آرشیو
کد خبر : 1860
سه شنبه - 25 آبان 1395 - 23:05

ترامپ نیز همچون اوباما به تعهدات برجام پایبند نخواهد بود

در خصوص اظهارات سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا مبنی بر احتمال تعلیق توافق هسته‌ای ایران در دوران ترامپ، با بیان اینکه دولت جدید واشنگتن همچون اوباما به تعهدات برجام پایبند نخواهد بود، یادآوری کرد: تعلیق توافق هسته‌ای ایران رخ نمی‌دهد؛ چراکه این توافق برای طرف آمریکایی خوب است. وی با اشاره به اقدامات محتمل واشنگتن علیه […]

ترامپ نیز همچون اوباما به تعهدات برجام پایبند نخواهد بود

در خصوص اظهارات سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا مبنی بر احتمال تعلیق توافق هسته‌ای ایران در دوران ترامپ، با بیان اینکه دولت جدید واشنگتن همچون اوباما به تعهدات برجام پایبند نخواهد بود، یادآوری کرد: تعلیق توافق هسته‌ای ایران رخ نمی‌دهد؛ چراکه این توافق برای طرف آمریکایی خوب است.

وی با اشاره به اقدامات محتمل واشنگتن علیه ایران در دوره ترامپ گفت: آمریکایی‌ها از ظرفیت‌های برجام برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنند. آن‌ها ممکن است که تعدادی از طرح‌های ضد ایرانی کنگره را به تصویب برسانند.

استاد دانشگاه تهران، ایالات‌ متحده آمریکا را به دنبال افزایش تحریم‌ها به بهانه‌های غیرهسته‌ای دانست و اشاره داشت: به نظر می‌رسد که ترامپ در ماه‌های ابتدای دوره خود پرونده جمهوری اسلامی ایران را به کنگره می‌سپارد تا بر روی آن بررسی صورت گیرد. با این‌ حال بعید است که واشنگتن به‌صورت یک‌جانبه برجام را به حالت تعلیق درآورد.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا بر اساس برخی از ادعاهای آمریکایی‌ها امکان مذاکره مجدد درباره بعضی از بندهای توافق حاضر وجود دارد؟» اضافه کرد: مذاکره مجدد باید مورد توافق همه اعضای گروه ۱+۵ باشد. اگر این اعضا نیز درخواست مذاکره مجدد داشته باشند، قطعاً جمهوری اسلامی ایران نباید چنین امری را بپذیرد.

دانش‌آموخته دانشگاه لوئیزیانای آمریکا با توجه به بدعهدی طرف غربی در برجام یادآوری کرد: طرف مقابل بر اساس مواردی که در مذاکرات مورد توافق قرار گرفته بود، اقدام نکرد. حال اگر مذاکرات مجدد انجام گیرد، تضمینی بر عمل به این توافق وجود ندارد. قطعاً آنها به توافق دور دوم نیز عمل نمی‌کنند.

وی برجام را تجربه بسیار بدی برای جمهوری اسلامی ایران ارزیابی کرد و تأکید داشت: باید امیدوار بود که طرف مقابل به‌ صورت یک‌ جانبه برجام را لغو کند تا ایران نیز از زیر بار آن شانه خالی کند؛ اما همان‌طور که بیان شد، بعید است که آمریکایی‌ها با خامی خود برجام را به حالت تعلیق درآورند. تعلیق برجام امکانی فراهم می‌کند که ایران از آن رها شود.

ایزدی در پاسخ به این پرسش که «آیا دولت جدید واشنگتن در صورت عدم تعلیق برجام به این توافق پایبند خواهد بود؟» یادآوری کرد: دولت اوباما که خود این توافق را به انجام رسانده بود، به تعهدات آن پایبند نبود. حال ترامپ نیز نه‌ تنها به تعهدات ایالات‌متحده آمریکا پایبند نخواهد بود، بلکه فشارها را علیه جمهوری اسلامی ایران افزایش خواهد داد.

وی در پاسخ به این پرسش که «عدم پایبندی دولت ترامپ به برجام، نقض این توافق محسوب می‌شود. بر این اساس آیا طرف ایرانی همچنان باید به آن پایبند باشد؟» تأکید کرد: آمریکایی‌ها در حال حاضر نیز برجام را نقض کرده‌اند. با این‌ حال متأسفانه دولت به‌جای اینکه به نقض برجام اعتراض کند، خیلی از اوقات نقض آن را توجیه کرده است. اگر این روند ادامه پیدا کند، ترامپ نیز از این فرصت استفاده خواهد کرد و برجام را بیش از این نقض خواهد کرد.

انتهای پیام/