لزوم بهره برداری از زبان برای ایجاد تعامل های خارجی یک باید است و چهره های سیاسی و اجتماعی باید زبان را بلد باشند.

برای اهمیت حضور افراد در پارلمان شهری باید گفت :حضور در مجامع بین‌المللی، از ملزومات زندگی مدرن و از دلایل اصلی توسعه و رشد است.

حال برای شهر رشت پس از گذشت پنج دوره شورای شهر رشت لزوم حضور فردی مسلط به زبان خارجی و مسائل بین المللی حس به صورت ویژه حس می شود.

رشت شهری است با موقعیت جغرافیایی ویژه،شهری که می تواند از ظرفیت روابط با کشورها و شهرهای حاشیه دریای کاسپین سودهای مختلفی را در جهت رشد،اقتصادی و گردشگری ببرد.

سالها از ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو می گذرد اما رشت و شهروندانش بهره کافی از این عنوان بین المللی نبرده اند
ما در تمامی سطوح مدیریت شهری و پارلمان محلی یا همان شورای شهر با مشکل آموزش و استفاده از زبان خارجی مواجه هستیم و این مهم را می توان یکی از علل  اصلی مشکلات ما برای معرفی رشت، برای ایجاد روابط بین المللی و بهره وری و سود آوری دانست.

در دوره های مختلف اکثریت پارلمان شهری رشت تسلطی بر زبان خارجی و مباحث حقوقی بین المللی نداشته اند و در بسیاری از جلسات و بازدیدها و دیدار مسئولین خارجی متکی و وابسته به مترجم بوده و هست و این برای رشت یک آسیب بوده و هست.

باتوجه به اینکه شاید تا الان بسیاری از موقعیت های جذب توریست سرمایه و تعامل مناسب را از دست داده ایم حضور نخبه گان،جوانان افراد مسلط به زبان خارجی در شورای شهر رشت یک باید و الزام است و در انتخابات باید مورد توجه رای دهندگان باشد.