آرشیو
کد خبر : 7659
پنجشنبه - 29 خرداد 1399 - 11:36

مراسم افتتاحیه نخستین کاشت حلزون شنوایی استان گیلان برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ( وب دا)، مراسم افتتاحیه نخستین کاشت حلزون شنوایی استان گیلان صبح امروز (پنجشنبه) با حضور نماینده ولی فقیه در گیلان، نمایندگان وزارت بهداشت، اعضای هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی و مسوولان استانی در سالن اجلاس دانشگاه علوم پزشکی […]

مراسم افتتاحیه نخستین کاشت حلزون شنوایی استان گیلان برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ( وب دا)، مراسم افتتاحیه نخستین کاشت حلزون شنوایی استان گیلان صبح امروز (پنجشنبه) با حضور نماینده ولی فقیه در گیلان، نمایندگان وزارت بهداشت، اعضای هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی و مسوولان استانی در سالن اجلاس دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شد.

هرجایی که سازه‌ای در حال احداث باشد همواره نیازمند نظارت است

در این مراسم، آیت اله فلاحتی – نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت ضمن ابراز خرسندی از راه‌اندازی این بخش در استان گیلان اظهار داشت: گیلان علیرغم برخورداری از همه ویژگی‌های جغرافیایی و ظرفیت‌های گوناگون علمی در سطح کشور و دنیا، اما در بسیاری از امور مربوط به بخش سلامت و درمان هنوز دچار عقب‌‌ماندگی است.

نماینده ولی‌فقیه در گیلان با بیان اینکه حتی خود مسئولان هم اعتراف کردند که گیلان در بخش سلامت و تجهیزات آن دچار کمبود است ابراز داشت: گیلان رتبه آخر را در مسائل بیمارستانی و درمانی دارد.  وی از نمایندگان مردم گیلان در مجلس خواست تا مسایل بهداشت و درمان استان را در سطح ملی پیگیری کنند و درصدد کاهش مشکلات بخش سلامت باشند.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به اینکه پیشگیری همواره با هزینه و منابع کمتر همراه بوده اما در سامان‌بخشی امور موثر است، خاطرنشان کرد: امروز معضلات پسماند منطقه سروان رشت و ۲ رودخانه زرجوب و گوهررود رشت معضلی برای این شهر هستند که باعث ایجاد آلودگی‌ها و شیوع بیماری‌های مختلف شده است.

امام جمعه رشت با بیان اینکه ما امروز بیمارستان‌هایی داریم که بیش از ۱۰۰ سال عمر دارند، افزود: نمایندگان مردم گیلان در مجلس پیگیر مشکلات بخش سلامت باشند و از دولت بودجه بخواهند تا مشکلات بخش درمان گیلان کاهش یابد از طرفی ما امروز سومین یا چهارمین استان در حوزه پیوند کبد هستیم و در حوزه پیوند مغز و استخوان در گیلان شاهد تلاش‌های خوبی هستیم.

وی بیان داشت: آمارهای کنونی شیوع کرونا در گیلان نشان می‌دهد که مردم به‌خوبی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کردند و از  خیّران سلامت نیز انتظار می رود تا همانطور که در ایام شیوع کرونا وارد عرصه مقابله با این بیماری شدند، برای ارتقاء و تقویت بخش بهداشت و سلامت استان نیز کمک کنند.

نماینده ولی‌فقیه در گیلان با اشاره به لزوم تسریع در تکمیل  بیمارستان جدید‌الاحداث ۴۰۰ تخت‌خوابی رشت ابراز داشت: عدم نظارت در کشور بزرگترین آفت است و موجب بروز خسارت‌های فراوان برای جامعه می‌شود. در صورتی‌که هرجایی که سازه‌ای در حال احداث باشد همواره نیازمند نظارت است.

رئیس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر گیلان خاطرنشان کرد: در فصول مختلف همواره بیماری‌های فراوان و گوناگونی در استان گیلان شیوع پیدا می‌کند که در این میان کم‌توجهی عده‌ای آسیب‌هایی را به جامعه وارد کرده است و باید این آسیب‌‌ها از بین برود تا شاهد ارتفاء بخش درمان و سلامت در استان باشیم.

 

گیلان دهمین استانی است که مرکز کاشت حلزون در آن دایر شده است

دکتر ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه کاشت حلزون شنوایی امتیازی است که وزارت بهداشت و درمان به صورت متمرکز در دست دارد و این امتیاز بنا بر پیچیدگی و خاص بودن فرایند درمان و توانبخشی به هر استان و دانشگاهی داده نمی شود.

وی با بیان اینکه، گیلان دهمین استانی است که مرکز کاشت حلزون در آن دایر شده است گفت: از بین ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور، تاکنون تنها ۱۳ دانشگاه علوم پزشکی کشور موفق به کاشت حلزون شده اند.

دکتر سالاری خاطرنشان کرد: این مرکز، چهاردهمین مرکز کاشت حلزون در کشور است که به این سطح علمی رسیده و می تواند به کودکان ناشنوا و بزرگسالانی که گفتار دارند و اکنون به هردلیلی قادر به شنیدن  نیستند، کمک کند.

 

توان بالای علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان موجب شد تا وزارت بهداست با راه اندازی این بخش در استان  موافقت کند

 

دکترمسعودمتصدی- عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و فوق تخصص گوش. و حلق وبینی، ضمن تشکر از مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نمایندگان مجلس و همه دست اندکاران ، این روز را روزی خوش در تاریخ استان گیلان  عنوان کرد و افزود: راه اندازی کاشت حلزون کار بسیار بزرگ و پیچیده ای است که  با انجام  این عمل،  افراد ناشنوا به  زندگی طبیعی بر می گردند و  می توانند فعالیت اجتماعی داشته باشند.

دکترمتصدی ادامه ادامه داد: این بزرگترین افتخار رشته اتولوژی است که می تواند  یک انسان ناشنوا را از نعمت شنوایی برخوردار کند تا صدایهای لذتبخش را بشنود.

وی با اشاره به گفته هلن کلر”نابینایی ما را از اشیا جدا میکند ولی ناشنوایی ما را از انسانها” گفت:  فرایند کاشت حلزون شنوایی کار بسیار پیچیده و سخت است و تعداد زیادی از افراد باید هماهنگ باشند تا کار نتیجه بخش باشد و پس از عمل، تیم توانبخشی صدها روز باید کار کند تا بتواند فرد ناشنوا را با صداها آشنا سازد.

دکتر متصدی خاطرنشان کرد: توان بالای علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و پیگیری های مجدانه تیم مدیریتی،  موجب شد تا وزارت بهداست با راه اندازی این بخش در استان گیلان موافقت کند.

در ادامه دکتر شادمان نعمتی- مسوول مرکز کاشت حلزون شنوایی گیلان گزارشی از روند راه اندازی این مرکز و اقدامات انجام شده ارایه کرد.

در پایان، نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به کمبودها و مشکلات زیر ساخت های بهداشت  و درمان گیلان خواستار  حمایت مسوولان  کشوری از حوزه سلامت گیلان شدند.