محمد علی اباذری در خصوص کمیته‌های تخصصی مطرح کرد: در استان‌ها پنج کمیته اصلی که شامل کمیته مبارزه با عرضه مواد مخدر، کمیته فرهنگی و پیشگیری با مسئولیت مدیرکل بهزیستی استان، کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی با مسئولیت ریاست دانشگاه علوم پزشکی، کمیته حقوقی و قضایی استان با مسئولیت دادستان مرکز هر استان، کمیته توسعه مشارکت‌های مردمی با مسئولیت معاون سیاسی امنیتی استانداری‌ها است.

وجود معتادان متجاهر با شکل ظاهری خاص در شأن گیلان نیست

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان با بیان اینکه ۲۰ دستگاه اداری با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان در ارتباط هستند، گفت: وجود معتادان متجاهر با شکل ظاهری خاص و عملکرد‌های ناشایست در شأن استان گیلان نیست.

اباذری در خصوص ایجاد مرکز نگهداری از معتادان متجاهر اظهار کرد: با هماهنگی اداره بهزیستی گیلان، در مجاورت مجموعه‌ی کوچک نگهداری، با ظرفیت ۵۰ نفر از معتادان در روستای لاکان وجود دارد همچنین زمینی دیگر به مساحت ۶ هزار و ۶۰۰ متر مربع برای ساخت مجموعه وسیع‌تری جهت نگهداری از معتادان متجاهر با موافقت شورای شهر و شهرداری با یک اعتبار مالی خوب در نظر گرفته شده است تا آماده پذیرش ۲۵۰ نفر باشد.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: طبق تاکید استاندار گیلان، کلیه دستگاه‌های مرتبط برای جمع آوری این بیماران تا تاریخ پانزدهم مرداد موظف به ارائه عملکرد دقیق بودند.

به گزارش دیارمیرزا، اباذری در ادامه در خصوص خدمات مراکز ماده ۱۶ گفت: با دستگیری نیروهای نیروی انتظامی، معتادان به این مراکز معرفی خواهند شد.

وی همچنین در خصوص مراکز ماده ۱۵ در رشت، اظهار کرد: ۲۰ مرکز ماده ۱۵ که شامل عزیزانی که تمایل به ترک اعتیاد دارند، در رشت وجود دارد.

معتادان به سمت مواد صنعتی تمایل پیدا کرده‎اند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مطرح کرد: با ارسال اطلاعیه به دانشگاه‌های مختلف، مجموعه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، حاضر به دفاع و کمک به پایان نامه‌های دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد به مبلغ ۳ میلیون تومان و دانشجویان مقطع دکتری به مبلغ ۷ میلیون تومان خواهد بود.

اباذری مطرح کرد: با ایجاد گروهک‌های مختلف از سوی طالبان در کشور افغانستان و منع کشت خشخاش و صادرات مواد مخدر از نوع سنتی، معتادان به سمت مواد صنعتی تمایل پیدا کرده‎اند.

اباذری در خصوص سامانه و تلفن گویایی جهت دریافت گزارش معتادان گفت: هموطنان برای ارسال گزارش از حضور معتادان در محلات می‌توانند با شماره تلفن ۳۳۵۹۰۰۰۷-۰۱۳ تماس حاصل فرمایند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان با اعلام آمادگی برای برگزاری مراسم گرامیداشت شهدا و جانبازان مبارزه با مواد مخدر استان در رشت تصریح کرد: ۶۸ شهید و ۲۰ جانباز مواد مخدر در گیلان داریم که با رایزنی انجام شده قبل از شروع ماه صفر مراسمی درخور شأن این شهدا و جانبازان با حضور خانواده‌های آنان برگزار خواهیم کرد./ دیار میرزا