رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه: حذف تعدد آئین نامه و برگزاری جلسات منظم کاری میان گمرکات ایران و اوراسیا راهکار بهره برداری از همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا/ منطقه آزاد انزلی دروازه ورود به اوراسیا برای ایرانیان و معبر اصلی ورود به بازارهای ایران و جنوب آسیا برای اعضای اتحادیه اواراسیا است
رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه حذف تعدد آئین نامه و برگزاری جلسات منظم کاری میان گمرکات ایران و اوراسیا راهکار بهره برداری از همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا است گفت: منطقه آزاد انزلی دروازه ورود به اوراسیا برای ایرانیان و معبر اصلی ورود به بازارهای ایران و جنوب آسیا برای اعضای اتحادیه اواراسیا است.
به گزارش ختم کلام و به نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی؛هادی تیزهوش تابان، رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک موقعیت خاصی نصیب کشورمان نموده و باید از فرصت پذیرش ایران به عنوان میهمان جهت عضویت دائم در این بلوک اقتصادی منطقه ای استفاده کنیم، اظهار داشت: باید توجه داشت همکاری با اتحادیه مزبور، یعنی فرآهم شدن شرایطی به منظور ورود کشورمان به این بازار بزرگ، بازاری که یکی از اعضای اصلی و محوری آن روسیه است، در نتیجه باید با همکاری و همدلی ملی، جهت استفاده حداکثری تولید کنندگان و بازرگانان داخلی گام برداریم.
وی با تأکید بر ظرفیت ها و مزیت های متعددی که مناطق آزاد کشورمان برخوردار هستند، این مناطق را فرصتی جهت گسترش مبادلات اقتصادی با کشورهای منطقه و به ویژه اوراسیا اعلام کرد و گفت: منطقه آزاد انزلی به دلیل موقعیت ژئواستراتژیک خود در دریای خزر و نزدیکی به پایتخت کشور و قرار گرفتن در استان گیلان که از سابقه خوبی در عرصه مبادله با کشورهای حوزه دریای خزر و قفقاز برخوردار می باشد می تواند به عنوان دروازه ورود به اوراسیا برای ایرانیان و معبر اصلی ورود به بازارهای ایران و جنوب آسیا برای اعضای اتحادیه اواراسیا به ایفای نقش بپردازد.
رییس اتاق بازرگانی گیلان با اشاره به همکاری های مشترک این منطقه با فعالین بخش خصوصی و زیرساخت های ایجاد شده و در حال ساختی همچون اتصال به خط ریل سراسری بر لزوم توسعه همکاری ها میان بخش خصوصی سایر مناطق آزاد و فعالین اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، با محوریت منطقه آزاد انزلی تأکید کرد و افزود: مناطق آزاد شمالی و جنوبی ما مکمل یکدیگر در عرصه بهره برداری حداکثری از منافع همکاری ما با اتحادیه اقتصادی اوراسیا می باشند و این همگرایی باید در قالب راهبردی جامع که یکدیگر را نقض نکرده به اجرا درآید، بی تردید مناطق آزاد ایران می توانند در کاهش هزینه های تولیدی و تجاری سازی صادرات محصولات کشاورزی و صنعتی ما به بازارهای منطقه ای با تکیه بر مزیت ها و معافیت های قانونی خود و همچنین قرار گرفتن در مسیر کریدورهای بین الملی، نقش محوری ایفا نمایند.
وی با اشاره به اینکه آمار و ارقام نشان می دهد هنوز موفق به بهره برداری بایسته و شایسته از فرصت اقتصادی همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا نشده ایم، اضافه کرد: بخشی از مشکلات در بخش زیرساختی به ویژه در حوزه های حمل و نقل،اسکله های کارگو و کشتیرانی است که متأسفانه در ایران بیشتر مشاهده می شود و در مقابل در ارتباط با اوراسیا، مباحث تعرفه ای وجود دارد که باید از طریق برگزاری جلسات کاری مشترک جهت رفع آن اقدام کرد و براین اساس انتظار داریم گمرکات ایران و اوراسیا نشست های مشترک فصلی در طول حداکثر هر شش ماه، یک بار به منظور رفع مسائل پیش روی اجرای توافقنامه همکاری منعقد نمایند.
فعال اقتصادی با سابقه در ارتباط با روسیه و اوراسیا برگزاری چنین کارگروه های تخصصی به ویژه در بخش گمرکی را امری مرسوم در همکاری های منطقه ای عنوان کرد و تصریح نمود: از سوی دیگر مهیا کردن زیرساخت های گمرکی مورد نظر از سوی طرف ایرانی پیش نیاز افزایش همکاری ها و به تبع آن توسعه صادرات کالاهای ایرانی به بازار اوراسیا خواهد بود.
وی با قدردانی از اقدامات دولت در مسیر تکمیل زیرساخت های حمل و نقلی همچون اتصال منطقه آزاد انزلی به خط ریل سراسری که باعث وصل شدن به بنادر جنوبی کشور و تکمیل زیرساخت ریلی کریدور شمال-جنوب می شود، اضافه کرد: علاوه براین بهره برداری سریع تر از اسکله رو رو دوم ایران در بخش جنوب غربی دریای خزر یعنی بندر کاسپین،که باعث استفاده از ظرفیت های کشتی های رو رو در دریای خزر به عنوان عاملی مهم در تسریع و گسترش حمل و نقل ترکیبی محسوب می شود، باید در دستور کار قرار گیرد، چراکه همین دو زیرساخت مهم، زمینه افزایش سهم ما در تجارت خزر و اوراسیا خواهد شد.
