آرشیو
کد خبر : 2690
سه شنبه - 9 بهمن 1397 - 02:53

اهمیت الگوهای سالم رفتاری در تقویت سرمایه های اجتماعی

سرمایه اجتماعی که امروزه به عنوان بخشی از ثروت ملی در کنار سرمایه های انسانی و اقتصادی مورد توجه واقع شده و یکی از مولفه های مهم حصول توسعه جوامع در ابعاد مختلف محسوب می شود؛ از رهگذر مشارکت و همکاری در تعاملات اجتماعی به دست می آید و دارای اشکالی ازجمله سلامتی نفس، هم […]

اهمیت الگوهای سالم رفتاری در تقویت سرمایه های اجتماعی

سرمایه اجتماعی که امروزه به عنوان بخشی از ثروت ملی در کنار سرمایه های انسانی و اقتصادی مورد توجه واقع شده و یکی از مولفه های مهم حصول توسعه جوامع در ابعاد مختلف محسوب می شود؛ از رهگذر مشارکت و همکاری در تعاملات اجتماعی به دست می آید و دارای اشکالی ازجمله سلامتی نفس، هم دردی، صداقت، حسن تفاهم، فداکاری، اعتماد، همبستگی، دوستی و … است.
شناخت عوامل موثر در تقویت یا تضعیف سرمایه اجتماعی، در گسترش ابعاد سرمایه اجتماعی موثر بوده و زمینه ساز افزایش عملکرد اجتماعی و اقتصادی در جوامع است. در کنار موارد پیش گفته ؛ اعتماد مردم مهم‌ترین سرمایه اجتماعی هر کشوری است و امروز در حالی چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را به نظاره نشسته ایم که به اذعان کارشناسان تاریخی و امور سیاسی، در پیروزی این انقلاب شکوهمند که به عنوان یکی از نقاط عطف تاریخ معاصر ایران شمرده می شود؛ علاوه بر رهبری فرهومند بنیانگذار کبیر انقلاب امام خمینی (ره) ، مردم نقشی اساسی داشته و با خواست تاریخی خود که آن را چونان فریادی رسا به جهانیان اعلام کردند؛ طومار رژیم ستم شاهی برچیده شد.
نکته قابل تأمل اینکه تداوم انقلاب نیز منوط به حضور مردم در صحنه است و آنان با جانفشانی، پایمردی و حضور پیوسته در صحنه های مختلف ایمان و اعتقاد به انقلاب را نشان دادند؛ موضوعی که همواره از سوی امام راحل به آن تاکید شده و رهبر معظم انقلاب نیز در مناسبت های مختلف خواستار توجهی فزون تر به آن شده اند.
حجت الاسلام روحانی رئیس جمهوری نیز در نشست مشترک هیأت وزیران با استانداران سراسر کشور که ۲۶ دی ماه امسال برگزار شد؛ ایجاد حکومت مردمی و مردم‌سالار را از افتخارات انقلاب اسلامی دانست و با اشاره به سفرهای اخیر خود به استان‌های کشور و حضور پرشور مردم تاکید کرد که باید همواره افکار عمومی و نظرات جامعه و آنچه مورد نظر مردم است، حتی برای اصلاح امور و تحولات، مد نظر باشد.
وی ادامه داد: هنگامی که در استان‌های کشور و بین مردم حضور پیدا می‌کنیم، می‌بینیم که مردم بسیار هوشیارتر از تصورات دشمنان ما هستند … این نشاط و حضور مردم برای کشور و آینده انقلاب بسیار امیدوارکننده است.
بر همین مبنا مصطفی سالاری استاندار گیلان در جلسه شورای اداری که چهارم بهمن ماه جاری برگزار شد، تصریح کرد که باید بتوانیم خدمات دولت و نظام را به مردم گزارش داده و از نظرات آنان برای بهبود کارها استفاده کنیم.
آنچه در سخنان اخیر نماینده عالی دولت در گیلان اهمیت بیشتری دارد، توجه دادن به اصل خدمات‌رسانی به مردم و برنامه‌ریزی برای حرکت جدی تر در مسیر توسعه استان است و بر این اساس؛ بر لزوم خلاقیت و نوآوری مدیران در اجرای فعالیت های توسعه محور تاکید و خاطرنشان کرد: مدیری که شهامت تصمیم گیری ندارد، لیاقت خدمت به مردم را نیز ندارد.
بی گمان بازدید میدانی از ظرفیت های متعدد در نقاط مختلف شهرستان، در اثربخشی فزون تر برنامه های توسعه ای کارآرا بوده و زمینه ساز شناسایی بهتر نقاط قوت و در عین حال کاستی ها خواهد بود و در این ارتباط ، سالاری از تشریفات اضافی در سفرهای شهرستانی از سوی مدیران انتقاد کرد و گفت: متاسفانه موارد بسیار زیادی بوده که از بیت المال برای تشریفات هزینه می شود؛ به این جهت باید فرمانداران و مدیران کل با هوشیاری بیشتری در مدیریت هزینه ها تلاش کنند.
وی اضافه کرد که برای سفر استاندار به یک شهرستان بنر و برنامه‌های تشریفاتی زیادی انجام می شود که این امر مصداق بارز اسراف است و به هیچ عنوان قابل قبول نیست و در جریان بازدید از پروژه ها و بازدیدهای شهرستانی نیز از راه اندازی کاروان خودرویی جلوگیری شود.

