آرشیو
کد خبر : 7819
دوشنبه - 23 تیر 1399 - 00:32

شهردار رشت تاکید کرد: لزوم افزایش تخصیص اعتبار به خانه مشروطه گیلان متناسب با افزایش نرخ تورم

  شهردار رشت تاکید کرد: لزوم افزایش تخصیص اعتبار به خانه مشروطه گیلان متناسب با افزایش نرخ تورم ختم کلام/ شهردار رشت در نشست هم اندیشی مقدمات راه اندازی خانه مشروطه گیلان با توجه به افزایش نرخ تورم بر لزوم افزایش تخصیص اعتبار به این موزه تاکید کرد. به گزارش ختم کلام، شهردار کلانشهر رشت […]

شهردار رشت تاکید کرد: لزوم افزایش تخصیص اعتبار به خانه مشروطه گیلان متناسب با افزایش نرخ تورم

 

شهردار رشت تاکید کرد:
لزوم افزایش تخصیص اعتبار به خانه مشروطه گیلان متناسب با افزایش نرخ تورم

ختم کلام/ شهردار رشت در نشست هم اندیشی مقدمات راه اندازی خانه مشروطه گیلان با توجه به افزایش نرخ تورم بر لزوم افزایش تخصیص اعتبار به این موزه تاکید کرد.

به گزارش ختم کلام، شهردار کلانشهر رشت ظهر یکشنبه در نشست هم اندیشی مقدمات راه اندازی خانه موزه مشروطه، عمارت میرزا خلیل رفیع را اثر ماندگار نخستین شهردار رشت اعلام و اظهار کرد: روحیه زیبانگری و فرهنگی وی موجب توسعه زیباسازی شهر شد.
ناصر حاج محمدی با بیان اینکه رشت جزو نخستین شهرهای کشور است که نهاد شهرداری در آن احداث شد گفت: تاریخ بلدیه گواه این مطلب است.
وی ادامه داد: نخستین شورای شهر و انجمن بلدیه نیز در این شهر وجود داشت و این نشان از فرهیختگی رشت است.
این‌مسئول ضمن اشاره به برگزاری جلسات شورای شهر در عمارت میرزا خلیل رفیع، خاطر نشان کرد: این عمارت اکنون و پس از بیست سال، به همت سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان در حال احیا است.
حاج محمدی، ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون نحوه تشکیل هیئت امنای خانه مشروطه گیلان، تمام شهروندان و فرهیختگان شهر را اعضای این هیئت امنا دانست.
وی گفت: انتطار می رود با اعتباری که از سوی شورای شهر و کمیسیون فرهنگی شورا به این پروژه اختصاص می یابد، درب موزه خانه مشروطیت هرچه زودتر به سوی عموم گشوده شود.
به گفته حاج محمدی، قرار بود بر اساس برآورد انجام شده در دو سال پیش، ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شود اما با توجه به افزایش نرخ تورم، این اعتبار بایددست کم تا پنج میلیارد تومان افزایش یابد.

رییس شورای شهر رشت نیز در این آیین بر لزوم جامه عمل پوشاندن به وعده ها و خروج از حیطه وعده تاکید کرد.
اسماعیل حاجی پور گفت: احتمال ریزش ساختمان فعلی، پیش از خرید توسط شورای شهر، وجود داشت امروز اما به همت مسئولان مرتبط مورد بازسازی و استفاده قرار گرفته است.
وی حفظ آثار تاریخی و فرهنگی را به مثابه حفظ آبرو اعلام کرد و مجموعه شهرداری را در این زمینه مکلف به خدمتگذاری کرد.
در این نشست همچنین عضو دیگر شورای شهر رشت نیز از گام های برداشته شده برای به ثمر رسیدن راه اندازی خانه مشروطه رشت سخن گفت و افزود: گام فعلی مربوط به تخصیص اعتبارات برای این پروژه است.

محمد حسن عاقل منش، همت تمام ارگان های مرتبط را در این زمینه خواستار شد و خاطر نشان کرد: راهکارهای اجرایی باید توسط ارگان های فرهنگی ارائه شود.

مدیر کل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز در این نشست پاسداشت آثار ملی را وظیفه قومی، مذهبی و ملی دانست و بر ضرورت گسترش فرهنگ گیلان و انتقال هویت فرهنگی این استان به نسل های جوان تاکید کرد.

کیوان‌محمدی گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور آمادگی هرگونه همکاری با شورا و شهرداری رشت را دارد.

میرزا خلیل رفیع نخستین شهردار رشت بود که عمارت یاد شده را بنا کرد. پیش از این و برای سالیان‌متمادی جلسات شورای شهر در این عمارت برگزار می شد اما امروز و پس از ۲۰ سال، به همت فرهیختگان و مسئولان شهر از این عمارت به عنوان خانه موزه مشروطه، پرده برداری شد.
اجرای این طرح در سال ۹۶ به تصویب شورای شهر رسیده بود.

انتهای پیام/