تیزهوش تابان مزیت رقابتی کشورمان را در ارتباط با همکاری های اقتصادی با اوراسیا را در زمینه کریدورهای بین المللی عبوری از حوزه سرزمینی ایران قلمداد کرد و گفت: باید مسیرهای تجاری عبوری از حوزه دریای کاسپین را سمت کشورمان متمایل کنیم که در این خصوص می توان از کریدور چین-قزاقستان-ایران نام برد، مسیر تجاری که می تواند علاوه بر کریدور شمال-جنوب و تراسیکا، و یک کمربند و یک جاده؛ موجبات بهره برداری بیشتر کشورمان در همکاری های منطقه ای خواهد شد، امری که دولت در مسیر تحقق آن از نقش محوری برخوردار است.
رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه یکی از مهمترین مشکلات پیش روی تجارت در عرصه داخلی و به ویژه در ارتباط با اوراسیا را تنوع بخش نامه ها و آئین نامه های داخلی بیان داشت و افزود: با عنایت به شرایط خاص کشورمان که تحت تأثیر تحریم های امریکا قرار دارد، فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری در کشورمان به صورت آنی و سریع اتخاذ و عملیاتی گردد، چراکه چنین عملی در تسهیل و توسعه صادرات بسیار اثرگذار است.
وی خواستار تنظیم و اجرای راهبردی بلند مدت در حوزه های تولیدی و صادراتی کشور از سوی دولت شد و اضافه کرد: استراتژی مزبور باید راهبردی باشد که بخش نامه ها و آئین نامه های فصلی و موقت در مسیر تحقق آن اخلال ایجاد نکند، بدیهی است این امر باعث ایجاد اعتماد بیشتر فعالین اقتصادی داخلی و خارجی می شود، چراکه تا زمانی که قوانین و مقررات با ضمانت اجرای بلند مدت نداشته باشیم نمی توانیم برای حضور در عرصه های تجاری بین المللی مانند اوراسیا برنامه ریزی کنیم.
تیزهوش تابان تصمیم گیری های مقطعی را موجب فرصت سوزی برای اقتصاد ملی،کاهش مراودات تجاری،و از دست دادن سهم خود در بازارهای منطقه ای به رقبا اعلام و تصریح نمود: برگزاری جلسات کاری کارشناسی جهت رفع این ناهماهنگی ها میان بخش دولتی و با حضور بخش خصوصی می تواند زمینه ساز برطرف ساختن این گونه مشکلات باشد، در غیر این صورت هر روز سهم بیشتری از بازارهای سنتی و یا جدید خود را به رقبا واگذار می کنیم.
فعال اقتصادی باسابقه بازار روسیه به تجزیه و تحلیل حجم ۶۷ میلیارد دلاری واردات کالاهای کشاورزی از سوی روسیه در طول سال پرداخته و با اشاره به سهم ۲۲صدم درصدی ایرانی با صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری، اظهار داشت: دلیل این جایگاه به توانمندی تولید محصولات کشاورزی در اقصی نقاط کشورمان و در طول ساز بازنمی گردد، به عدم مدیریت در خصوص بهره برداری از این فرصت، عدم اعتقاد به نقش صنعت بسته بندی در اقبال بازار به محصولات کشاورزی و مهمتر از همه به نبود برنامه مدون و دقیق برای حرکت کشتی و کامیون جهت نقل و انتقال کالاهای تولید شده صنعت کشاورزی ما بازمی گردد.
وی در توضیح اظهار نظر خود، اضافه کرد: متأسفانه برنامه دقیقی همچون مدل در حال اجرا در حرکت قطار و هواپیما وجود ندارد، در نتیجه شما نمی توانید روز مشخصی برای زمان رسیدن کالای خود به بازارهای مصرف و هدف خود اعلام کنید واین در حالی است دیگران منضبط و دقیق عمل می کنند؛ اما بخش دولتی و بخش خصوصی فعال در حوزه صادرات در این مقوله ضعیف برخورد می کند؛ حال توجه داشته باشید که تنظیم وقت برای هر فرآیند تجاری، امری هزینه بردار نسیت بلکه نشان دهنده رفتار مدیریت ما می باشد.
تیزهوش تابان خروجی این فرایند را که نمی توانیم زمان دقیقی برای تحویل کالای خود اعلام کنیم به ضرر تجارت ایران ارزیابی کرد و گفت: در نتیجه کسی به قول ما توجه نمی کند واین در حالی است که کیفیت محصولات کشاورزی و حتی صنعتی ما بالا می باشد اما به دلیل مدل حمل و نقل،نحوه بسته بندی،عدم استفاده از کانتینرهای یخچال دار کیفیت محصول در زمینه کشاورزی در این مسیر چند هزار کیلومتری پایین آمده و آخر صف فروش می مانیم.
رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه اعتماد دولت به بخش خصوصی و حضور نظارتی آن را موجب تسریع و تسهیل امور عنوان کرد و بار دیگر تأکید کرد که مهمترین مسئله صدور بخش نامه هایی است که یکدیگر را نقض می کنند، یعنی تصور کنید شما باری را جهت صدور به بازار مقصد خود به انبارهای گمرک جهت انجام تشریفات اداری رسانده اید، اما به ناگاه با صدور بخش نامه جدید، باید بار به مبدأ عودت دهید، خوب! تکلیف شما، اعتبار شما نزد خریدارتان در آن سوی مرز چه می شود؟ آیا اعتبار و اعتمادی می ماند.
وی در پایان تأکید کرد: تا باور نکنیم تولید و صادرات،می تواند چه نقش اساسی در اقتصاد کشورمان و در جایگاه بین المللی ایران اسلامی ایفا نماید، همین مشکلات را خواهیم داشت و برنامه ما برگزاری نشست های تخصصی و کاربردی با اعضای دولت جدید به منظور تبادل تجربیات همکاری با دولت های گذشته در مسیر بهره برداری حداکثری منافع ملی است.