آرشیو » اجتماعی » سیاسی » پیشخوان » گیلان
کد خبر : 10675
جمعه - 29 اسفند 1399 - 18:40

مدیر امور فرهنگی دانشگاه پیام‌نور مرکز رشت:نبود ثبات در مدیرت شهری عامل اصلی فرار سرمایه گذاران است/رشت در عمل هیچ بودجه ای بابت کلانشهر بودن دریافت نمی کند

اختصاصی ختم کلام/ مدیر امور فرهنگی دانشگاه پیام‌نور مرکز رشت در نشست با اصحاب رسانه بر لزوم‌مدیریت شهری تاکید کرد و سیاست گذاری و نظارت بر امورات شهر را از وطایف اصلی شورا دانست. ابوالفضل پورمجیب با بیان اینکه شورای شهر در این دوره از وظایف اصلی خود فاصله گرفته است اظهار کرد: این امر […]

مدیر امور فرهنگی دانشگاه پیام‌نور مرکز رشت:نبود ثبات در مدیرت شهری عامل اصلی فرار سرمایه گذاران است/رشت در عمل هیچ بودجه ای بابت کلانشهر بودن دریافت نمی کند

اختصاصی ختم کلام/ مدیر امور فرهنگی دانشگاه پیام‌نور مرکز رشت در نشست با اصحاب رسانه بر لزوم‌مدیریت شهری تاکید کرد و سیاست گذاری و نظارت بر امورات شهر را از وطایف اصلی شورا دانست.
ابوالفضل پورمجیب با بیان اینکه شورای شهر در این دوره از وظایف اصلی خود فاصله گرفته است اظهار کرد: این امر اجحاف بزرگی در حق شهروندان خواهد بود.
وی گفت: رشت در سال ۵۵ از لحاظ توسعه یافتگی جزو اولین ها بود اما در حال حاضر در زمره آخرین ها قرار دارد و این مسئله جای بحث دارد.
مدیر امور فرهنگی دانشگاه پیام‌نور مرکز رشت ادامه داد: در رشت هیچ وقت جنگ رخ نداد و عامل سیستمی نیز هرگز مانع عقب ماندگی شهر نشد اما رفتارهای بازیگران ارشد مدیریتی در شهر موجب شد که رشت از شاخصه های توسعه یافتگی عقب بماند.
پورمجیب با اشاره به کسب عنوان کلانشهری رشت خاطر نشان کرد: این شهر در عمل هیچ بودجه ای بابت عنوان کلانشهر دریافت نمی کند و هر روز از عنوان کلانشهر دورتر نیز می شود.

وی گفت: در رشت نه تنها مولفه های زیرساختی و مطلوب سازی مانند مهندسی ترافیک و مهندسی زیباسازی وجود ندارد بلکه در بحث توسعه ای نیز هیچ بحث توسعه محوری در شهر وجود ندارد.

این فعال فرهنگی و اجتماعی همچنین با اشاره به مشکلات و معضلات زباله در رشت خاطرنشان کرد: مشکلات حیاتی شهر در مرحله اول زباله سراوان است و باید فرایند جدیدی برای زباله سوزی تعریف شود زیرا خرید دستگاه زباله سوز معفول و بی اثر مانده است در حالی که اگر از ۱۰ سال گذشته هرسال ۱۰ درصد در این زمینه پیشرفت حاصل می شد امروز به ۱۰۰ درصد پیشرفت شهری دست می یافتیم.
پورمجیب با بیان اینکه گسترش شهری بدون ایجاد زیرساخت امکان پذیر نیست افزود: اعضای شورا همواره به دنبال پیشرفت خود و کسب صندلی قدرت بودند تا به جایگاه شهرداری برسند و این‌مسئله موجب اتلاف وقت و پسرفت شهر شده است.
مدیر امور فرهنگی دانشگاه پیام نور مرکز رشت با بیان اینکه در فضای کنونی مدیریت شهری، ضعف شدیدی وجود دارد تصریح کرد: متاسفانه کسی که بتواند اقدامات درستی انجام دهد در مجموعه مدیریت شهری وجود ندارد و شواهد نشان از آن دارد که سیاست این افراد از شورا نشینی بیشتر به نفع خود بود تا به نفع شهر.

پور مجیب با تاکید بر اینکه اعضای شورا باید مولفه های اولیه شهرداری را دارا باشند بیان داشت: در عمل اما هیچ کدام از این افراد از این مهم برخوردار نبوده و تنها توانستند راه ارتقای خود یا افراد مجموعه را فراهم آورند.

وی همچنین بر لزوم تفکیک زباله از مبدا همراه با آموزش به شهروندان تاکید کرد و گفت: ایجاد مولفه های تشویقی، تببین ایستگاه های جمع آوری و ارائه بسته های تشویقی در قبال دریافت زباله تفکیک شده و استفاده ازمتخصصان امر، کمک بزرگی به این مهم می کند.

