آرشیو » اجتماعی
کد خبر : 8476
چهارشنبه - 8 مرداد 1399 - 20:04

سیر افزایش امکانات و تجهیزات درمانی در گیلان ادامه دارد/ تلاش برای رفع کمبودها و اعتلای شاخص های توسعه سلامت استان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب دا)، ظهر امروز چهارشنبه؛  نشست شورای سلامت شهرستان لاهیجان با حضور دکتر ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دکتر رسول فرخی میکال، نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی و همچنین نورالله اکبری، سرپرست فرمانداری لاهیجان در سالن اجلاس فرمانداری این شهرستان […]

سیر افزایش امکانات و تجهیزات درمانی در گیلان ادامه دارد/ تلاش برای رفع کمبودها و اعتلای شاخص های توسعه سلامت استان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب دا)، ظهر امروز چهارشنبه؛  نشست شورای سلامت شهرستان لاهیجان با حضور دکتر ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دکتر رسول فرخی میکال، نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی و همچنین نورالله اکبری، سرپرست فرمانداری لاهیجان در سالن اجلاس فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

دکتر سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست با اشاره به مشکلات عدیده در حوزه بهداشت و درمان گیلان، اظهار کرد: بیمارستان های استان،  اغلب قدمتی بین ۷۰ تا ۱۰۰ سال دارند و زیرساخت های بهداشتی، آموزشی و خوابگاهی آن بسیار کم و حتی فرسوده هستند.

وی با بیان اینکه در کل کشور در راستای طرح تحول سلامت ۲۵۰ کلینیک تخصصی افتتاح شده، افزود: از این بین، ۱۰ کلینیک به گیلان اختصاص یافت که از این تعداد، تنها دو کلینیک  ساخته شده، اما هنوز به بهره برداری نرسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به ضعف ها و کمبود های عمده زیرساختی  و تجهیزاتی حوزه سلامت گیلان در سال های گذشته، گفت:  طی یک سال اخیر، پنج دستگاه CT اسکن وارد گیلان شده و سرانه تخت های ICU در گیلان در کنار تخت های درمانی افزایش یافته است.  سیر افزایش امکانات و تجهیزات درمانی و تشخیصی نیز همچنان در گیلان ادامه دارد.

دکتر سالاری با اشاره به  ضرورت جذب پرستاران  داوطلب در ایام کرونا، افزود:  افزایش تخت های درمانی از یک سو و میزان بالای مرگ و میر در روزهای نخست شیوع کرونا از سوی دیگر، موجب شد تا مسوولان تصمیم به جذب پرستاران داوطلب بگیرند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه استان گیلان به داشتن چنین پرستارانی افتخار می کند و به آنها می بالد، گفت: نیاز گیلان به این قشر پر تلاش تنها به دوران کرونا ختم نمی شود، بلکه استان به شدت نیازمند پرستار بوده و همچنان پیگیر جذب پرستاران هستیم، هر چند تاکنون طی چندین نوبت، در وزارت خانه و حتی کتبا پیگیر مطالباتشان بوده ایم.

دکتر سالاری همچنین به ضعف های حوزه بهداشت و درمان شهرستان لاهیجان اشاره کرد و گفت: آزمایشگاه و همچنین داروخانه بیمارستان دکتر پیروز لاهیجان باید در اسرع وقت به صورت شبانه روزی  فعال شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر ضرورت خدمت منظم و مستمر پزشکان در مراکز بیمارستانی و درمانی لاهیجان تاکید کرد و گفت: پزشکی که در استخدام دانشگاه علوم پزشکی است باید به مردم خدمت کند و  همکاری مستمر و منظم داشته باشد.

وی با اشاره به ضعف های حوزه سلامت استان،  تصریح کرد: در برخی از بیمارستان ها مردم به دلیل نداشتن امکانات کافی، دچار مشکل هستند و  این وضعیت، زیبنده  مردم فرهیخته این استان نیست، از این رو تمام  تلاش ما رفع کمبودهای موجود و اعتلای شاخص های توسعه بهداشت و درمان در استان است.

دکتر رسول فرخی میکال، نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه طبق برنامه پنجم قرار بود دو بیمارستان  مجهز  و یک بیمارستان جنرال در لاهیجان احداث شود، اظهار کرد: ضعف های حوزه سلامت لاهیجان به اطلاع وزیر بهداشت و درمان رسانده شده است. در این راستا  شناخت ظرفیت ها و فرصت های شهرستان می تواند در توسعه پایدار کمک کننده و اثر بخش باشد.

وی با بیان اینکه لاهیجان به لحاظ تاریخی، تمدنی و جغرافیایی نیازهای گسترده و مولد دارد، افزود: شهرستان  لاهیجان، اکنون به قطب درمانی شرق استان تبدیل شده و ارائه کننده خدمات درمانی به گردشگران و مردم شرق استان حتی تا غرب استان مازندران است، از این رو باید به توسعه همه جانبه آن توجه جدی شود.

عضو مجمع نمانیدگان گیلان در خانه ملت ، بررسی مشکلات مردم  در ابعاد مختلف برای رهایی از وصعبت کنونی را  مورد تاکید  قرار داد.

دکتر فرخی با  اشاره به وضعیت بحرانی اورژانس بیمارستان ۲۲ آبان لاهیجان، گفت: این اورژانس به مرکز پایش بیماران کرونایی تبدیل شده، اما امکان پاسخ به نیاز همزمان چندین مراجعه کننده را ندارد و نیازمند بازنگری و انتقال به بیمارستان دیگری است.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضعف های ساختاری و ارائه خدمت به بیماران ، رفع کمبود نیرو، نواقص چیلرها، سردخانه، داروخانه سرپایی و کمبود امکانات آزمایشگاهی را خواستار شد.

نورالله اکبری، سرپرست فرمانداری لاهیجان نیز در این نشست ضمن تقدیر از کادر سلامت به جهت مقابله با کرونا ویروس، اظهار کرد: مدافعان سلامت در شهرستان لاهیجان به لحاظ اینکه لاهیجان جز نخستین شهرستان های درگیر این ویروس منحوس بود،  چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی،   خالصانه جانفشانی کردند و این فداکاریشان شایسته تحسین است.

وی همچنین با تقدیر از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گیلان،، خواستار رفع مشکلات حوزه سلامت لاهیجان به ویژه بیمارستان پیروز لاهیجان  شد.

سرپرست فرمانداری شهرستان لاهیجان همچنین بر پرداخت عادلانه نظام حقوق و مزایا و همچنین پرداخت مطالبات بیمارستان از سازمان های بیمه گر تاکید کرد.

در ادامه سفر یک روزه هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی گیلان به شهرستان لاهیجان، یک دستگاه CT اسکن ۱۶اسلایس در بیمارستان دکتر پیروز لاهیجان افتتاح و به بهره برداری رسید.

همچنین در جریان این سفر، زیرساخت های حوزه سلامت شهرستان لاهیجان در بخش های درمانی، بهداشتی، آموزشی و خدماتی مورد ارزیابی معاونین، مدیران و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار گرفت.

پی نوشت: شهرستان لاهیجان با جمعیت ۱۶۷ هزار و ۱۳۶ نفر جمعیت دارای یک بیمارستان دولتی، دو بیمارستان خصوصی، ۱۷ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، ۶۷ خانه بهداشت، دو پایگاه اورژانس ۱۱۵، یک مرکز مشاوره بیماری های رفتاری و همچنین یک مرکز ۱۶ ساعته کرونا است.