ختم کلام:
شهردار رشت در جلسه هم اندیشی با نمایندگان مجلس و اعضای شورای اسلامی شهر رشت به تفسیر موانع و مشکلات مدیریت شهری پرداخت و خواستار مساعدت نمایندگان مجلس ورایزنی های لازم به جهت دریافت منابع مالی کشوری شد.

دکتر سید امیرحسین علوی، در جلسه هم اندیشی نمایندگان مجلس، اعضای شورا اظهار داشت: میانگین هزینه‌های ماهیانه شهرداری رشت بدون احتساب کارعمرانی ویژه چیزی حدود ۶۵ میلیارد تومان برآورد می‌شود که بعضا حتی به ۷۰ میلیارد تومان هم می‌رسد.
شهردار رشت با بیان اینکه شهرداری برای تحقق و به دست آوردن این حجم از منابع در حال حاضر واقعا دچار مشکل بوده و هزینه جاری‌اش همیشه جلوتر از درآمدها قرار دارد،عنوان کرد:در ماه اخیر شهرداری برای پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان خود درخواست دریافت شش میلیارد تومان از منابع ارزش افزوده آینده را به سازمان امور مالیاتی ارائه داده تا بتواند به موجب آن هزینه‌های خود را پوشش دهد.
علوی خرید معادل سه میلیارد تومان قیر را از جمله اقدامات شهرداری که پس از گذشت چند ماه محقق شد، اعلام کرد و افزود: این میزان قیر خریداری شده حتی برای انجام لکه‌گیری‌ها هم کافی نیست و هدف ما از ارائه اینگونه گزارشات این است که نمایندگان مردم در مجلس مستحضر باشند که شهرداری رشت علی رغم چه موانع و مشکلاتی به رسالت خطیر و حساس خود برای خدمت به مردم می‌پردازد.
وی وصول مطالبات شهرداری و حل مشکلات شهرداری با دستگاه‌های دولتی نظیر شرکتهای برق و گاز را امری که باید نمایندگان مجلس به نحو اثرگذاری در آن مداخله کنند، اعلام داشت و گفت:کل مطالبات شهرداری رشت از دستگاه‌های دولتی بنابر اطلاعات مندرج در لیست تهاتر بالای ۴۹۰میلیارد تومان است که بایستی تعیین تکلیف شوند.
شهردار رشت بدهی مالیاتی شهرداری را یک بدهی ناحق خواند و گفت: صد میلیارد تومان جریمه برای شهرداری رشت تعیین شده که فقط ۲۵ میلیارد تومان آن جریمه بدهی به تامین اجتماعی است و در همینجا از نمایندگان مردم رشت در مجلس تقاضا دارم برای حل این مشکل یاریگر شهرداری باشند.
وی در ادامه با بیان اینکه یک سوله زباله‌سوز در سایت سراوان در حال ساخت است و تا سوله دوم ساخته نشود، اساسا فرآیند زباله سوز حتی ورود ماشین‌ آلات و نصب آنها شروع نمی‌شود، اظهار داشت:شهرداری برای پیگیری ساخت سوله دوم تا به امروز ردیفی از منابع دولتی نداشته است اما قرار شده شرکت تی‌تی‌اس مطالعات پروژه را انجام و به ما تحویل دهد.
شهردار رشت تسریع در عملیات راه‌اندازی زباله‌سوز را هدف شهرداری اعلام کرد و ابراز داشت: شهرداری برای پارک۵۰۰ هکتاری لاکان و با هدف افزایش سرانه فضای سبزعمومی در راستای بهسازی، جاده‌سازی و راهسازی‌های درون این مجموعه ۱۸ میلیارد تومان اعتبار هزینه صرف خواهد کرد.
وی ادامه داد: شهرداری رشت هنوز سهم زمینهای مسکن مهر خود را تحویل نگرفته است، در حالیکه طبق تفاهمنامه، اداره مسکن و شهرسازی باید ۲۶ هکتار زمین را در اختیار شهرداری قرار دهد و درهمینجا از نمایندگان مردم شهرستان رشت در مجلس تقاضا داریم برای تحقق این امر به شهرداری کمک کنند.
شهردار رشت موضوع مرمت ساختمانهای تاریخی رشت را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: در مورد خانه میرزا خلیل سازمان برنامه و بودجه منابعی را در اختیار گذاشته که شهرداری اقدامات مرمت این بنا را بر اساس اعتبارات تخصیصی انجام می‌دهد.ازطرفی تفاهمنامه‌ای را هم با میراث فرهنگی منعقد کردیم تا مرمت ساختمان دانشسرا هم اجرایی شود.
