به میزبانی شهرداری شهر لنگرود؛ دو جشنواره استانی شعر و داستان با معرفی آثار برتر در لنگرود به کار خود پایان داد · ختم کلام | ختم کلام
تبلیغات

به میزبانی شهرداری شهر لنگرود؛ دو جشنواره استانی شعر و داستان با معرفی آثار برتر در لنگرود به کار خود پایان داد

به میزبانی شهرداری شهر لنگرود؛ دو جشنواره استانی شعر و داستان با معرفی آثار برتر در لنگرود به کار خود پایان داد

نهمین جشنواره استانی شعر پایداری و پنجمین جشنواره استانی داستان کوتاه دفاع مقدس «جایزه ادبی یوسف» با معرفی آثار برتر و به میزبانی شهرداری لنگرود به کار خود پایان داد.

ختم کلام/

در آیین اختتامیه این جشنواره که در کانون فرهنگی تربیتی زینبیه شهر لنگرود برگزار شد حجت الاسلام فداکار، رئیس شورای اسلامی شهر لنگرود با بیان اینکه روحیه ظلم ستیزی حب و عشق به وطن و پاسداشت مقام شهدا ،انسان‌های فرهیخته و ادیب را ترغیب می‌کند که به قدر توان و وسع خود در میدان حضور یافته و ادای دین کنند اظهار کرد: در زمینه ادبیات مقاومت بارزترین مقاومت در قیام امام حسین علیه السلام و مقاومت عاشورایی معنا پیدا می‌کند.

 فداکار به بیان حوادث بارز تاریخی از صدر اسلام تا به امروز و نهضت های متعددی که با هدف تحقق حکومت اسلامی شکل گرفت که مهمترین آن نهضت عاشورا بود پرداخت و افزود: پس از نهضت عاشورا نیز قیام ها و نهضت های متعددی شکل گرفت و نهضت میرزا کوچک خان جنگلی نیز از جمله نهضت‌هایی بود که با شعار تحقق حکومت اسلامی به عرصه آمد تا سرانجام با ریختن خون های بسیار در بهمن ۱۳۵۷ حکومت جمهوری اسلامی ایران به ثمر نشست.

وی خاطرنشان کرد: نباید حکومت اسلامی را غایت و هدف نهایی بپنداریم بلکه هدف نهایی حکومت معصوم علیه السلام است و وظیفه ما در عصر امروز باید زمینه‌سازی به‌منظور ایجاد این حکومت باشد.

حجت الاسلام فداکار از مهمترین وظایف ادبیات پایداری و مقاومت را مقاومت در برابر تفکراتی دانست که مانع از محقق شدن ظهور امام زمان و حکومت ناب محمدی می شوند.
دکتر محمد پور، مدیر دفتر ادبیات و هنر اداره کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس گیلان نیز با ابراز خرسندی از اینکه تاکنون پنجمین دوره جشنواره داستان دفاع مقدس و نهمین دوره جشنواره شعر پایداری به مرحله اختتامیه رسیده است است اظهار داشت: جا دارد از میزبانی مسئولین شهرستان لنگرود به ویژه شهرداری و ریاست شورای اسلامی شهر لنگرود و مدیریت آموزش و پرورش این شهرستان و نیز استاد بزرگوارم جناب آقای فرامرز محمدی‌پور که از میزبانان جشنواره و زحمتکشان این عرصه هستند تشکر ویژه نمایم.

وی شاعران گیلانی را از پیش قراولان شعر دفاع مقدس برشمرد که در عرصه های کشوری نیز توانسته اند درخشش بالایی داشته باشند .

دکتر محمد پور در ادامه به دلایل افت و سکون شعر دفاع مقدس در سالهای اخیر و آسیب‌شناسی آن پرداخت و گفت: هدف اولیه جشنواره‌ها ایجاد رقابت در بین شعرا به منظور سرودن شعرهای ارزشمند، قوی و ماندگار در حوزه دفاع مقدس بود اما به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر و تکرار جشنواره‌ها برخی شاعران تنها به ارسال اشعار تکراری در جشنواره ها بسنده کرده و از بروز رسانی در این حوزه دور مانده اند.

وی از دیگر دلایل را تحلیل رفتن قوای ذهنی شاعر به جهت دور ماندن از فضای جنگ و مقاومت عنوان نمود که عینیت بخشیدن در این حوزه را با آسیب مواجه نموده است. محمدپور در پایان از شعرای عرصه ی دفاع مقدس خواست در این مسیر به دنبال اتفاق و رخداد خاصی نبوده بلکه با بروزرسانی افکار خود و خلق مضامین و واژه های نو آثاری بکر،تازه و قوی از خود به یادگار بگذارند و تسلیم جریان‌هایی که می‌کوشند شعر دفاع مقدس را به عقب بکشانند نشده و مصمم در این عرصه گام بردارند.

وی از دبیران بخش شعر و داستان، داوران جشنواره و شعرایی که در ارسال آثار مشارکت داشته‌اند تقدیر و تشکر نمود.

طالبی ، سرپرست شهرداری لنگرود نیز در حاشیه ی این برنامه خطاب به خبرگزاری صدا و سیما گفت: شهرداری و شورای اسلامی شهر لنگرود یکی از اولویت‌های برنامه های خود را در کنار اقدامات شهری و عمرانی، برنامه های فرهنگی و نشر فرهنگ دفاع مقدس قرار داده است و امیدوارم با حمایت از برگزاری چنین جشنواره هایی شاهد تعالی روز افزون این فرهنگ در جامعه باشیم.

گفتنی است بر اساس نظر داوران در نهمین دوره شعر پایداری : مرتضی عابدپور لنگرودی و رحیمه احمدپور به ترتیب حائز مقام اول و سوم و در پنجمین دوره داستان دفاع مقدس نیز: رضا شریف نژاد و خانمها: راضیه شعبانزاده و مریم علی نیا آهندانی به ترتیب حائز مقام های اول تا سوم شده و به مرحله کشوری راه یافتند.

همچنین در این دوره از جشنواره پونه نیکوی دبیری علمی جشنواره شعر و دکتر علی خوشه چین دبیری جشنواره داستان را بر عهده داشتند.

در حوزه ی داوری نیز در بخش شعر آقایان: دکتر بهرام علیزاده، رسول شریفی و فرامرز محمدی‌پور و در بخش داستان: دکتر جمشید عباسی و خانم وجیهه خوشحال مسئولیت داوری را عهده‌دار بودند.

پایان بخش این اختتامیه با اهداء لوح تقدیر و جوایز به برگزیدگان بخش شعر و داستان همراه بود.