در این نشست عوامل و سطح آلودگی های ایجاد شده در رودخانه‌های رشت و همچنین شیوه های دفن زباله در لندفیل سراوان مورد بررسی قرار گرفت.
همچنین در این نشست راهکارها و اقدامات انجام شده از سوی شرکت پیمانکار طرف قرار داد با شهرداری رشت جهت دفن صحیح زباله در لندفیل سراوان تشریح شد.
گفته شده شهرداری رشت دو طرح پیشگیرانه از جمله راه اندازی کارخانه کمپوست را در دست اجرا دارد که در صورت فعال شدن ، علاوه بر کاهش تولید زباله، ورود شیرابه های سمی به بطن زمین نیز تا حدودی کنترل می‌شود.
در حال حاضر دو رودخانه رشت در تملک شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان است اما نگه داری این رودخانه را شهرداری رشت برعهده دارد.
شرکت آب و فاضلاب گیلان نیز در راستای کنترل ورود فاضلاب شهری، طرحی را آماده و در اختیار شهرداری رشت گذاشته است.
به گفته کارشناسان محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی گیلان اقدامی ارزشمند در جهت تصفیه خانه ها انجام داده به گونه ای که اکنون پسابهای بیمارستانی مستقیما به رودخانه وارد نمی‌شوند.
پروژه‌های تصفیه خانه‌ فاضلاب بیمارستان های رشت طی دو سال اخیر بازخوانی شده و اکنون به لحاظ راه اندازی تصفیه خانه ها غالباً مانعی ندارد و از ورود فاضلاب بیمارستانی به رودخانه ها پیشگیری می‌شود.
گفتنی است در این نشست گزارشی از وضعیت بیماری کرونا و اجرای سند ملی واکسیناسیون نیز توسط مسوولان‌ دانشگاه علوم پزشکی گیلان تشریح شد.