اجتماعی » پیشخوان
کد خبر : 14169
پنجشنبه - 12 خرداد 1401 - 21:45

در جلسه بررسی طرح نخستین سالانه شهر خلاق عنوان شد : سیاست‌ گذاری در حوزه برند شهر خلاق خوراک با تدوین چشم اندازها – نقش‌ آفرینی همه دستگاهها و دلسوزان شهر رشت در کمیته شهر خلاق – برگزاری دو رویداد ملی در برنامه‌ های فرهنگی شهرداری در سال ۱۴۰۱

اعضای شورا، شهردار رشت و نمایندگان دستگاههای اجرایی در بررسی طرح نخستین سالانه شهر خلاق بر موضوعاتی همچون سیاست گذاری در حوزه برند شهر خلاق خوراک، نقش‌ آفرینی همه دستگاهها و دلسوزان و تشکیل اتاق فکر برای تدوین یک سیاست جامع جهت توسعه این شهر تاکید کردند. به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور […]

در جلسه بررسی طرح نخستین سالانه شهر خلاق عنوان شد : سیاست‌ گذاری در حوزه برند شهر خلاق خوراک با تدوین چشم اندازها – نقش‌ آفرینی همه دستگاهها و دلسوزان شهر رشت در کمیته شهر خلاق – برگزاری دو رویداد ملی در برنامه‌ های فرهنگی شهرداری در سال ۱۴۰۱
اعضای شورا، شهردار رشت و نمایندگان دستگاههای اجرایی در بررسی طرح نخستین سالانه شهر خلاق بر موضوعاتی همچون سیاست گذاری در حوزه برند شهر خلاق خوراک، نقش‌ آفرینی همه دستگاهها و دلسوزان و تشکیل اتاق فکر برای تدوین یک سیاست جامع جهت توسعه این شهر تاکید کردند.
به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت – سید امیر حسین علوی شهردار رشت در جلسه شهر خلاق که در راستای پیشبرد اهداف برنامه ریزی شده شهر خلاق و برند سازی شهری و بررسی طرح نخستین سالانه شهر خلاق با حضور اعضای شورا، دستگاههای زیرمجموعه شهرداری و نمایندگان هر یک از دستگاه‌های اجرایی ذیربط برگزار شد، همگرایی بیشتر بین سازمانهای ذیربط و مجموعه مدیریت شهری را هدف این جلسه ذکر کرد و افزود: با کمک و تایید اعضای شورای اسلامی شهر، شیوه‌ نامه‌ای برای ستاد راهبردی شهر خلاق خوراک تدوین شده و این شیوه‌ نامه هم‌اینک در حال پیاده‌ سازی است.
شهردار رشت تصریح کرد: از نمایندگان ادارات کل که در این جلسه حضور پیدا کرده‌اند، انتظار داریم این پیام و دعوت رسمی شهرداری رشت را به مدیران ارشد سازمانی خود برای همگرایی در پیشبرد سیاستهای شهر خلاق انتقال دهند تا بتوانیم با رفع ایرادات و تکمیل طرحها برای رشت کاری بهتر و بزرگتر انجام دهیم.
سید امیر حسین علوی ادامه داد: شیوه‌ نامه‌ تهیه شده ستاد راهبردی شهر خلاق خوراک نسبتا تکمیل است و قطعا برنامه‌ ریزیها در این حوزه با مشارکت همه دستگاههای عضو به پیش خواهد رفت، ‌زیرا نگاه و سیاست شهرداری بر مبنای اصل مشارکت همگانی دستگاهها، لایه‌های مختلف اجتماعی و سمن ها استوار است.
وی با بیان اینکه در سالهای ابتدایی شروع کار برای برندسازی و معرفی بیشتر شهر رشت به برگزاری رویدادهای متفاوت نیازمندیم، گفت: شهر رشت در بخش نمایش و تئاتر هم ظرفیتهای خوبی برای ثبت بین‌المللی دارد و بایستی برای تقویت آن گامهای عملیاتی برداریم.
شهردار رشت از برگزاری دو رویداد ملی در برنامه‌های فرهنگی شهرداری در سال ۱۴۰۱ خبر داد و عنوان کرد: این برنامه‌ها در مجموعه شهرداری رشت اجرا خواهند شد و قطعا دستگاههای ذیربط باید در این اتفاقات ماندگار نقش‌آفرینی داشته باشند.
علوی به تجربیات ارزنده‌ای که روابط عمومی شهرداری رشت و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در نوروز امسال در بحث گردشگری شهری به دست آورده اند، اشاره کرد و یادآور شد: از آنجا که انجام اقدامات پراکنده و غیرسیستماتیک در گذشته نتوانست شهرداری رشت را به اهدافش در حوزه‌های مختلف نزدیک کند، بنابراین باید برای برون رفت از این معضل با تشکیل یک اتاق فکر به سمت تدوین یک سیاست جامع و برنامه از پیش تعیین شده حرکت کنیم.
