http://اختصاصی ختم کلام؛ شهردار  رشت با حضور در صحن  شورا با اشاره به ارائه نامه بودجه شهرداری به شورا اظهار کرد: چند سالیست که شهرداری رشت از برنامه راهبردی مصوب در امر بودجه بی بهره بوده و این مهم همواره از دغدغه های اصلی مجموعه مدیریت شهری رشت است.

سید امیرحسین علوی با بیان اینکه برخی از پروژه ها حتی به مرحله تحقق و آغاز عملیات اجرایی نیز نمی رسند گفت: بخشی از برنامه ها همچون تقاطع غیر همسطحی که ۶۰ میلیارد تومان ردیف اعتباری داشت، به دلیل سیاست های شواری پنجم و ششم در اولویت اجرا قرار نگرفت و در عمل برای پروژهای ضروری روزمره صرف شد.
وی افزود: آسفالت معابرو کوچه های شهر جزو دغدعه های روزمره مدیریت شهری قرار گرفته بود اما درتصویب بودجه سال گذشته، مبلغ ناچیزی به آن تعلق گرفته بود که کفاف هزینه های مربوط به عملیات آسفالت را نیز نمی داد و برای استفاده از ردیف های بودجه ای، ناگزیر به جابجایی اجرای پروژهایی مانند زیباسازی و استقبال از بهار بودیم.

شهردار رشت با بیان اینکه برحسب ضرورت برخی از نیازهای مجموعه مدیریت شهری مانند تهاتر ها، فروش املاک و تبدیل آن به احسنت وایجاد تولید ثروت، نیاز به تامین بودجه دارند خاطر نشان‌کرد: حوزه معاونت مالی شهرداری بر این موضوع اقدام لازم را انجام داده و لایحه مورد نظر نیز به زودی به شورا ارائه خواهد شد.
علوی ادامه داد: موضوعاتی مانند دریافت وام نیز که جزو درآمدهای پیش بینی شده بود باید تحقق یابند تا مواردی مانند لجستیک که از نیازهای شهر و شهرداری است تامین شوند.
وی همچنین با اشاره به برخی از حق معوقه شهرداری مانند دریف های ارزش افزوده گفت: با همکاری سازمان امور مالیاتی و امور شهرداری های وزارت کشور رشد قابل توجهی در این مورد داشته ایم.
این‌مسئول در ادامه به حوزه تحقق در آمد مناطق پنج گانه شهرداری نیز اشاره و خاطر نشان کرد: امارهای موجود بیانگر این است که شهرداری رشت، هر روز به تحقق بودجه نزدیکتر می شود و تلاش بر این است تا بودجه هزار و ۲۵۰ میلیاردی سال ۱۴۰۰ محقق شود.
شهردار رشت گفت: سیاست ها بر این است که بودجه ۲ هزار میلیارد ریالی برای سال آینده طراحی و تدوین شود.
علوی با اشاره به عمده درآمدهای شهرداری مانند مالیات ارزش افزوده، عوارض و تخلفات ساختمانی، فروش اموال و املاک و دریافت وام افزود: علاوه بر لایحه بودجه ۲ هزار میلیاردی،
۲۰۰ میلیارد دیگر نیز به صورت ضابطه تقدیم شورای شهر رشت می شود که برای مازاد دریافت منابع اعتباری مانند وام یا اوراق مشارکت، و پروژهای زیرساخت مانند بازگشایی مسیر و پروژه هایی که موجب تولید ثروت می شوند، صرف خواهد شد.
وی با بیان اینکه در لایحه بودجه تقدیمی، برای عوارض ساختمانی ۵۹۵ میلیارد تومان پیش بینی شده است، خاطر نشان کرد: مالیات بر ارزش افزوده نیز در بودجه پیش بینی شده ۱۴۰۰ محقق شده است و پیش بینی می شود که این امر در سال آینده ۲۷۰ میلیارد تومان محقق شود.

شهردار رشت همچنین بیان داشت: فروش اموال ۲۱۵ میلیارد، وام ۱۰۰ میلیارد، ۴۸۰ میلیارد برای تخلفات ساختمانی و برای سایر موارد نیز زیر ۱۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.
علوی همچنین گفت: در بودجه امسال، هزینه ها به صورت واقعی تقسیم بنده شده است و هزینه های جاری از ۲ هزار میلیارد تومان به ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده و ۴۵ درصد بودجه سال آینده است.

