اخیرا تصویری از پنج نماینده گیلان در مجلس شورای اسلامی، در دیدار با وزیرعلوم منتشر شد که به غلط، برخی ها تصور کردند، این نمایندگان به دنبال به کرسی نشاندن فرد خاصی به ریاست دانشگاه گیلان هستند.

برای اثبات این تفکر نادرست، لازم است گفتگوی علی شمسی‌پور، مشاور وزیرعلوم و مدیرکل حوزه وزارت با خبرگزاری مهر، درباره روند انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها در وزارت علوم را از مرور کنیم.

وی گفت: برای انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها کمیته‌ای هشت نفره تحت عنوان “ کمیته انتصابات رؤسای دانشگاه‌ها ” در وزارت علوم تشکیل شده است که اسامی آنها نیز اعلام نمی‌شود تا این اعضا با فراغ بال بتوانند گزینه ریاست دانشگاه‌ها را بررسی کنند.

مشاور وزیرعلوم و مدیرکل حوزه وزارت افزود: کار اعضای کمیته مذکور تصمیم سازی برای وزیرعلوم است تا وزیر علوم بتواند راحت تر تصمیم بگیرد، ضمن اینکه این کمیته فقط مختص رؤسای دانشگاه‌ها است.

وی ادامه داد: اعضای کمیته، گزینه‌های زیادی را از کانال‌های مختلف دریافت کرده و آنها را با معیارهایی که دارند بررسی کرده و با شاخص‌هایی که دارند ارزیابی کرده و امتیازدهی می‌کنند و سپس ۳ الی ۵ گزینه را برای هر دانشگاه، با امتیازات کسب شده به وزیرعلوم معرفی می‌کنند و در نهایت وزیرعلوم هم گزینه نهایی را انتخاب و به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می‌کند تا پس از بررسی حکمش زده شود.

وی پس از اعتقاد و التزام به نظام جمهوری اسلامی؛ مهمترین معیارهای یک رییس دانشگاه را توانمندی علمی، سوابق مدیریتی و همسویی با دولت خواند.

با این تفاسیر آیا فکر می کنید نمایندگان گیلان که یقینا بهتر از هر کسی بر قانون اشراف دارند و از آن مراقبت و حراست می کنند، به خود اجازه می دهند با زیر پاگذاشتن شان نمایندگی مجلس، خارج از چارچوب، بدعتی عجیب را برای انتخاب یک رییس دانشگاه بنیان بنهند.

هر وقت فرد نالایق مورد ادعای برخی ها، توانست بر کرسی ریاست دانشگاه گیلان تکیه زند، آنوقت این رسانه هم همسو با دیگران به رسالت خود جامه عمل پوشانده و پرسشگری و مطالبه گری خود را از محمدرضا احمدی سنگری و سردار آقازاده نمایندگان رشت، ابراهیم نجفی نماینده آُستانه اشرفیه و کیاشهر، خلیل بهروزی فر نماینده فومن و شفت و رسول فرخی نماینده لاهیجان و سیاهکل، سرعت و قوت بخشیده تا نمایندگان مجلس پاسخگوی حرکت خلاف عرف و قانون خود باشند.

یقینا حتی اگر رسانه ها به عنوان رکن چهارم دمکراسی نتوانند در این مورد بر وظیفه خود عمل نمایند، هشت نماینده دیگر گیلان، آگاهانه مانع از سوی استفاده های احتمالی دیگر همکاران خود می شوند.

بنابراین قضاوت عجولانه برای نمایندگانی که جهت تعیین رییس دانشگاه گیلان، به دیدار وزیر علوم نرفته بودند، ممنوع !

به قلم؛ ثاحب مقصودی