به گزارش ختم کلام و به نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی،مهندس علی اوسط اکبری مقدم رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان با علیرضا یوسفی سفیر ایران در اسلو نروژ درخصوص معرفی ظرفیت‌های این منطقه،جذب سرمایه گذار و استفاده از مزیت‌های بین المللی این منطقه به بحث و تبادل نظر پرداختند.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این گفتگوی اینترنتی با تاکید بر اینکه از همه ظرفیت‌های ارتباطی بین المللی موجود جهت تحول اقتصادی و ایجاد اشتغال در منطقه آزاد انزلی استفاده می‌کنیم، تصریح کرد: رویکرد این سازمان بر اصل همکاری با سرمایه گذاران استوار شده و در برنامه های آتی سازمان استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

اکبری مقدم با اشاره به وجود ظرفیت ها و فرصت های مناسب جذب سرمایه گذار خارجی در بخش های مختلف صنعت شیلات و ساخت شناورهای صیادی،تجاری و گردشگری در منطقه متبوع خود، اظهار داشت: با عنایت به وجود تجارب ارزنده و تکنولوژی برتر‌ نروژ در صنعت پرورش ماهی در قفس در سطح جهانی؛ و تجربه مثبت بهره گیری سرمایه گذاران ایرانی از تکنولوژی کشور نروژ در دریای خزر، امکان توسعه همکاری ها در این زمینه و حوزه های دیگر را راحت تر می کند.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان با مقایسه رفتار متفاوت دریای خزر با خلیج فارس که به جهت عدم رعایت مسائل فنی مرتبط با قفس، سرمایه گذاران ایرانی ما استفاده خوبی از این ظرفیت نکردنداضافه کرد:متأسفانه در نتیجه این مسئله هم اکنون تنها یک پرورش ماهی در قفس با ظرفیت محدود در استان گیلان انجام می‌شود، افزود:

وی با اشاره به مذاکرات معاون امور بندری سازمان با سفیر نروژ در ارتباط با ساخت شناور اعلام کرد: از طرح‌های ساخت شناورهای سبک با تکنولوژی کشور نروژ استقبال می‌کنیم؛و می توان از ظرفیت کارخانه کشتی سازی شهید تمجیدی در بندر انزلی به منظور ساخت مشترک شناورهای تجاری و گردشگری با شرکت های نروژی، استفاده کرد.

سفیر ایران در اسلو نروژ نیز در این گفتگوی اینترنتی با اشاره به اینکه دو حوزه شیلات و شناورسازی از ظرفیت خوبی در استان گیلان بهره‌مند هستند، اظهار داشت: طرف‌های نروژی با نگاه سرمایه گذاری در منطقه که ایجاد اشتغال و دانش در منطقه را به دنبال دارد آماده همکاری می باشند.

علیرضا یوسفی با اشاره به عدم وجود کارخانبجات بزرگ و قدرتمند ساخت شناورهای دریایی در حوزه خزر، خاطر نشان کرد: سرمایه گذاران نروژی پس از حضور در منطقه و سرمایه گذاری در این زمینه با عملیاتی شدن فاز نخست، ضمن ایجاد صنایع قوی، می‌توانند این مجموعه را در آینده گسترش دهند.

وی با بیان اینکه بحث شیلات نیازمند هماهنگی‌های بین سازمانی و پشتیبانی‌های لازم از سوی سازمان شیلات و استانداری گیلان است، اضافه کردند: مبنای پروژه‌های شیلات در این نقطه از کشورمان منطقه آزاد انزلی است و در زمینه پرورش ماهی در خشکی و صنایع جانبی‌ نیازمند همکاری‌ و پشتیبانی از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی هستیم.

سفیر ایران در اسلو با تأکید بر اینکه پتانسیل اقتصادی،سرمایه گذاری و بحث فناوری پروژه‌ها از موارد حائز اهمیت برای طرف‌های نروژی است، خاطر نشان کرد: هر کدام از این پروژه‌ها ظرفیت گسترش در فازهای بعدی را دارا می باشد و اگر این‌ پروژه‌ها را به عنوان پایلوت در نظر بگیریم در صورت موفقیت، گامی برای جذب سرمایه گذاران خارجی بویژه نروژی هستند.

گفتنی است در این گفتگوی تصویری معاونین بندری و حوزه خزر، اقتصادی و سرمایه گذاری، مدیران حوزه ریاست و امور بین الملل و نماینده وزارت امور خارجه در استان گیلان حضور داشتند.