسعه استان قرار گیرد و نباید دلیلی برای عدم توسعه در بخش های تولید محور نظیر صنعت و کشاورزی باشد. توجه به فناوری های نوین در دنیا که آسیب به محیط زیست را به حداقل رسانده است می تواند به عنوان راهکاری تکنولوژیک برای توسعه ظرفیت های مغفول گیلان و در عین حال حفاظت از محیط زیست شود که باید به عنوان دستورالعمل راه گشا توسط دولت حضرتعالی مورد حمایت قرار بگیرد.
۴. با در نظر گرفتن عضویت ایران در پیمان شانگهای نیاز است تا بستر حمل و نقل زمینی، ریلی، دریایی و هوایی در استان مورد بازبینی و توجه ویژه قرار بگیرد. با توجه به فرصت خدادادی دریای خزر و مرز زمینی گیلان با کشور آذربایجان لازم ایت تا پروژه های ریلی رشت به انزلی، رشت به آستارا و اتصال آن به خطوط ریلی متصل به اروپا و توسعه بنادر گیلان (انزلی، کاسپین و آستارا) به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد. همچنین ایجاد زیرساخت لازم برای ترانزیت زمینی و هوایی نیز به عنوان تکمیل کننده این پازل باید در نظر گرفته شود که ضمن ایجاد سهولت و کاهش سوانح و تلفات برای مردم عزیز گیلان باعث رونق همزمان ترانزیت و گردشگری خواهد شد.
۵. مشکل پسماند و مشکلات مرتبط با آلودگی زیست محیطی نیازمند راه حل های نو آور، خلاق و مشارکت محور است. جوانان فناور و شرکت های دانش بنیان با راهکارهای علمی و عملی خود قادر خواهند بود تا این مشکلات را به سهولت حل و تهدید پسماند و آلودگی های زیست محیطی را به فرصت تبدیل کنند به شرط آنکه مورد حمایت های سیاسی و مالی مناسب از سوی دولت قرار بگیرند. تشکیل یک قرارگاه فناور به منظور بررسی و تدوین راهکارها می تواند گامی مشگل گشا و آسان در این روند طولانی بلا نتیجه که تا کنون طی شده است حاصل نماید.
۶. جناب آقای رئیس جمهور؛ جوانان مومن انقلابی در سطح ملی و استان در ۱۲ سال گذشته مغضوب دولت ها بوده اند و علیرغ توانایی و کارآمدی از رشد آنها به شدت جلوگیری به عمل آمده است. ادامه این روند در دولت شما، اجحافی نا بخشودنی برای هر کسی است که مرتکب این خلاف شود. در حالی که شما به جوانان در سطح وزارت و سطوح بالای دولت اعتماد نموده اید و کارهای اساسی و بزرگی را مطابق فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب در دولت خود به آنان سپرده اید، متاسفانه در این استان توجه چندانی توسط مسئولین امر به این ظرفیت نشده و جوانان را عمدتا تا سطح معاون فرماندار سطح بندی کرده اند. جناب آقای رئیسی ادامه این روند نه تنها که باعث کاهش شتاب عملیات خدمت رسانی دولت حضرتعالی خواهد شد، ضمن ایجاد نا امیدی در بدنه جوانان، باعث از دست رفتن فرصت کادر سازی نیروهای انقلاب در آینده جهت اثرگذاری در مناصب اجرایی بالاتر خواهد گردید. خواهشمند است در این سفر خود نگاه ویژه ای به این مقوله و اصلاح رویه های غلط موجود داشته باشید.
در پایان امیدواریم که حضور شما در استان باعث خیرات و برکات برای استان عزیز گیلان باشد و تصمیمات اتخاذی از سوی حضرتعالی زمینه را برای رشد و ارتقای استان گیلان فراهم نماید.
و آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین
شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان گیلان