وی با اشاره به تولید ۱۴ هزار مگاواتی برق و بیست میلیون مترمکعبی گاز، افزود: نیازمند برنامه ریزی های کلان در حوزه انرژی و خدمات هستیم.

نماینده شهرستان لنگرود در مجلس شورای اسلامی، از ارائه گزارشات و برنامه های راهبردی وزیر نیرو خبر داد و تصریح کرد: راهبردهای وزارت نیرو برای برق تابستان ۱۴۰۱ اعلام شده و دغدغه ما تامین برق فصول گرم سال است.

محمدنژاد، از عدم برآورده شدن انتظارات کمیسیون انرژی مجلس از برنامه های وزارت نیرو خبر داد و ادامه داد: حتما باید تدابیر کوتاه مدت برای مقابله با خاموشی های پیش رو داشته باشیم.

وی با بیان اینکه قبل از پیک چهار و نیم مگاوات وارد مدار می شود، خاطرنشان کرد: البته با این ورود رشد سالانه مصرف برق را پوشش می دهیم و تراز همچنان منفی است که نگران کننده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به محدودیت مجموعه ظرفیت های آبی کشور نسبت به سال گذشته، یادآور شد: در حوزه برق آبی هم از ناحیه سدها دچار مشکل هستیم.

وی بیان کرد: بخش خصوصی، واحدهای اداری و صنعتی و صنایع کوچک و بزرگ از هم اکنون دیزل ژنراتورهای خود را فعال کنند و خودتامینی داشته باشند.

محمدنژاد، با تاکید بر لزوم رعایت الگوی مصرف، گفت: خیلی از مصارف غیر کنترل شده بوده و باید جلوی مصرف مازاد را بگیریم، زیرا فقط افزایش قیمت برق راه درمان تراز منفی نیست و نباید مصرف بی رویه داشته باشیم. برخی واحدهای فانتزی لوازم جانبی مانند لوستر فروشی ها و طلافروشی ها از برق برای نمایش دادن محصولات خود استفاده می کنند و توجهی به مصرف منطقی ندارند.

نماینده لنگرود در مجلس، از تشویق دو برابری به میزان رعایت الگوی مصرف خبر داد و اضافه کرد: مشترکان به هر میزانی که از سطح الگوی مصرف پایین تر مصرف کنند، دو برابر آن را پاداش می گیرند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه گفت: به عنوان یک متخصص می گویم که باید از فضای مجازی و صدا و سیما برای فرهنگ سازی الگوی مصرف بهره بگیریم تا میزان مصرف منطقی شود.

وی با بیان اینکه بیست ساعت از شبانه روز کمبود برق نداریم، اظهار کرد: دو ساعت ظهر و دو ساعت عصر ساعات پیک مصرف برق بوده که باید با مصرف منطقی مدیریت شود و کبود برق ما در این ساعت پیک مصرف است.

محمدنژاد گفت: به صراحت به وزیر گفتم که در ساعات پیک مصرف را باید مدیریت کنند.

منبع انرژی لازم را باید در محل تامین کنیم

نماینده لنگرود با بیان اینکه وزیر نفت نیز در حوزه مصرف گاز باید مدیریت لازم را اعمال کند، یادآور شد: دولت مکلف است به مجلس پاسخ دهد و انشاالله که این جلسات تاثیرگذار باشد.

وی در رابطه با مشکل کم آیی نیز اظهار کرد: یکی از اقدامات راهبردی ما باید ایجاد منبع انرژی لازم در محل باشد و سد سپیدرود قادر به آبرسانی به تمام نقاط گیلان نیست و در طول کانال ۱۵۰ کیلومتری تقریبا ۵۰ درصد آب در مسیر تلفات داریم.

محمدنژاد یادآور شد: منطق می گوید به جای حمل انرژی در خود محل ایجاد انرژی کنیم و دسترسی کشاورزان به آب را تسهیل کنیم.

نماینده لنگرود در خصوص بندر چمخاله نیز گفت: به دلیل محدودیت استفاده از مصالح معادن، این پروژه کمی از برنامه عقب افتاده است.

وی افزود: این پروژه در حوزه گردشگری برای ما مهم است و تاکنون برای آن ۷۴ میلیارد تومان هزینه شده است./ دیار میرزا