اجتماعی » گیلان
کد خبر : 14875
پنجشنبه - 2 تیر 1401 - 13:00

در جلسه شورای اجرایی شهر دوستدار کودک شهرداری رشت عنوان شد : ایجاد اتاق مادر و کودک – لزوم تهیه اطلس شهری کودکان – همکاری مشترک ستاد شهر خلاق خوراک و مرکز نوآوری با شهر دوستدار کودک

در جلسه شورای اجرایی شهر دوستدار کودک شهرداری رشت که با حضور علوی شهردار رشت، پژوهان عضو کمیته ملی شهر دوستدار کودک ایران، نادر حسینی و مجید عزیزی از اعضای شورای اسلامی شهر برگزار شد، موضوعاتی مانند لزوم تشکیل اداره شهر دوستدار کودک و تهیه اطلس شهری کودکان در شهر رشت مورد تاکید قرار گرفت. […]

در جلسه شورای اجرایی شهر دوستدار کودک شهرداری رشت عنوان شد : ایجاد اتاق مادر و کودک – لزوم تهیه اطلس شهری کودکان – همکاری مشترک ستاد شهر خلاق خوراک و مرکز نوآوری با شهر دوستدار کودک
در جلسه شورای اجرایی شهر دوستدار کودک شهرداری رشت که با حضور علوی شهردار رشت، پژوهان عضو کمیته ملی شهر دوستدار کودک ایران، نادر حسینی و مجید عزیزی از اعضای شورای اسلامی شهر برگزار شد، موضوعاتی مانند لزوم تشکیل اداره شهر دوستدار کودک و تهیه اطلس شهری کودکان در شهر رشت مورد تاکید قرار گرفت.

 

به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت – سید امیر حسین علوی شهردار رشت در جلسه شورای اجرایی شهر دوستدار کودک شهرداری رشت که امروز پنجشنبه ۳ تیر ۱۴۰۱ با حضور دکتر پژوهان عضو کمیته ملی شهر دوستدار کودک ایران، نادر حسینی و مجید عزیزی از اعضای شورای اسلامی شهر، رضا ویسی معاون معماری و شهرسازی شهرداری رشت و دیگر اعضای ستاد شهر دوستدار کودک برگزار شد، اظهار داشت: از اهداف ما در شهرداری این است که با انجام اقداماتی، لایه‌های مختلف جامعه با موضوعات مدیریت شهری بیشتر آشنا شوند.

 

شهردار رشت با تاکید بر اینکه ایجاد فضاهای عمومی شهر با رویکرد ارائه خدمات به کودکان باید در سرفصل برنامه‌های شهرداری قرار گیرد، تصریح کرد: مناطق پنجگانه شهر رشت با هماهنگی سازمان سیما و منظر باید این امر را در اولویت قرار دهند و به این امورات سرعت ببخشند.

 

سید امیر حسین علوی ابراز داشت: شهرداری در حوزه‌های مختلف با لایه‌های اجتماعی و کودکان سروکار دارد و بسیاری از اقدامات سازمان فرهنگی و اجتماعی، سازمان پسماند، آتشنشانی و سیما و منظر با برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در سطح محلات به پیش می‌رود.

 

وی ابراز داشت: مبحث کودکان کار مقوله‌ای است که در شهرها از جمله شهر رشت با آن مواجهیم و باید در این زمینه جدی‌تر کار کنیم تا این موضوع به صفر برسد و تبدیل به ناهنجاری و آسیب اجتماعی نشود.

 

شهردار رشت تصریح کرد: دبیرخانه ستاد شهر خلاق در شهرداری رشت راه اندازی شده و درصدد تجهیز مرکز نوآوری شهرداری هستیم تا این نهاد به عنوان یک مجموعه مکمل برای حوزه‌های فعالیت تخصصی خلاقیت و نوآوری مرتبط با مدیریت شهری فعالیت خود را آغاز نماید.

 

علوی با بیان اینکه ستاد شهر خلاق خوراک و مرکز نوآوری باید با بخش دوستدار کودک به شکل همنوا فعالیت کنند، افزود: باید حوزه شهرسازی در حوزه خدمات‌رسانی به خانواده‌ها و کودکان در فضاهای عمومی ورود جدی‌تری داشته باشد و برای این امر دستور العملهای مشخصی را جهت اجرا ابلاغ نماید.

 

وی اضافه کرد: خوشحالیم شهر رشت در کشورمان یکی از ۱۳ شهری است که به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک انتخاب شده است و لازم است با فروکش کردن پاندمی کرونا به این موضوعات ورود قوی تری داشته باشیم.

