آرشیو » اجتماعی » پیشخوان » گیلان
کد خبر : 9459
دوشنبه - 12 آبان 1399 - 21:29

طرح جامع شهرک علم و فناوری گیلان مصوب شد

در هیات امنای منطقه یک فناوری، طرح جامع شهرک علم و فناوری گیلان به تصویب رسید.

طرح جامع شهرک علم و فناوری گیلان مصوب شد

با استناد به ماده ۱ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، طرح جامع عمرانی پارک علم و فناوری گیلان در هیات امنای منطقه یک ارائه و پس از انجام بررسیها از سوی دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری و دفتر طرح‌های عمرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب رسید.

طرح جامع عمرانی ۳۰ هکتاری پارک علم و فناوری گیلان به عنوان شهرک علم و فناوری گیلان با هدف توسعه اقتصاد دانش بنیان، تجاری‌سازی دستاوردهای علمی پژوهشی، گسترش زیرساخت‌های فیزیکی جهت استقرار فناوران و سرمایه گذاران در کیلومتر ۵ جاده تهران از سال گذشته آغاز شده است.

پارک علم و فناوری گیلان با ایجاد این شهرک با الگوی توسعه مبتنی بر مالکیت در یک محیط فیزیکی با کیفیت بالا که از طریق ارائه زمین و فراهم آوردن تاسیسات زیربنایی، آزمایشگاهی، کارگاهی و تحقیقاتی متمرکز و تسهیلات قانونی، موجبات تمرکز واحدهای فناور، شرکت‌های دانش‌بنیان و حضور موسسه‌های تحقیقاتی و سرمایه گذاران در یک فضای متمرکز را فراهم می‌کند.

طرح جامع پارک علم و فناوری گیلان در مجاورت آزاد راه رشت به تهران با مساحت ۱۳ هزار مترمربع، یک موقعیت استراتژیک و تجاری، فرصتی است که سرمایه گذاران، فناوران نوآور، شرکت‌های دانش‌بنیان، فعالان اقتصادی، دانش آموختگان و ایده‌پرداز در این مجموعه پذیرش شده و استقرار می‌یابند.

دفاتر شرکت‌های تولیدی و خدماتی بزرگ و دفاتر تحقیق و توسعه موسسات و صاحبان صنایع نیز امکان مشارکت و استقرار در این مجموعه را دارند.

مجاورت مجموعه به مراکز مهم دانشگاه‌ گیلان و مراکز پژوهشی و نزدیکی به بزرگترین شهر صنعتی استان و امکان بهره‌مندی از ظرفیت مراصلاتی چندگانه و قرار گرفتن در حوزه شهری رشت و امکان دسترسی آن به منطقه آزاد انزلی، جذابیت‌‌های طبیعی و زیست محیطی، بخشی از نقاط قوت طرح جامع پارک علم وفناوری گیلان است که می‌تواند مزایای تجاری قابل اعتمادی ایجاد نماید.

این طرح با رویکرد اجاره زمین در مقیاس ۵۰ ساله و امکان تمدید تا ۹۹ سال آماده پذیرش فعالان اقتصادی است که به جهت دارا بودن ظرفیت قانونی تصمیم‌گیری در ساختار هیات امنا، امکان همکاری در الگوهای متنوع برای راه‌اندازی و توسعه این پروژه دارد.

همکاری با سرمایه گذران و صاحبان صنعت می‌تواند به صورت واگذاری کل پروژه برای آماده‌سازی زیر ساخت و احداث واحدهای خدماتی و پشتیبانی و همچنین آماده‌سازی زیر ساخت و فراهم کردن شرایط پذیرش برای احداث کارگاه‌های نیمه صنعتی از سوی پارک علم و فناوری گیلان صورت پذیرد.

همچنین برای جذب سرمایه گذاران امکان انعقاد قرارداد جهت مجموعه مستحدثات خدمانی پشتیبانی و یا برخی ساختارها (هتل، رستوران، سالن ورزشی، سالن نمایشگاهی، سالن کنفرانس و…)  نیز فراهم آمده است.

تحقق چشم انداز فوق با توجه به رسالت و ماموریت پارک علم و فناوری گیلان و اهداف پیش بینی شده مستلزم اقدامات و فعالیت‌هایی است که می‌تواند در طرح جامع پارک علم و فناوری گیلان تجلی یابد.

تکمیل طرح فوق با توجه به قوت‌ها و فرصت‌های بی‌بدیل آن، امکان توسعه در مسیر اقتصاد دانش محور و نقش‌آفرینی دانش آموختگان در راه‌اندازی کسب و کارهای نوآورانه با ارزش اقتصادی بالایی را فراهم خواهد نمود.