وی اظهار داشت: باید به گونه‌ای در حوزه مباحث اقتصاد خلاق و شهرهای خلاق که قدمت زیادی هم در جهان ندارند ورود کنیم که خروجی آن برای شهر رشت و مردم آن آورده داشته باشد و به سبد اقتصاد خانواده تحرک ببخشد.
شهردار رشت نامگذاری امسال به نام سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین توسط مقام معظم رهبری را مورد اشاره قرار داد و افزود: موضوع شهرهای خلاق می‌تواند ما را به سمت تحقق شعار سال هدایت کند. بنابراین باید وضعیت موجود شهر رشت و هدف گذاریهای آینده را در قالب آمارهای کمی و به صورت شناسنامه‌دار احصاء نمائیم.
علوی در پایان ضمن تاکید بر تهیه پکیج برنامه‌های راهبردی توسعه‌ای شهر رشت و هماهنگ ساختن آن با دستگاههای اجرایی و ذیربط یادآور شد: اهمیت موضوع شهر خلاق و برندسازی برای شهرداری رشت بسیار بالاست و انتظار می‌رود از این به بعد متخصصان این امر در دستگاهها و ادارات و نهادها ورود کرده تا ضمن انعقاد تفاهم‌نامه‌های مشترک کارها با حمایت و کمک مدیریت شهری به پیش برود.
سید حسین رضویان رئیس کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه اظهار داشت: برای جذب گردشگر در شهری مانند رشت باید جذابیتهای لازم برای این کار را مبتنی بر ظرفیتهای این شهر فراهم نمائیم.
رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه برای سیاست گذاری در حوزه برند شهر خلاق خوراک باید ابتدا صورت مسأله، چشم اندازها و خواسته‌ها مشخص باشد، افزود: شهر خلاق یک جشنواره نیست که موضوعات آن حول محور یک مدت زمانی کوتاه باشد، بلکه یک روند و یک هدف مستمر است که می‌تواند شهر رشت را در مدار گردشگری قرار دهد.
رضویان با تاکید بر اینکه متاسفانه ظاهر شهر رشت و اقتصاد خرد محلی آن در سالهای اخیر به خوبی به سمت شهر خلاق خوراک و توسعه فرهنگی حرکت نکرد، اذعان کرد: معتقدم شهر خلاق خوراک رشت قرار نیست که فقط مختص به معرفی غذاها و درآمدزایی از طریق آن باشد بلکه این موضوع باید وجهه تمایز بین رشت و تمام ایران و دنیا قرار گیرد.
مهدی نوری هریس رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه یادآور شد: در بحث شهر خلاق خوراک ما به دنبال این هستیم تا شهر رشت را در تمام حوزه‌ها اعم از فرهنگی، زیباسازی و نظایر آن شهر خلاق معرفی کنیم زیرا این شهر در گذشته معروف به شهر اولین‌ها بود و متاسفانه امروزه از آن جایگاه خود فاصله گرفته است.
رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای اسلامی شهر رشت ضمن اشاره به کمبود منابع اعتباری دولت و وزارتخانه‌ها برای حمایت از توسعه شهرها اذعان کرد: با توجه به این تنگناها و مشکلات باید با کمک مردم شهر را اداره کرده و آن را به سمت شهر ایده‌آل و زیبا هدایت نمائیم.
نوری اظهار داشت: بایستی شهر رشت را با کمک همه به شهری تبدیل کنیم که مردم کل کشور به آن سفر کنند زیرا خداوند متعال نعمات طبیعی زیادی را به این خطه داده و باید از این پتانسیل‌ها به نفع مردم استفاده و فضاسازی نمائیم.
رئیس کمیسیون عمران شورا، نقش‌آفرینی همه دستگاههای ذیربط، نهادها، گروههای مردم نهاد، کنشگران و دلسوزان شهر رشت را در کمیته شهر خلاق و در مسیر برگزاری جشنواره اقوام خواستار شد و اضافه کرد: شهر رشت زمینه جذب سرمایه‌گذاریها و مقصد سفر شدن همه کشور را در همه حوزه‌ها دارد.
لازم به ذکر است در این جلسه که نمایندگان دستگاههای اجرایی و مرتبط با مبحث شهر خلاق خوراک هم حضور داشتند، با ارائه نقطه نظرات، راهکارها، پیشنهادات و طرحهای خود مباحثی را برای توسعه هر چه بیشتر شهر خلاق در ابعاد مختلف بیان داشتند.
تحقق اهداف توسعه پایدار شهری، اجرای پروژه‌های خلاقانه و نوآورانه بر اساس “شهر خلاق یونسکو”، ارائه راهکارهای دستیابی به شهر خلاق با در نظر گرفتن ظرفیتهای متعدد موجود، احصاء موانع و چالشهای موجود و بهره‌گرفتن از پتانسیل گروههای مردم نهاد و نخبگان دانشگاهی از دیگر مباحثی بود که در این جلسه مورد توجه و تاکید قرار گرفت.