آرشیو » اجتماعی » اسلایدر بالا » ورزشی » پیشخوان » گیلان
کد خبر : 15495
دوشنبه - 4 اردیبهشت 1402 - 14:48

 امیر زارعی ، نایب قهرمان کشتی آزاد: تنها هدف من حفظ و احیای کشتی گیله مردی است

http://ختم کلام؛ سنت کشتی گرفتن و پهلوانی در همه حوزه‌های فرهنگی ایران پیشه‌ای کهن دارد که درهرجای جغرفیایی با نام و شیوه‌ای خاص اجرا می‌شود. کشتی گیله مردی از ورزشهای باستانی گیلان است که رد پایش از قرن چهارم هجری در تاریخ کشورمان برجای مانده است اما درطی سالها و دهه های اخیر این ورزش در […]

 امیر زارعی ، نایب قهرمان کشتی آزاد: تنها هدف من حفظ و احیای کشتی گیله مردی است

http://ختم کلام؛ سنت کشتی گرفتن و پهلوانی در همه حوزه‌های فرهنگی ایران پیشه‌ای کهن دارد که درهرجای جغرفیایی با نام و شیوه‌ای خاص اجرا می‌شود. کشتی گیله مردی از ورزشهای باستانی گیلان است که رد پایش از قرن چهارم هجری در تاریخ کشورمان برجای مانده است اما درطی سالها و دهه های اخیر این ورزش در میان جوانان کمرنگ شده است.

اما هنوز هستند کسانی که بدون هیچ چشمداشتی علاقه مندند که سنت ها را احیا کنند و جوانان را به سمت احیای فرهنگ و ورزش گذشته سوق دهند. یکی از این افراد مهندس امیر زارع است، جوان ورزشکار خمامی که اکنون در جایگاه یک مدیر ورزشی در راه آهن تهران مشغول فعالیت است و دغدغه ورزش جوانان شهرش را دارد. گفتگویی کوتاه با ایشان داشته ایم تا برایمان از اهداف ، برنامه ها و مشکلاتش بگوید. این گفتگو را با هم می خوانیم:
لطفاً خودتان را برای مخاطبان رسانه ای سایه معرفی بفرمایید.
امیر زارعی متولد ۱۳۶۴ نائب قهرمان کشتی آزاد در سال ۱۳۸۰ ، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندس عمران و کارمند راه آهن تهران هستم . اصالتا گیلانی و اهل خمام و  حدود ۲۰سال است که ساکن تهران هستم.
بنده درسال ۱۳۸۰قهرمان جوانان ایران ،  در سال ۸۴ مقام سوم کشوری کسب نموده ام و در زمینه گشتی گیله مردی نیز فعالیت داشته و به این رشته علاقه خاصی دارم .
در حال حاضر مشاور ورزشی بسیج راه آهن کل کشور هستم و سرپرستی تیم کشتی آزاد راه آهن تهران و مربی گری کشتی آزاد پیشکسوتان و نونهالان راه آهن را بر عهده دارم.
لطفاً در مورد تاریخچه کشتی گیله مردی اندکی برایمان توضیح دهید!
کشتی گیله مردی قدمتی هزار و چند ساله دارد و با فرهنگ  مردم شمال کشور عجین شده است اما متاسفانه چند سالی است که در گیلان رونق چندانی ندارد، به خصوص در خمام و خشکییجار کشتی گیله مردی بسیار کمرنگ شده است. البته در شرق گیلان هنوز هم طرفداران بسیاری دارد و  شور و اشتیاق بیشتری نسبت به کشتی گیله مردی دارند به طوری که حتی خانم ها برای تماشای این کشتی به محل برگزاری می آیند. از پهلوانان شرق گیلان می توان پهلوان عبدالله حسن زاده ، پرویز حق شناس، مصطفی خیراندیش، حسن رمضانی، رضا شاه منصوری، رضا حسینی، مهدی سارمی، فرامرز شعبانی، عبداله حسن زاده، صفر فدوی، برادران رسولی ، پهلوان خدادادی و .. را نام برد.
کشتی گیله مردی در غرب گیلان نیز پهلوانان نامی بسیاری دارد؛ پهلوان فردین معصومی، فرامرز کشاورز، مسعود بیابانی، شجاع خواجوی، شاپور معینی و …  از اسطوره های کشتی گیله مردی بودند.
پدر بنده، بخشعلی زارع نیز از پهلوانان کشتی گیله مردی در بخش خمام و خشکبیجار بودند، برادرم نیز کشتی گیر این رشته ورزشی بودند. من در نوجوانی و آغاز کار ورزش با کشتی گیله مردی شروع کردم و سپس برای یاد گرفتن فن و حرکات آکروباتیک به کشتی آزاد روی آوردم.
 
