آرشیو » اجتماعی » ویژه » پیشخوان » گیلان
کد خبر : 13052
سه شنبه - 26 بهمن 1400 - 12:32

به ثمر نشستن پروژه های عمرانی با رویکرد جهادی در صد روز اخیر

در یکصد روز گذشته، پروژه های عمرانی با رویکرد جهادی در رشت به ثمر نشست.

به ثمر نشستن پروژه های عمرانی با رویکرد جهادی در صد روز اخیر

http://ختم کلام؛

آنچه مسلم است رونمایی از حداقل یک رویداد کوچک و بزرگ در حوزه‌های خدماتی، فرهنگی، سرمایه‌گذاری و اجتماعی به صورت هفتگی و فراهم‌ سازی بستر‌های لازم آن در کنار اجرای پروژه‌های کوچک‌ مقیاس در سطح مناطق پنجگانه رشت از مهمترین رویکرد مجموعه شهرداری رشت در دوره جدید مدیریتی می باشد.

با عنایت به اینکه غفلت امروز مدیریت شهری از ابعاد مختلف هوشمند سازی، شهرهای آینده را با مشکل مواجه می‌کند پروژه ممیزی نوین املاک، برای ایجاد شهر و اقتصاد هوشمند در دستور کار شهرداری رشت قرار گرفت. با این بستر اطلاعات املاک مناطق مختلف شهر در سامانه‌ای که به این کار اختصاص یافته ثبت و کمبود محلات و مناطق مختلف در خصوص فضای ورزشی، آموزشی و فضای سبز بررسی می‌شود تا در برنامه ریزی طرحهای شهرسازی مورد استفاده قرار گیرد.

توجه به مناطق کم‌برخوردار و برقراری توازن و عدالت در ارائه خدمات، شعار محوری دیگر شهرداری رشت بود که در دو ماه اخیر قدم‌هایی مثبت و عملیاتی در رابطه با آن برداشته شد. مدیریت شهری رشت در راستای اتخاذ رویکرد محله محوری با احصاء دقیق مشکلات و نیازمندیهای محلات کم برخوردار، نخستین برنامه “عزم خدمت” را به اجرا درآورد.

برنامه عزم خدمت تاکنون در سطح محلات حمیدیان، آزاد، سیاه اسطلخ، دباغیان، هلال احمر، نخود چر و جماران با اجرای اقدامات عمرانی کوچک مقیاس خدمات شهری و زیباسازی از قبیل آسفالت معابر، بهبود وضعیت سیما منظر شهری، نامگذاری و نصب تابلو در کوچه‌های فاقد نام، هرس درختان، اصلاح شبکه های روشنایی معابر، رنگ آمیزی کافوهای برق، نقاشی دیواری، رنگ آمیزی تیر برق ها، استقرار مخازن زباله، لایروبی چاه های فاضلاب، همسطح سازی دربهای منحول و غیره اجرایی شده و روند آن همچنان ادامه دارد.

اجرای پروژه نهاد توسعه محله واقع در محله عینک با هدف توسعه محلات کم برخوردار و کمک به رفع مشکلات عدیده شهروندان از دیگر مصادیق بارز نوع نگاه شهرداری رشت به مناطق کمتر برخوردار و برنامه‌ریزی برای ارتقاء جایگاه این محلات در حوزه‌های شهری است.

توسعه پارکهای شهری به منظور ایجاد پایداری شهری است و فضای سبز شهری به عنوان یکی از تقویت کنندگان پایداری زیست محیطی محسوب می‌شود. از طرفی با توجه به این نکته که یکی از معدود فضاهای شهری مورد استقبال در ایران پارک های شهری می باشد شهرداری رشت نیز توسعه این بخش را با اجرای چند پروژه از جمله فازهای جدید پارک گیلانه، باغ سالار مشکات و باغ ژاپنی با رویکرد بین‌الملل در دستور کار خود قرار داد.

اما برنامه‌های شهرداری برای داشتن شهری سالم‌ و با نشاط در زمینه‌های یاد شده ختم نشد بلکه سعی کرد خدمات عمومی را با کمک بخش خصوصی در اختیار شهروندان قرار دهد، اجرای طرحهایی نظیر طرح دوچرخه سواری اشتراکی از اهداف و رویکرد‌های مهم شهرداری رشت در این حیطه به شمار می‌رود. بنابراین قرارداد سرمایه‌گذاری احداث و راه‌اندازی ایستگاه‌ها و خانه‌های دوچرخه در شهر رشت بین شهرداری رشت و شرکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی به امضاء رسید.

