آرشیو » اجتماعی » اسلایدر بالا » اقتصادی » مهمترین عناوین » ویژه » پیشخوان » گیلان
کد خبر : 15343
چهارشنبه - 10 اسفند 1401 - 09:29

حضور سازمان منطقه ازاد انزلی در نشست ویدئویی «کارگروه مشترک همکاری‌های منطقه‌ای ایران و روسیه » با حضور معاون وزیر کشور

با حضور معاون وزیر کشورسازمان منطقه ازاد انزلی در نشست ویدئویی «کارگروه مشترک همکاری‌های منطقه‌ای ایران و روسیه » شرکت کرد.

حضور سازمان منطقه ازاد انزلی در نشست ویدئویی «کارگروه مشترک همکاری‌های منطقه‌ای ایران و روسیه » با حضور معاون وزیر کشور
به گزارش ختم کلام و به نقل از مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی نشست ویدیو کنفرانسی کارگروه همکاریهای بین المنطقه ای ایران و روسیه در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور به ریاست مشترک محسن کوشش تبار معاون هماهنگی امور اقتصادی وزارت کشور و دیمتری والوریچ ولواچ معاون وزیر توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه و با حضور کاظم جلالی سفیر ایران در کشور روسیه برگزار گردید.
در این نشست تعدادی از معاونین اقتصادی استانداری های طرف همکاری با فدراسیون روسیه همچون استانداری گیلان ، هرمزگان ، اصفهان به اتفاق وحید طالب پور معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد انزلی و همچنین مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس حضور داشتند علاوه بر آن نمایندگانی از بخشهای خصوصی و سازمانهای غیر انتفاعی فدراسیون روسیه و همچنین نمایندگانی از بخشهای خصوصی و سرمایه گذاری و نواوری یکی از مناطق روسیه ، اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، اتحادیه صنعت گردشگری روسیه ، سازمان خودگردان و غیر انتفاعی کریدورهای حمل و نقل بین المللی روسیه ِو سازمان خودگردان و غیر انتفاعی مرکز منطقه ای ،حمایت و پشتیبانی کار آفرینی روسیه و همچنین نمایندگان پایانه صادراتی استانهای مازندران ، اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه و تعدادی از صادرکنندگان و فعلان اقتصادی کشور ایران نیز در این جلسه حضور داشتند .
بر اساس برنامه زمان بندی شده تعیین شده در این نشست هر یک از نمایندگان یاد شده به بیان ظرفیت ها و فرصت های همکاری طرفین در بخشهای سرمایه گذاری مشترک ،کشتیرانی ، گمرک ، گردشگری ، صادرات ، حمل و نقل، تولید و روابط مشترک اقتصادی و تجاری اشاره کردند .
با توجه به امتیازات منطقه آزاد انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور و نزدیکترین منطقه آزاد به پایتخت و مرکز ثقل جمعیت کشور با دارابودن دو بندر بزرگ انزلی و کاسپین و ۲۱ پست اسکله فعال با ظرفیت تخلیه و بارگیری مناسب ، همچنین دارابودن ۱۶۴ واحد تولیدی در پسکرانه این بنادر و اتصال قریب‌الوقوع آن به راه آهن سراسری کشور ، در سال جاری شاهد افزایش رشد حجم مبادلات با فدراسیون روسیه و با توجه به فرصتهای مناسبی که از لحاظ ظرفیت های قانونی و معافیتهای مالیاتی و گمرگی اختیار دارد ، پیشنهاداتی از سوی نماینده سازمان منطقه آزاد مطرح گردید ، که در جمع بندی انتهای جلسه توسط معاون اقتصادی وزیر کشور عنوان گردید.
کوشش تبار به طرفهای روسی حاضر در جلسه پیشنهاد نمودند در ساخت اسکله های بندر کاسپین و پسکرانه های لجستیکی آن مشارکت نمایند و همچنین امکان راه اندازی خط کشتیرانی کانتینری ، یخچالی و رو- رو در بندر کاشپین با سرمایه گذاری مشترک روسی و ایرانی وجود دارد ، وی از آمادگی سازمان منطقه آزاد انزلی جهت ایجاد گردشگری دریایی واسکله تفریحی بین منطقه آزاد انزلی و بنادر روسی خبر داد.
در انتها مقرر گردید مباحث و نتایج مطرح شده در این کارگروه پس از از ابلاغ در بازه زمانی معین ترجیحا سه ماه مورد ارزیابی قرار گیرد. همچنین طالب پور معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد انزلی از اعضای این کارگروه جهت بازدید و بررسی فرصتهای سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی دعوت بعمل آورد