** الگوهای رفتاری مسئولان و تقویت اعتماد عمومی
استاد رشته علوم اجتماعی یکی از واحدهای دانشگاه پیام نور در استان گیلان نیز در گفت وگو با ایرنا با اشاره به نقش مهم مسئولان در تقویت وحدت در جامعه، اعتماد عمومی را از ارزشمندترین سرمایه های اجتماعی دانست و اضافه کرد: مسئولان با الگوهای رفتاری بایستی در راستای تقویت اعتماد عمومی در جامعه گام بردارند.
رحمت الله شریفی با مهم دانستن پرهیز از انجام مصارف غیرضروری در سفرهای استانی و شهرستانی مسئولان و توجه به خواست مردم اظهار داشت: زمانی که مردم صرفه جویی مدیران را مشاهده کنند، اعتمادشان افزایش یافته و در راستای صرفه جویی گام بر می دارند.
وی درباره فشارهای اقتصادی دشمن علیه ایران و ضرورت رعایت اصل صرفه جویی در هزینه ها از سوی مسئولان خاطرنشان کرد: همیشه در طول پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی دشمن خارجی داشته ایم که به طرق مختلف بر ما فشار وارد می کردند و در زمان حاضر نیز حربه دشمن فشار اقتصادی علیه ایران است تا از این طریق به اهداف خود برسد بنابراین مقاومت مردم و مسئولان در کنار هم برای اینکه ائتلاف علیه ایران در این فشار اقتصادی به نتیجه نرسد، ضروری است.
این استاد دانشگاه در گیلان با بیان اینکه انقلاب اسلامی بر پایه توجه به مردم و خواست عمومی بنیانگذاری شده، اضافه کرد: انقلاب اسلامی از نظر جامعه شناسی، نوعی ائتلاف مردمی است به این معنی که احزاب و جریان های سیاسی در ایجاد انقلاب نقش داشتند و در واقع انقلاب اسلامی نوعی ائتلاف به وجود آورد و در نهایت به پیروزی رسید.

** مردم خواستار الگو بودن مسئولان هستند
استاد رشته جغرافیای سیاسی در دانشگاه های گیلان نیز در گفت وگو با ایرنا، با اشاره به اهمیت جایگاه مردم تصریح کرد: ویژگی اصلی امام راحل، قائل بودن نقش و جایگاه بی بدیل مردم در حکومت اسلامی است و بر این اساس مردم در تمامی فرآیندهایی که می تواند در اداره حکومت تاثیرگذار باشد، دارای جایگاه ویژه ای هستند.
مهرداد بردبار برگزاری انتخابات های متعدد در کشور و تکیه بر آرای عمومی و مردم سالاری دینی در ایران اسلامی را از ویژگی های ممتاز نظام جمهوری اسلامی خواند و گفت: مردم در شرایط کنونی خواستار نمونه و الگو بودن مسئولان کشور هستند؛ پرهیز از اسراف موضوعی است که در دین مبین اسلام نیز به آن به طور اکید سفارش شده است.
وی افزود: متاسفانه بین برخی مسئولان شاهد نوعی اسراف هستیم و مردم از این رفتار گلایه مندند و انتظار دارند مسئولان با رفتار و کردار خود نمونه و الگو باشند و همطراز با آنان زندگی کنند.
بردبار تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر ضرورت دوری مسئولان از اسراف را یادآور شد و افزود: اگر این مهم رخ دهد، شاهد شکوفایی در اقتصاد کشور خواهیم بود ضمن اینکه منابع، ظرفیت ها و مردم خوبی داریم و اگر مسئولان و حاکمیت استفاده بهینه از منابع را در دستور کار قرار داده و مدیریت صحیحی اعمال کنند، دچار رکود اقتصادی و تورم نخواهیم شد.
به گفته این استاد دانشگاه در گیلان، هر زمان بین مردم و حاکمیت فاصله ایجاد شود، مشکلات بوجود می آید و در این میان؛ رفتار و عملکرد مسئولان تاثیر زیادی در نگرش مردم نسبت به حاکمیت دارد.
وی به در پیش بودن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیز اشاره و اضافه کرد: با گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب، مشخص شده که این انقلاب تاثیرگذارترین رویداد معاصر در دنیا بوده و نه تنها به سمت افول نرفته، بلکه پرتوافشانی آن روز به روز بیشتر می شود که نقش رهبری امام راحل و مقام معظم رهبری در موفقیت انقلاب و اهمیت بخشی به مردم از ویژگی های ممتاز است.

منبع: ایرنا