علوی خاطر نشان کرد: شهرداری رشت سعی دارد در تمام موضوعاتی که دغدغه مردم است، ورود نماید اما توان مالی برای انجام اکثر این موارد و اولویتها را ندارد که برای حل این مشکل یا باید اعتبارات ملی تخصیص یابد یا اینکه اجازه داده شود که شهرداری بتواند از ظرفیتهای موجود ثروت و منابع مالی تولید نماید.
وی آسفالت ورودیهای شهر رشت قبل از فرا رسیدن ایام تعطیلات عید و در صورت تخصیص سهمیه قیر را نیز مورد تاکید قرار داد و بیان داشت:رودخانه‌های شهر رشت یک چالش جدی محسوب می‌شوند و در شورا و شهرداری گذشته قراردادی برای ساماندهی آنها با قرارگاه خاتم‌ الانبیاء منعقد شد اما مشخص نیست متولی و مجری این امر چه کسی است.
شهردار رشت با بیان اینکه اعتبارات شهرداری برای ساماندهی دو رودخانه کفایت نمی‌کند،اضافه کرد:اگر بتوانیم برای رودخانه‌های گوهررود و زرجوب ردیف ملی در بودجه امسال ایجاد کنیم، اتفاق بزرگی رخ می‌دهد و کار ساماندهی هم شروع می‌شود که پیگیری این مورد را نیز از نمایندگان مجلس انتظار داریم. همچنین در صورت اجازه شرکت سفیدرود شهرداری رشت آمادگی دارد معبر ۳۵متری که در آنجا وجود دارد را آسفالت کرده و آن را به مسکن مهر متصل نماید.
سید امیرحسین علوی حمایت شهرداری از احداث بیمارستان جنرال در محدوده اراضی تحت مدیریت شهرک‌های صنعتی را مورد اشاره قرار داد و گفت: شهرداری رشت در این پروژه هر کمکی که لازم باشد، انجام می‌دهد.
شهردار رشت مشکلات شهرداری در ساماندهی صنوف را هم متذکر شد و اظهار داشت: اگر زمین ۱۰۰هکتاری در اختیار شهرداری رشت قرار گیرد، شهرداری هم می‌تواند فرآیند ساماندهی صنوف را در آن محدوده عملیاتی کند.
وی ضمن اشاره به فرسودگی ماشین‌ آلات لجستیک و اینکه شهرداری در بحرانها به شدت آسیب‌پذیر است، ادامه داد: یک وام چهاردرصدی در اختیار سازمان شهرداریها است و شهرداری رشت برای این مشکل نیازمند اعتبارات و نوسازی ماشین‌ آلات است که تقاضا داریم از این وام ۲۵میلیارد تومان برای تکمیل ماشین‌ آلات آسفالت به شهرداری اختصاص پیدا کند.
شهردار رشت ضمن اشاره به تصویب قانون تبدیل وضعیت فرزندان شاهد و ایثارگر افزود: در این رابطه مشخص نیست که به طور مثال شهرداری رشت این ۳۰۰ نفر را چگونه باید تبدیل وضعیت کند و این امروز به چالشی برای ما تبدیل شده و تاکنون هم کسی به ما پاسخی در این زمینه نداده است که انتظار داریم یک خرد جمعی به ویژه مجلس در این مورد ورود کند.
علوی با بیان اینکه شهر رشت با توجه به افزایش روز افزون جمعیت قطعا به زیرساختهایی مانند حمل و نقل انبوه‌بر نیاز دارد را مورد توجه قرار داد و اذعان کرد:شهرهای دیگر کشور هم به سرعت در حال رفتن به همین مسیر هستند و از آنجایی که اعتبار چنین پروژه‌هایی از سوی دولت تامین می‌شود، نباید چنین فرصتهایی برای شهر رشت از بین برود.
وی تالار مرکزی شهر رشت و اینکه هنرمندان در این زمینه دغدغه‌های بسیار زیادی دارند را هم مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: طبق برآورد اداره کل ارشاد اسلامی گیلان ۲۴ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل امکانات این مجموعه نیاز است و قرار شده بعد از انجام این امورات، تالار شهر رشت به بخش خصوصی واگذار شود.
شهردار رشت در پایان عنوان کرد: شهرداری رشت برای حل وفصل بسیاری از مشکلات، موانع و موضوعات و برای ارائه هر چه بهتر خدمات به مردم به همکاری و مساعدت ویژه نمایندگان مجلس و استفاده از ظرفیتهای ملی نیاز دارد.