مشاور پیشین رییس دانشگاه پیام نور بندرانزلی همچنین پیرامون بومی یا غیر بومی بودن شهردار نیز بومی بودن مسئول را مقوله مهمی قلمداد کرد و گفت: مهمتر از این مولفه، نوع عملکرد و تخصص شهردار است که در اصل ارتباط خاصی به بومی بودن یا نبودن وی ندارد.
پورمجیب تخصص، سابقه فعالیت و تحصیلات مرتبط، بومی بودن و تجربه را از مولفه های ضروری هر شهردار دانست و با اشاره به برخی کارشکنی های اعضای شورای شهر در امورات جاری شهرداری اظهار کرد: ارائه برخی اختیارات به شهردار و عدم دخالت دائم در تصمیمات شهردار نیز باید جزو الزامات باشد.

وی همچنبن با توحه به پیشرفت استان های همجوار گفت: هیچ کدام از استان های اطراف، از پتانسیل های رشت برخوردار نیستند اما مدیریت موفق و صحیح مدیران شهری، موجب پیشرفت روزافزون این شهرها در حوزه های مختلف شده است.
این مسئول برلزوم انتخاب صحیح در پروسه انتخابات تاکید و خاطر نشان کرد: معامله و معامله گری همواره در انتخابات تاثیرگذار بوده و پس از انتخابات نمی توان شخص راه یافته به شورا را مقصر واقعی دانست از این رو همگان باید در امر انتخاب نامزد مورد نظر دقت لازم را اعمال کنند.

پورمجیب که خود با شعار “صدای مردم رشت خواهم بود” وارد عرصه انتخابات ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر شد گفت: هیچگاه شهروندان نسبت به عملکرد مدیران و اداره امور شهر نامحرم نبوده از این رو در طول حضور خود در شورای ششم، همواره به دنبال شفافیت مالی و رفتاری خواهم بود.

وی با اشاره به غیر منسجم بودن و غیر شفاف بودن فعالیت های مالی در شهرداری رشت، همواره بر نظم دهی های مالی در این نهاد تاکید داشت و گفت: رقم های واریزی به پیمانکاران باید شفاف شده و باید درسامانه ای جداگانه قابل دسترسی به مردم باشد.
این مسئول همچنین دلایل فرار سرمایه گذاران از شهر نخستین ها را مورد اشاره قرار داد و افزود:
مشکل اصلی در امر سرمایه گذاری، جذب سرمایه گذار نیست بلکه نبود ثبات در مدیریت شهریست.
پور مجیب ادامه داد: اگر ثبات مدیریتی در شهر اتفاق بیفتد سرمایه گذار نیز با اطمینان‌کامل وارد عرصه سرمایه گذاری می شود.

وی مشکلات زیر ساختی رشت را مربوط به امروز ندانست و خاطر نشان کرد: این مشکلات از سالهای پیش بر روی هم انباشته شده و امروز تبدیل به عامل اصلی زیان به شهر شده اند.
مدیر امور فرهنگی دانشگاه پیام نور مرکز رشت افزود: پارلمان شهری نباید سیاسی باشد بلکه باید انقلابی بوده و در ان به صورت جهادی عمل شود.
پورمجیب همچنین بیان داشت: در تقسیمات محله ای، برای رشت ۵۵ محله تعریف شده است در حالیکه بیش از این‌تعداد محله در رشت وجود دارد و باید تمام فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی نیز برای این محلات تنطیم شود زیرا این عمل موجب کاهش پیک ترافیکی، کاهش هزینه ایاب و ذهاب خانوار به نقاط مختلف دسترسی شهری و افزایش امنیت می شود.

وی بر لزوم توجه به تراکم در شهرسازی نیز تاکید و تصریح کرد: هیچ ساختمانی نباید بدون پارکینگ ساخته شود و درهر محله ای نیز باید پارکینگ تببین شود تا به کاهش ترافیک خیابان ها و زیباسازی شهری منجر شود.
این فعال فرهنگی و اجتماعی همچنین با توجه به اهمیت رعایت‌نمای شهرسازی تاکید کرد: هرآنچه که موجب ایجاد چهره ناهمگون شهر به ویژه در ورودی های شهر می شود باید جمع آوری و ساماندهی شوند.

پورمجیب گفت: آسیب شناسی سازمان شهرداری، بسیار نامتوازن است و از آنجایی که مدیران فعلی از نسل اول شهرداری هستند و از مواردی مانند اجتماعی و ورزشی مطابق با روز دنیا آگاهی ندارند، از این رو ساماندهی نیروهای متخصص نیز باید در اولویت ها قرار بگیرند.

وی گفت: باید خانه تکانی اساسی در چهارچوب قانون برای نیروی انسانی شهرداری صورت بگیرد.
وی که نامزد ششمین دوره انتخابات شورای شهر است متولد ۱۳۶۳ زاده رشت و اصالتا اهل لشت نشا است.
این‌ فعال فرهنگی و اجتماعی در رشته مهندسی نرم افزار، کارشناسی مدیریت و کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی تحصیل کرده ودر حال حاضر نیز دانشجوی دکتری در این رشته است.