آرشیو
کد خبر : 2934
جمعه - 19 بهمن 1397 - 03:33

باحضور معاون رئیس جمهور: بزرگترین سد لاستیکی گیلان در کومله لنگرود افتتاح شد

به گزارش ختم کلام، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان در این آیین افتتاحیه، ظرفیت ذخیره آب سد لاستیکی پهلوان بست کومله را ۵۰۰ هزار متر مکعب اعلام و اظهار کرد: این سدبا حدود ۱۰۱ میلیارد ریال ساخته شده است. وحید خرمی گفت: حجم تنظیمی سالانه آب سد لاستیکی پهلوان بست یک میلیون و ۷۰۰ […]

باحضور معاون رئیس جمهور:   بزرگترین سد لاستیکی گیلان در کومله لنگرود افتتاح شد

به گزارش ختم کلام، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان در این آیین افتتاحیه، ظرفیت ذخیره آب سد لاستیکی پهلوان بست کومله را ۵۰۰ هزار متر مکعب اعلام و اظهار کرد: این سدبا حدود ۱۰۱ میلیارد ریال ساخته شده است.
وحید خرمی گفت: حجم تنظیمی سالانه آب سد لاستیکی پهلوان بست یک میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب و میانگین سالانه ورودی آب سد ۷ و ۷ دهم مترمکعب بر ثانیه است.
وی با بیان اینکه سد لاستیکی پهلوان بست کومله بر روی رودخانه شلمان رود ساخته ‌شده است، خاطرنشان کرد: توسعه و بهبود آبیاری حدود ۶۰۰ هکتار از شالیزارهای منطقه، تغذیه سفره های زیرزمینی آب، کاهش فرسایش کف، بهسازی سواحل رودخانه و تثبیت بستر رودخانه از اهداف ساخت این سد است.
به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان، برای ساخت این سد، ۱۴۹ هزار و ۴۲۶ مترمکعب خاکبرداری، ۱۶۵ هزار و ۲۶۵ متر مکعب خاکریزی، ۲۴۰ هزار و ۹۵ متر مکعب خشکه چینی، ۱۹۹ هزار و ۲۴ متر مکعب بنایی با سنگ، ۷۹۴ هزار کیلوگرم آرماتوربندی، ۱۲۵ هزار و ۸۸ مترمربع قالب بندی و ۱۳۹ هزار و ۷۵مترمکعب بتن ریزی شد.
خرمی ادامه داد: سازه پلاتفرم، حوضچه آرامش به طول ۱۵ متر، پل ماشین رو به طول ۷۸متر، کانال موقت انحراف آب، ساختمان کنترل و کانال ماهی رو به طول ۷۵ متر سازه های سد لاستیکی پهلوان بست شهر کومله ی لنگرود است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در آیین افتتاح این سد لاستیکی اظهار کرد: ۱۰ سد لاستیکی در کشور در حال ساخت است که از سوی دولت ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه به آنان اختصاص داده شده است.

محمد باقر نوبخت با بیان اینکه سدهای لاستیکی کمک فراوانی به تامین آب کشاورزی می کنند افزود: برای توسعه اینگونه سد ها باید در استان برنامه ریزی شود.
وی در ادامه به افتتاح راه آهن قزوین – رشت هم اشاره کرد و گفت: قرار است این طرح ملی با ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در روزهای آینده با حضور رییس جمهور افتتاح شود.
در این آیین افنتاح، همچنین استاندار گیلان نیز برلزوم ضرورت بهره گیری بیشتر از ظرفیت سد های لاستیکی استان تاکید کرد.
مصطفی سالاری با بیان اینکه از ظرفیت آبندان ها نیز نباید غافل شد افزود: با منافع حاصل از لایروبی آب بندان ها می توان ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب تنظیمی تامین کرد.
نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی نیز این شهرستان را آخرین شهرستان آبخور سد سفید رود اعلام کرد.

به گفته فرهاد لاهوتی، از ۱۱ سد لاستیکی در حال احداث گیلان، ۴ سد مربوط به لنگرود است‌.

به گزارش ختم کلام، سد پهلوان بست‌ بزرگترین سد لاستیکی گیلان است که عملیات احداث و اجرایی آن از سال ۹۵ در منطقه لات محله کومله آغاز شد.‌

انتهای کلام/

مهدیه رزاقی لنگرودی