وی با توجه به مشکلات مربوط به نیروهای حجمی و شرکتی نیز افزود: هزینه های مربوط به حقوق و دستمزد نیروهای رفت و روب و فضای سبز علاوه بر ساماندهی، افزایش نیز یافته است به طوری که هزینه رفت و روب و پیشگیری از تخلفات، ۱۸۴ میلیارد تومان خواهد بود در حالیکه این رقم در سال گذشته ۱۲۴ میلیارد تومان بود.

این مسئول، هزینه جاری فضای سبز را ۳۸ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم برای سال آینده ۶۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است. همچنین
۱۱۰۰ میلیارد تومان نیز بودجه عمرانی شهرداری رشت برای سال آینده خواهد بود.
شهردار رشت افزود: در هزینه دستمزد، بیمه، رفاهیات کارکنان رشد ۱۹ درصدی پیش بینی شده است.
علوی ادامه داد: بخشی از پروژهایی که قابلیت اجرا دارند و مربوط به نگهداشت شهر می شوند به سمت شهرداری های مناطق هدایت شده اند و انجام پروژه های کلان‌نیز به حوزه معاونت ها ارجاع داده خواهند شد.
به گفته وی ۸۵ درصد پروژه ها مستمر و ۱۵ درصد نیز در زمره پروژهای جدید شهرداری رشت قرار دارند.
شهردار رشت با بیان اینکه اجرای آسفالت سطح شهر ۱۰۶ میلیارد تومان پیش بینی شده است گفت: برای پروژه های سرمایه گذاری مانند پروژه پارک ۱۴ هکتاری پشت بیمارستان قائم و پروژهای خرد دیگری مانند ایستگاه اتوبوس برای سال آینده ۱۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

 

علوی افزود: برای تملک بازگشایی برخی مسیرها ۹۵ میلیارد تومان، برای خرید قیر سازمان عمران با ۱۵۰ درصد افزایش، ۳۳ میلیارد تومان، برای برخی پروزه های درون سازمانی شهرداری ۳۰ میلیارد تومان، برای پروژه تقاطع امام علی (ع) ۳۰، خرید ماشین آلات ۲۵، آبهای سطحی ۲۴، دیوارگذاری رودخانه حاشیه ساختمان مرکزی شهرداری و مجموعه فرهنگی ۲۲، پارک ۵۰۰ هکتاری، ۲۰، و برای بازگشایی و احداث رینگ ۹۰ متری ۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، تلاش بر این است تا استارت رینگ ۹۰ متری از طریق سرمایه گذاری ها یا املاک قابل انتقال در سال آینده زده شود.
علوی اظهار داشت: اگر جهاد کشاورزی کمک کند و اراضی دولتی اطراف سفید رود را که حق این شهر است برای بازگشایی رینگ ۹۰ متری به طور رایگان در اختیار شهرداری قرار دهد، عملیات این‌پروژه در بهار سال آینده، اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۱۰ میلیارد تومان برای تکمیل ساختمان نیمه کاره شهرداری منطقه ۳ پیش بینی شده است، گفت؛ برای بهسازی منطقه سراوان نیز ردیف اعتباری در نظر گرفته شده و منتظر جذب اعتبارات دولتی است.

وی افزود؛ ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای ساماندهی ورودی های شهر و حدود ۱۱۰ درصد افزایش نیز برای آسفالت مناطق در نظر گرفته شده است.
شهردار رشت ادامه داد: برای منطقه یک ۲۲ میلیارد، منطقه سه، ۱۲، منطقه چهار، ۱۷ و برای معاونت حمل و نقل و امور زیربنایی ۴۴ میلیارد تومان آسفالت پیش بینی شده است.
علوی همچنین با توجه به بار ترافیکی در مسیر آیت الله احسانبخش نیز گفت: برای بازگشایی این مسیر نیز رایزنی های و اولویت هایی درنظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: برای هوشمند سازی و مرمت ساختمان های تاریخی نیز اعتباراتی در نظر گرفته شده و به زودی برای مرمت رطوبت گیری و سقف ساختمانهای ساعت، و میرزا خلیل رفیع، فراخوان داده خواهد شد.
به گفته شهردار رشت برای زیبا سازی شهر نیز مبلغ قابل توجهی در بودجه سال آینده پیش بینی شده است.

علوی تعیین تکلیف تالاب عینک را از مسئولان خواستار شد و گفت: شورا به عنوان‌نماینده مردم و شهرداری به عنوان حافظ منافع مردم باید در حوزه ایجاد زیرساخت های گردشگری شهر ورود کند و اختیارات لازم باید به مجموعه مدیریت شهری رشت داده شود تا بتواند موتور محرک توسعه گردشگری را به حرکت تبدیل کند.
انتهای پیام/