به گزارش ختم کلام/معاون عمرانی استانداری گیلان در بازدید از کارخانه بازیافت بلیش لوشان که با همراهی فرماندار و نماینده مردم رودبار و منجیل در مجلس شورای اسلامی، جمع کثیری از اصحاب رسانه، فعالان و تشکل های مردم نهاد محیط زیستی، تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه و مدیران دستگاه‌های ذی‌ربط حضور داشتند با بیان اینکه حساسیت های زیست محیطی استان گیلان که از سوی اصحاب رسانه و سمن های زیست محیطی مطرح می شود قابل درک است، افزود: در خصوص بحث حفاظت و نگهداری از محیط زیست در حق نسل آینده تاکنون بسیار جفا شده و باید تلاش کنیم برای نسل بعدی این منابع خدادادی را حفظ کنیم.
وی با اشاره به سرمایه‌گذاری صورت گرفته توسط بخش خصوصی و صدور مجوز انتقال پسماند از واحدهای پتروشیمی خوزستان به این کارخانه به منظور بازیافت از سوی محیط زیست اشاره کرد و افزود: مسائل مرتبط با این حوزه به صورت مستند در اختیار اساتید دانشگاه قرار گرفت تا از نظرات علمی صاحبنظران بهره‌مند شویم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان همچنین خواستار ارائه تمامی مستندات مربوط به این پروژه و نحوه حمل این پسماندها به استان و اطلاعات مربوط به محموله ها و شرکت حمل کننده در جلسه‌ای تخصصی با حضور فعالان زیست محیطی، مدیران صنعت، معدن و تجارت و اساتید دانشگاه شد.
وی گفت: نتایج جلسه ی مذکور در اختیار رسانه ها و افکار عمومی قرار خواهد گرفت.
وی به نظر استاندار گیلان مبنی بر اینکه چنانچه کارخانه به هر دلیلی کوچکترین آسیب زیست محیطی داشته باشد از فعالیت کارخانه جلوگیری شود اشاره و خاطرنشان کرد: دکتر سالاری همچنین تاکید دارند اگر در این فرایند طبق نظر علمی و کارشناسی دقیق، مشکل زیست محیطی وجود نداشته باشد و در جهت رونق اقتصادی و تولید استان موثر باشد، ضمن تامین نظر ذی‌نفعان به صورت شفاف و مستدل، باید از امنیت سرمایه‌گذاری و فضای کسب کار استان حمایت شود.

اوسط مقدم همچنین خاطرنشان کرد: انتظار از رسانه ها، شخصیت ها و فعالین اجتماعی استان این است که با رسالت ارزشمند خود، ضمن پرهیز از شایعات و مطالبی که ممکن است آرامش روانی مردم را مخدوش نماید، با انتشار دقیق و درست واقعیت و نظرات کارشناسی، به تصمیم گیری در این زمینه در فضای کارشناسی یاری رسانند.

وی افزود: این تصور که قرار است زباله پتروشیمی از جنوب به مراکز دفن زباله شمال منتقل شود اصلا درست نیست و در صورت رعایت استانداردها و ضوابط محیط زیستی، این فرایند در جهان یک صنعت رقابتی و بسیار ارزشمند، درآمدزا و اشتغال‌آفرین است.

گفتنی است دکتر سالاری استاندار گیلان در پی ابراز نگرانی افکار عمومی پس از انتشار اخباری در برخی رسانه‌ها مبنی بر انتقال ۵ هزارتن پسماند پتروشیمی به شرکت دانش‌بنیان بلیش وابسته به بخش خصوصی در لوشان؛ در دستوری خطاب به علی‌اوسط اکبری مقدم، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان نوشت: « هیاتی مرکب از مدیران محیط زیست و صنعت، معدن و تجارت استان، یکی از مدیران معاونت عمرانی، دانشگاه علوم پزشکی و نماینده سمن‌ها و اصحاب رسانه از محل بازدید، بررسی دقیق معمول و با توجه به حساسیت محیط زیست در استان، چنانچه کمترین آسیب زیست محیطی متصور باشد فوراً نسبت به توقف کار اقدام شود و در غیر اینصورت مراتب به صورت شفاف و مستدل و کارشناسانه به آگاهی عمومی شهروندان عزیز رسانیده شود. با توجه به اهمیت موضوع، تسریع و در کوتاه‌ترین زمان اقدام شود»