فضاهای شهری، مکانهایی هستند که به عموم شهروندان تعلق دارند و از آنجا که نبود پیاده روهای استاندارد و رعایت نکردن ضوابط الزام آور، تبدیل شدن پیاده روها به پارکینگ موتور سیکلت ها، سنگ فرش نامناسب و غیر استاندارد، عامل ترغیب عابران پیاده برای عبور از حاشیه خیابان به جای مسیر پیاده رو می‌شود، شهرداری رشت اجرای پروژه‌هایی در این حوزه را در دستور کار خود قرار داده است.

تکمیل و آماده سازی لاین دوچرخه مسیر بلوار شهید بهشتی از دهنه جماران تا میدان مصلی یکی از همین پروژه‌ها محسوب می‌شود. این لاین دوچرخه سواری با هدف حمل و نقل پاک، کاهش بار ترافیکی و کاهش آلودگی از دیگر اقدامات شهرداری رشت است.

وضعیت نه چندان مناسب پل‌های عابر پیاده سطح شهر رشت و نارضایتی شهروندان از این موضوع شهرداری رشت را واداشت که در این حوزه ورود جدی داشته باشد تا ضمن رفع نواقص و خطرات احتمالی موجود بستر تعطیلی پل‌های مکانیزه و کم‌کاری پیمانکاران ذیربط را در این خصوص سد نماید.

یادمان شهدای گمنام بوستان ملت دیگر پروژه‌ای بود که در ۱۱ آذر ۱۴۰۰ و در صدمین سالروز شهادت میرزا کوچک جنگلی در راستای ارج نهادن به مقام شهدا و انجام رسالت مهم شهرداریها در راستای حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت افتتاح شد.

تکمیل و تجهیز پروژه رصدخانه کوشیار گیلانی با بودجه‌ای معادل ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بودجه پروژه‌ دیگری است که در دهه مبارک فجر امسال به بهره‌برداری رسید.

در بحث ترمیم و مرمت ابنیه تاریخی شهر رشت و بنا به دستور و تاکیدات مستمر شهردار رشت، سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری اعلام کرد، تکمیل طرحهای مطالعاتی برای مرمت ساختمانهای میراثی تحت تملک شهرداری و گمانه زنی عمارت بلدیه، میرزا خلیل رفیع و مریضخانه بلدیه و تلاش برای دریافت اعتبارات ملی، اجرای طرح مرمت ساختمانهای یاد شده را تسریع نموده و جلسات هماهنگی و ارزیابی متعددی هم در دو ماهه اخیر برگزار شده است.

تدوین اطلس ۳۰ پروژه عمرانی جهت ارائه به سرمایه‌گذاران دیگر اقدام قابل توجه و مهم شهرداری رشت بود که با هدف تسریع در روند عملیات بازگشایی های سطح شهر به انجام رسید.

همچنین شهرداری برای بازگشایی چند مسیر در سال آینده برنامه‌ریزی مدونی تهیه کرده که پروژه رینگ ۹۰ متری، خیابان سعدی به سرگل، محور خیابان معلم به پل توحید از جمله این پروژه‌‌ها محسوب می‌شوند.

پوشش دهی واحدهای مسکونی مناطق پنج گانه شهری به بیمه خطر آتش سوزی حرکت دیگر شهرداری در حوزه مدیریت بحرانهای احتمالی است.

مدیریت پسماند مسئله ای است که به دنبال پیشرفت زندگی اجتماعی انسانها و افزایش تعاملاتشان با محیط زیست شکل گرفت. مدیریت شهری رشت در دوره‌های گذشته تاکنون سعی کرد به نحوی معضل لندفیل سراوان، کارخانه کودآلی، زباله‌سوز و تفکیک زباله از مبدأ را با اجرای پروژه‌ها و سیاستهایی به پیش ببرد که در برخی مقاطع با موفقیت نسبی و در برخی موارد با ناکامی مواجه بود. بنابراین شهرداری رشت در دوره جدید مدیریتی با نگاهی کامل به مسیری که تاکنون طی شده اقدامات خود برای مدیریت پسماند یکی از پرچالش‌ترین شهرهای ایران را با تکیه بر رویکرد افزایش رایزنی‌ها در سطوح استانی و ملی، استفاده از تمام ظرفیت‌ها و جذب حداکثری اعتبارات و منابع مالی کلید زد.