 

عضو کمیته ملی شهر دوستدار کودک ایران هم در این جلسه شهر دوستدار کودک را یک مطالبه محله‌ای و حاکمیتی خواند و افزود: در تمام شهرها و در فضاهای عمومی که محل مراجعه مادران است، هیچ امکاناتی برای آنها جهت رسیدگی و مراقبت‌ از نوزادان وجود ندارد.

 ‏

موسی پژوهان ۲۴ درصد از جمعیت کشور را کودکان و نوجوانان ذکر کرد و بیان داشت: دستورالعمل احداث اتاقهای مادر و کودک را تهیه کردیم تا این امکانات در فضاهای عمومی توسط شهرداریهای سراسر کشور فراهم و به عنوان مطالبه حاکمیتی از آنان خواسته شود.

 ‏

وی از احداث اتاقهای مادر و کودک در شهر رشت در آینده خبر داد و ابراز داشت: شهرهای ایران آمادگی لازم برای میزبانی و پذیرایی از کودکان را ندارند و به همین علت است که شاهد بروز بسیاری از آسیبها و ناهنجاریها در سطح جامعه هستیم.

 ‏

عضو کمیته ملی شهر دوستدار کودک ایران اذعان کرد: در سال ۹۷ اولین دستورالعمل شهرهای دوستدار کودک تهیه و ابلاغ شد و در سال ۹۹ با قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مجلس و قانون جوانی جمعیت، این امر تقویت شد.

 ‏

پژوهان ایجاد مدیریت یکپارچه در موضوع شهر دوستدار کودک را برای رسیدن به اهداف مورد نظر خواستار شد و عنوان کرد: شهرداریها باید ۲۵ درصد از توان خود را معطوف به موضوعات شهر دوستدار کودک نمایند و باید در این راستا اداره دوستدار کودک در شهرداریها از جمله شهرداری رشت تشکیل شود.

 

وی ابراز داشت: رشت از جمله شهرهایی است که در حوزه شهر دوستدار کودک می‌تواند سریع به قبل از پاندمی کرونا باز گردد و لازمه این کار تشکیل اداره شهر دوستدار کودک در این مجموعه است.

 

عضو کمیته ملی شهر دوستدار کودک ایران یادآور شد:‌ اطلس کودکان شهر همدان رونمایی شد و اطلس کودکان شهر رشت هم باید در اسرع وقت تنظیم شود زیرا با احصاء مشترکات این مجموعه می‌توان در حوزه شهر خلاق خوراک هم همکاری مشترک ایجادکرد.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت هم در این جلسه اذعان کرد: شورای شهر در دوره ششم به موضوعات فرهنگی توجه و عنایت بسیار ویژه‌ای دارد و موضوعات مرتبط در این حوزه را رصد می‌کند.

 

نادر حسینی با بیان اینکه برنامه‌های شهر دوستدار کودک رشت باید مطابق با برنامه‌های دبیرخانه مرکزی آن پیش برود، گفت: کودکان و نوجوانان سرمایه‌های ما هستند و هر چه قدر در این حوزه کار بشود باز هم نیاز به تقویت اقدامات است.

 

وی با بیان اینکه در شهر رشت تقریبا ۱۶ محله کم برخوردار وجود دارد، اظهار داشت: توجه به محلات کم برخوردار با استفاده از تعاملات درون و برون سازمانی و گنجاندن آنها در موضوعات شهری همواره در دستور کار شهرداری و شورا قرار داشته است.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت مناسب سازی محیط و فضاهای شهری برای کودکان و اقشاری مانند معلولان را هم از دیگر اهدافی که در مدیریت شهری دنبال می‌شود، ذکر کرد و گفت: ایجاد فضاهایی مانند اتاق مادر و کودک از نیازمندیهای شهر رشت است و باید جانمایی آن مشخص شود.

 

نادر حسینی ادامه داد: مردم، مدیران و مسئولان در شهر رشت علاقه زیادی به مبحث کودکان و نوجوانان دارند و ظرفیت لازم هم در آن وجود دارد و لازم است اقدامات به گونه‌ای پیش برود تا یک برند برای شهر رشت ایجاد شود.

 

در پایان این جلسه رضا ویسی معاون معماری و شهرسازی ، یاسر محجوب رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری، شهرام مومنی رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری رشت هر یک به بیان گزارشات، اقدامات و برنامه های خود در راستای توجه به کودکان و ارتقاء سطح سلامت و ایمنی این قشر پرداختند.