به نظر شما چه باید کرد که دنیا این رشته ورزشی را به رسمیت بشناسد و نسل‌های امروزی هم به این رشته سوق پیدا کنند؟
از نظر من جناب فردین معصومی به عنوان رئیس انجمن کشتی گیله مردی ایران و جناب آقای امیرمویدی نایب رئیس این انجمن در گام نخست باید کشتی گیله مردی را ثبت جهانی کنند و مسئولین نیز بیشتر به این رشته رسیدگی کنند چون این ورزش نیاکان ماست و باید در حفظ و احیا آن کوشید.
بنده به شخصه تلاش بسیاری نموده ام که بتوانم در بخش خمام کشتی مردی را دوباره احیا کنم. قرار بود زمینی به متراژ ۵۰۰۰ متر در یکی از روستاهای خمام به اسم کلاچاه در اختیار بنده قرار بدهند تا گود کشتی گیله مردی را در آن ساخته شود اما متاسفانه به بنده این اجازه را ندادند.
ساخت گود کشتی در استانهای دیگر نیز انجام می گیرد، به عنوان مثال در مشهد گود کشتی بسیار زیبایی به اسم با چوخه ساخته شده است اما متاسفانه مسئولان بخش خمام با بنده همکاری های لازم را انجام ندادند که بتوانم گود کشتی گیله مردی را احداث کنم.

آیا پیگیر هستید که بتوانید در شهر دیگری از استان گیلان گود کشتی افتتاح کنید؟

بله در شهر خشکبیجار به بنده پست رئیس انجمن کشتی گیله مردی پیشنهاد شده است انشالله اگر قبول مسئولیت کنم حتما گود کشتی گیله مردی افتتاح خواهم کرد.

 

چه استعداد و پتانسیل را در خمام دید که تمایل داشتید کشتی گیله مردی را آنجا احیا کنید؟

اول به دلیل عرقی که به شهر خود دارم و دوم اینکه در سالهای دور پهلوانان نامی بسیاری داشته است پهلوانانی که در گیلان و مازندران سرآمد تمام پهلوانان بودند. پهلوانان نامی همچون پهلوان موسی زاده، وارسته، محمدرضا ثابت، پهلوان حق شناس، صداقت نژاد و پدرم بخشعلی زارع و غیره. من معتقدم این پتانسیل هنوز هم در جوانان این منطقه وجود دارد و بخاطر عشقی که به مردم خمام و پدرم دارم مصمم هستم که کشتی گیله مردی را در بخش خمام مجدد شروع کنم زیرا پدرم علاقه بسیار زیادی به کشتی گیله مردی داشت.
در دهه های ۴۰ ۵۰ و ۶۰  اوج کشتی گیله مردی در شهرستان خمام بود اما  به دلیل کم کاری پیشکسوتان و عدم پیگیری مسئولین محترم این روند رو به کاهش گذاشت به طوری که در حاضر حتی یک پهلوان هم ندارد. پهلوانان حقوق و جایگاهی در جامعه ورزشی ندارند و به آنها رسیدگی نمی شود و کم کم نسبت به این ورزش دلسرد شده اند.

چه اقداماتی لازم است تا کشتی گیله مردی دوباره در این شهرستان احیا شود؟

اول اینکه لازم است مسابقات کشتی گیله مردی در بخش خمام و خشکبیجار برگزار شود تا جوانان کشتی را ببینند و به این کشتی اشتیاق پیدا کنند. من مطمئن هستم جوانان با دیدن کشتی گیله مردی استارت این ورزش را می زنند و چه بسا از میان همین جوانان، کشتی گیرانی به رده های ملی راه پیدا کنند..

برای شروع کار خود چه ابزار و امکانات و چه حمایت هایی را می طلبید
بنده از شهردار و بخشدار محترم  و تمامی مسئولین می خواهم حمایت و همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند و  بودجه لازم را اختصاص دهند تا سنت نیاکان ما از بین نرود. پیش از این نیز بارها گفته ام هدف من تنها حفظ این رشته ورزشی است. امیدوارم مسئولین همکاری های لازم را انجام دهند و بتوانیم به نتایج مثبتی در این زمینه دست یابیم.