آرشیو » اجتماعی » مهمترین عناوین » پیشخوان » گیلان
کد خبر : 10391
شنبه - 25 بهمن 1399 - 00:13

نامه جمعی از آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی گیلان به قانونگذاران کشور در مجلس شورای اسلامی

ختم کلام- جمعی از معلمان نهضت سواد آموزی گیلان با ارائه نامه ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی به مشکلات این قشر شدند.

نامه جمعی از آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی گیلان به قانونگذاران کشور در مجلس شورای اسلامی

اختصاصی/ ختم کلام:

جمعی از معلمان نهضت سواد آموزی گیلان با ارائه نامه ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی به مشکلات این قشر شدند.

در متن نامه که به امضای شماری از معلمان نهضت سواد آموزی رسیده، چنین آمده است:

 

بسمه تعالی

عشق با دانش متمم می شود
هر که عاشق شد معلم می شود

قانونگذاران محترم در مجلس

پیامبر خاتم (ص) با پیام صلح و دوستی برای هدایت کل جهانیان مبعوث شد. حضرت محمد(ص) امر فرمودند هر اسیر جنگی که ۱۰ نفر از مسلمانان را باسواد کند آزاد است. “فرمانی سراسر مهر و رحمت که عطرِ خوشِ نون و القلم و ما یسطرون را می داد.”
به تاریخ ۷ دی ماه سال ۱۳۵۸ نهضت سوادآموزی به فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) تاسیس شد ایشان فرمودند: همگان برای مبارزه با غول جهل و بی سوادی به پا خیزند.
آموزشیاران نهضت سوادآموزی با عمل به فرمان امام خمینی (ره) با سپری کردن ۶۰ ماه سابقه ی آموزشیِ سخت و مشقّت بار که صدالبته با جان و دل سپری می شد. به استخدام آموزش و پرورش در می آمدند‌‌‌. آنها مزد سالها تلاش و تحمل سختی های نهضت را با پایانی شیرین و خوش، یعنی استخدام در آموزش و پرورش می گرفتند  اما در سال ۱۳۹۰ سیاستهای نهضت سوادآموزی تغییر کرد. با برون سپاری این سازمان به موسسات غیر دولتی، کلیه زحمات و مشقّات آموزشیاران که اکنون به آموزش دهنده تغییر نام پیدا کرده بودند، نادیده گرفته شد.
دوره های مقدماتی و پایانی و تکمیلی به۳ دوره سوادآموزی، تحکیم و انتقال تبدیل شد.
ما آموزش دهندگان تا امروز، زیر نظر مستقیم ادارات آموزش و پرورش در واحد سواد آموزی انجام وظیفه می کنیم. تمامی حقوق و مستندات ما در سامانه آنلاین نهضت سوادآموزی که بطور مستقیم زیر نظر وزارت آموزش و پرورش است ثبت و ضبط شده است.
صرفا و صرفا و صرفا جهت جلوگیری از ایجاد هرگونه حق و حقوق برای آموزش دهندگان جهت استخدام، حقوق و حق الزحمه ما با واسطه پرداخت می شود. در این میان بدون هیچ دلیل شرعی و قانونی مبالغی (تنها به دلیل وجود واسطه) از حق الزحمه ما کسر می شود.
با پی گیریهای مکرر نهضتی ها، در سال ۱۳۹۵ قانونی تصویب شد که اسم نهضتی ها را دوباره زنده کرد. اما در این قانون تبعیض آمیز با اشاره به سال بندی که فقط تا پایان سال ۱۳۹۱ بود، آموزش دهندگان فعال و مستمر از گردونه ی این قانون تبعیض آمیز جا ماندند! موضوعی که قانونگذار به دلیل عدم اطلاعات کافی از فعالیتهای این گروه آموزشی به آن توجه نکرده بود!
بعنوان مثال افرادی که از سال ۸۶ تا ۹۱ تنها یک دوره کلاس داشتند با دیدن سختی های کار در نهضت، فرار را برقرار ترجیح دادند و به کارها و مشاغل دیگر مشغول شدند.
این افراد با قانون سال ۱۳۹۵ دارای حق استخدامی می شدند. ولی آموزش دهندگانی که به صورت فعال و مستمر بعد از سال ۱۳۹۱ بودند، متاسفانه از این قانون جا ماندند!

ما نهضتی های بعد از سال ۱۳۹۲ هم از فرزندان این سرزمین و از فارغ التحصیلان بهترین دانشگاه های همین کشور هستیم.* هر ساله دوره های ضمن خدمت را همراه با آزمون پایان دوره می گذرانیم. درست مانند معلمان رسمی هرساله جشنواره ی الگوهای برتر تدریس، پرسش مهر و انواع مسابقات کتابخوانی و غیره داریم.
برای ما از مضمون بیش از ۱۰۰ فیلم آموزشی، آزمون آنلاین جهاد دانشگاهی در مراکز استان ها برگزار شد که اکثریت با نمرات بالا قبول شدند.
حداقل درخواست ما نهضتی های بعد از ۹۲ از قانونگذاران این است که به دلیل داشتن تجربه هایِ آموزشیِ مفید و کاربردی و همچنین مهارت در فنون تدریس و کلاسداری متقاضی گذراندن دوره در دانشگاه فرهنگیان جهت جذب در آموزش و پرورش هستیم.

در نهضت سوادآموزی، خوشبختانه با فعالیتهای جهادی آموزش دهندگان نهضت، کشور به برپایی جشن ریشه کنی بی سوادی نزدیک شده است. اما این خبر خوش و این اتفاق میمون و مبارک را که ما، آموزش دهندگانِ جهادگر، برای کشور به ارمغان آورده ایم، ممکن است باعث غیر فعال شدن ما به دلیل نبودن سوادآموز در سامانه شود‌.

از قانونگذاران این کشور که نمایندگان محترم ملت ایران هستند خواهشمندیم که نسبت به تعیین تکلیف این گروه آموزشی جهادگر در مجلس شورای اسلامی اقدامات لازم را عنایت بفرمایند.
از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم که در مقابل خواسته ی شورای عالی انقلاب فرهنگی که همانا برگزاری آزمون ماده ۲۸ برای این گروه می باشد، به طور کامل و به عبارت بهتر “تمام قد” از ما آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی دفاع کنند. چون آزمون ماده ۲۸ با داشتن کلی شروط غیر ممکن، مانع جذب ما نیروهای زحمتکش نهضتی می شود.
حضرت علی (ع) می فرماید: هر کس کلمه ای به من بیاموزد، مرا بنده ی خود ساخته است. این کلام گهربار مولا علی (ع) با تکیه بر اهمیت علم و دانش و بزرگداشت مقام معلم، باید همواره چراغ راه زندگی ما باشد.
در پایان یادآور می شویم که نهضت سوادآموزی همواره بود، هست و خواهد ماند.
این نهضت با فرمان بنیانگذار انقلاب اسلامی پا به عرصه وجود گذاشته و مصمّم است که جشن ریشه کنی بی سوادی را به رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیم کند و با عنایات الهی چهره ی زشت جهل و بی سوادی را از کشور بزداید. ان شاءالله

با احترام
جمعی از آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی استان گیلان.