آرشیو » اجتماعی » اسلایدر بالا » اقتصادی » سیاسی » مهمترین عناوین » ویژه » پیشخوان
کد خبر : 13070
شنبه - 7 اسفند 1400 - 20:04

بررسی متن نهایی توافق هسته‌ای مذاکرات وین در شورای عالی امنیت ملی

نایب رئیس اول مجلس گفت: جلسه شورای عالی امنیت ملی درباره مذاکرات وین در حال برگزاری است.

http://ختم کلام/ علی نیکزاد در نشست علنی امروز عصر مجلس گفت: مجلس در اولین فرصت با حضور امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه نشست غیرعلنی را برگزار می کند.

در این نشست، گروه مذاکره کننده جمهوری اسلامی و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس هم حضور دارند.

حجت الاسلام نبویان نماینده تهران در مجلس گفته متن توافق ایران و ۴+۱ نهایی شده و از بررسی آن در نشست امروز شورای عالی امنیت ملی کشور خبر داده.

او گفته «قرار بود در همین هفته توافق را اعلام کنند.»

پس از پایان دور هشتم مذاکرات وین رئیس هیئت مذاکره جمهوری اسلامی برای گفت‌‍وگو با مقامات کشور به تهران بازگشت. آقای علی باقری کنی گفته «‏برای اتمام کار، تصمیم‌های مشخصی وجود دارد که طرف‌های غربی باید بگیرند.»

او در صفحه توئیترش نوشته «هر قدر هم که به خط پایان نزدیک باشیم، الزاماً تضمینی برای عبور از آن وجود ندارد.»

مسئولان حاکمیتی و دولتی جمهوری اسلامی ایران به ویژه پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم بر شکل گیری «یک توافق خوب» تأکید کرده‌اند که «لغو همه تحریم‌ها، تضمین طرف مقابل، راستی آزمایی» را به همراه داشته باشد.

برخی نمایندگان مجلس اما از اینکه برخی تحریم‌ها لغو نشده، انتقاد کرده‌اند. آقای نبویان نماینده تهران گفته «باید به ما تضمین دهند از برجام خارج نمی‌شوند، تحریم جدید ایجاد نمی‌کنند و مکانیزم ماشه را هم به اجرا در نمی‌آورند.»

او از اینکه «برخی شنیده‌ها می‌گویند قرار نیست تحریم‌های آیسا و کاتسا برداشته شود و تضمینی برای خارج نشدن از توافق و استفاده نشدن از مکانیزم ماشه داده نشده»، ابراز نگرانی کرده.

کاتسا مجموعه‌ای از تحریم‌های نظام اقتصادی ایران و مصوب تابستان ۱۳۹۶ است که از آن به عنوان «مادر تحریم‌ها» یاد می‌‌شود. تحریم‌های آیسا اما به عنوان قدیمی‌ترین تحریم نفتی ایران، سرمایه‌گذاری بیش از ٢٠ میلیون دلار در صنایع نفت ایران را موجب پیگرد آمریکا می‌کند.

برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس می‌گویند در توافق‌های بین المللی لزوماً تضمینی وجود ندارد؛ آقای امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه پیشتر گفته بود کشورهای غربی می‌توانند به پارلمان‌ها و نمایندگان آمریکا به کنگره این کشور اعلام کنند تا با انتشار یک بیانیه سیاسی، تعهداتشان را در توافق وین و بازگشت به برجام اعلام کنند.

وزیر امور خارجه اواخر بهمن ماه امسال، همزمان با ورود خود به محل کنفرانس مونیخ از دستیابی به یک توافق خوب ابراز امیدواری کرده بود. آقای امیرعبداللهیان گفت «برای مرحله پس از توافق خوب ما نیازمندیم گفت‌وگو‌هایی را با کشور‌های مختلف داشته باشیم تا آماده بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان و اجرای توافقات ذیل برجام که در سال ۲۰۱۵ میلادی انجام شد، باشیم./ احرار گیل