آرشیو
کد خبر : 8989
چهارشنبه - 23 مهر 1399 - 23:24

نقش زن در خانواده از محوری ترین نقش ها محسوب می شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن گرامیداشت فرا رسیدن هفته ملی سلامت بانوان ، نقش زن در خانواده را از محوری ترین نقش ها عنوان کرد.

نقش زن در خانواده از محوری ترین نقش ها محسوب می شود

به گزارش ختم کلام، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به فرا رسیدن هفته ملی سلامت بانوان ایران (سبا)؛  اظهار داشت: هفته سلامت بانوان همه ساله در آخرین هفته مهرماه با هدف اطلاع رسانی و حساس سازی گروه های مختلف جامعه در خصوص اولویت های سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، برگزار می شود . اما امسال هفته مذکور،  با در نظر گرفتن شرایط همه گیری کووید ۱۹ با موضوع “سلامت زنان در دوره کرونا ” برگزار خواهد شد.

دکتر آبتین حیدرزاده در ادامه ” تصریح کرد : سلامت زنان مهمترین راه برای رسیدن به زندگی سالم برای همگان بوده و نقش زن در خانواده از محوری ترین نقش ها محسوب می شود.

وی با بیان اینکه زنان به عنوان مادر در خانواده محور سلامت خانواده  می باشند ، یادآور شد: مرگ و میر، ناتوانی و رفتارهای آنها، همه ابعاد سلامت خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد.

حیدرزاده با اشاره به وظایف سنگین زنان در مواجهه با همه گیری کووید ۱۹ اظهار داشت : علاوه بر بیماری، مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ در زنان، نگرانی های مرتبط با سلامت مادر و نوزاد در دوره بارداری و پس از زایمان، افزایش وظایف و مسوولیت های زنان در شرایط فعلی (همه گیری کرونا) در خانواده همچنین، وظایف سنگین زنان برای اقدامات پیشگیرانه و مراقبت از بیماران مبتلا به بیماری در خانواده، نقش آنها به عنوان سفیر سلامت خانوار، وظایف زنان برای اداره امور فرزندان در شرایط تعطیلی مدارس یا آموزش های مجازی، مشکلات ناشی از مرگ و بیماری همسر،مشکلات زنان سرپرست خانوار و زنان بد سرپرست ، بد رفتاری ها و فشارهای اقتصادی ناشی از قرنطینه ها و … آسیب های جدی به سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زنان وارد خواهد آورد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان یادآور شد : زنان برای گذر از این شرایط سخت نیازمند آگاهی، هشیاری و حمایت همه جانبه از سوی خانواده و جامعه می باشند و  در هفته ملی سلامت بانوان ایران (۳۰-۲۴ مهرماه ۹۹) به این وجه مهم، همه گیری کووید ۱۹ توجه ویژه ای شده و هفته مذکور بر اساس موضوع “سلامت زنان در دوره کرونا  ” نامگذاری شده است./ص

حیدرزاده در پایان روز شمار هفته ملی سلامت بانوان ایران(سبا) را به شرح زیر اعلام کرد.

پنجشنبه۲۴ مهر : زنان پیشگامان خود مراقبتی و حفاظت از خود و اعضای خانواده  در پیشگیری از کووید ۱۹

جمعه ۲۵ مهر : پاسداشت و تکریم بانوان فداکار کادر بهداشت و درمان به عنوان پیشتازان پیشگیری و درمان  کووید ۱۹

شنبه۲۶ مهر: روز تربیت بدنی –شیوه زندگی سالم  زنان و کووید ۱۹  با تاکید بر چاقی به عنوان  عامل وخامت کووید۱۹

یکشنبه ۲۷مهر: سلامت باروری زنان (روابط زناشویی، بارداری و زایمان ایمن و سالم ) در همه گیری کووید ۱۹

دوشنبه ۲۸مهر: زنان و سلامت روانی در همه گیری کووید ۱۹

سه شنبه ۲۹مهر: نقش زنان در ترویج منابع معتبر آموزشی و اطلاعات معتبر و پیشگیری از انتشار باورهای غلط در باره پیشگیری و درمان کووید  ۱۹

چهارشنبه ۳۰مهر: پیشگیری از آسیب های شغلی و اجتماعی زنان در اپیدمی کووید ۱۹