ختم کلام:

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح پنج شنبه در اولین سالگرد آغاز به کار مجلس یازدهم از طریق ارتباط تصویری با صحن مجلس شورای اسلامی، با نمایندگان مردم سخن گفتند.

در ابتدای این جلسه، آقای قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گزارشی از عملکرد یکساله‌ی مجلس یازدهم ارائه کرد.

بخش‌هایی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

** به مردم عزیزمان عرض می‌کنم؛ ملت عزیز ایران! انتخابات در یک روز انجام می‌گیرد امّا اثر آن در چند سال باقی می‌ماند.

** در انتخابات شرکت کنید، انتخابات را متعلق به خودتان بدانید که متعلق به شماست و از خدا کمک و هدایت بخواهید که شما را هدایت کند به آنچه که درست و حق است و به کسی که شایسته است و بروید پای صندوق و رأی بدهید.

** به حرف این کسانی که ترویج می‌کنند که فایده‌ای ندارد، نرویم، نمی‌رویم پای صندوق رأی اعتنا نکنید این‌ها دلسوز مردم نیستند کسی که دلسوز مردم است مردم را از رفتن پای صندوق منع نمی‌کند.

** حضرت آیت الله خامنه‌ای، امروز در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی: بحمداللّه مجلس در یک سالی که گذشت نشان داد که هم پرتلاش است، هم دارای همت بلند است، هم کارآمد است.

**بحمداللّه حضور نیروهای جوان و پرتوان در کنار نیروهایی که سوابق یا تقنینی دارند یا سوابق اجرایی دارند، موجب شده است که این مجلس توفیقات خوبی را به دست بیاورد، هم در زمینه‌ی تصویب تعداد معتنابهی از لوایح و طرحها در موضوعات مهم و هم در زمینه‌ی حضور مردمی، حضور در میان مردم و دیدن صحنه‌های واقعی زندگی مردم.

**سفرهای استانی رئیس محترم مجلس و رؤسای کمیسیونها و بعضی از نمایندگان محترم حقیقتاً حرکت و اقدام بسیار خوبی است و باید ان‌شاءاللّه ادامه پیدا کند. حضور در کنار مردم را ترک نکنید. یکی از موفقیتهای بزرگ این است که بتوانید در کنار مردم باشید و در کنار مردم بمانید.

**حضرت آیت الله خامنه‌ای، امروز در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی: از شروع کار این مجلس یک عده‌ای برنامه‌ی خودشان را این قرار دادند که یک تصویر منفی از مجلس نشان بدهند. اظهاراتی کردند، میکنند باز هم در فضاهای رسانه‌ای گوناگون که امروز در اختیار همه است، اظهاراتی میکنند که انسان بوی دلسوزی را از این اظهارات نمیشنود.

آن توصیه‌ای که من میخواهم بکنم این است که شما مراقب باشید که با عمل خودتان یا با گفتار خودتان به مخالفین خودتان کمک نکنید. توصیه‌ی مؤکّد بنده این است. رفتار و گفتار در درون مجلس یازدهم باید جوری باشد که مخالفین این مجلس را تأیید نکند.

** شورای محترم نگهبان بر طبق وظیفه‌ی خودش آنچه را که باید انجام بدهد و لازم میدانست انجام داد، نامزدها را مشخص کرد.

** من اولاً لازم میدانم از همه‌ی کسانی که وارد عرصه‌ی نامزدی شدند تشکر کنم. بسیاری از این افراد یقیناً بخاطر احساس مسئولیت وارد میدان شدند.

** ثانیاً از آن کسانی که صلاحیتشان را شورا تشخیص نداد و احراز نکرد و اینها نجیبانه با این مسئله برخورد کردند از آنها هم تشکر مضاعف باید بکنیم. حتی بعضی مردم را تحریص کردند که در انتخابات شرکت کنند، پای صندوقها بروند.

** عدم احراز صلاحیت به معنای بی‌صلاحیتی نیست. عدم احراز صلاحیت معنایش این است که شورای نگهبان نتوانسته تشخیص بدهد که این آقا صلاحیت دارد؛ نه اینکه تشخیص داده که صلاحیت ندارد، نه، ممکن است صلاحیت بالایی هم داشته باشد اما حالا گزارشها، امکانات، عرض کنم که آشنایی‌های شورای نگهبان نتوانسته این را تشخیص بدهد.

**میدان انتخابات میدان مسابقه‌ی خدمت است. قرآن به ما دستور میدهد: «فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرَاتِ» دنباله‌ی کار نیک با هم مسابقه بدهید. نامزدها با یک چنین نگاه بایستی به انتخابات نگاه کنند.

**نفرت پراکنی و اتهامات چنین و چنان یا شعارهای غیرواقع بینانه هم داده نشود. شعارهای غیرواقع بینانه گاهی ممکن است فریب مردم تلقی بشود. نه. با توجه به امکانات کشور و واقعیات کشور بایستی شعار داد و وعده داد و چه کرد. این جوری بایستی عمل کرد.

**ملاحظات اخلاقی جداً رعایت بشود. یعنی واقعاً اگر چنانچه نامزدهای انتخاباتمان هم در مناظراتشان، هم در مصاحبه‌هایی که با آنها میشود، سؤال جوابهایی که با آنها میشود، اخلاق اسلامی را رعایت بکنند، این سرریز میشود در جامعه، آحاد مردم ملاحظات اخلاقی را یاد میگیرند و رعایت میکنند. این سرمشقی برای آنها خواهد شد. و هنجارشکنی هم نکنند.

**راه حل بعضی‌ها برای اینکه بیشتر دیده بشوند، بیشتر شنیده بشوند، این است که هنجارشکنی کنند، خطوط قرمز نظام را به قول خودشان بشکنند. نظام جمهوری اسلامی یک نظام مستقر و پابرجاست، یک نظام جاافتاده است، خطوط اصلی نظام مشخص است. این جور نباشد که سعی کنند حالا با شکستن این حدود و ثغور مهم نظام جمهوری اسلامی برای خودشان یک موقعیتی دست و پا کنند که موقعیت هم به دست نمی‌آید.