آرشیو
کد خبر : 10205
شنبه - 13 دی 1399 - 23:28

لنگرود اولین شهر پایلوت گیلان در احیای بافت تاریخی

ختم کلام: پیرو بازدید مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان از بافت سنتی و تاریخی شهر لنگرود، نشست هم اندیشی میان شهرداری لنگرود و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری استان در دفتر شهردار لنگرودجهت هماهنگی بمنظور احیا و زنده سازی بافت تاریخی شهر لنگرود که در ادامه برنامه‌های اولویت دار شهرداری و شورای اسلامی […]

لنگرود اولین شهر پایلوت گیلان در احیای بافت تاریخی

ختم کلام: پیرو بازدید مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان از بافت سنتی و تاریخی شهر لنگرود، نشست هم اندیشی میان شهرداری لنگرود و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری استان در دفتر شهردار لنگرودجهت هماهنگی بمنظور احیا و زنده سازی بافت تاریخی شهر لنگرود که در ادامه برنامه‌های اولویت دار شهرداری و شورای اسلامی این شهر در دوره پنجم شورا جهت توسعه گردشگری شهری با توجه به پتانسیلهای موجود شهر میباشد، برگزار شد.

در این نشست که مهندس سید مهدی رجایی، شهردار لنگرود، معاونین و نمایندگان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان و جمعی از دیگر مسوولین مرتبط با موضوع مورد بحث حضور داشتند به تبیین حفظ بافت تاریخی شهر لنگرود توسعه گردشگری شهری با توجه به حفظ این بافت تاریخی بحث و تبادل نظر پرداخته شد.

شهردار لنگرود:بافتهای تاریخی بعنوان هویت ملی هر شهر باید حفظ و احیا شوند

رجایی در حاشیه این جلسه، خروجی جلسه مذکور را خوب ارزیابی کرد و گفت: در این جلسه پیرامون موضوعات مختلف بافت تاریخی لنگرود به بحث و تبادل نظر پرداختیم و به نتایج مطلوبی نیز دست یافتیم.
شهردار لنگرود در این گفت و گو خاطر نشان کرد: بافت تاریخی هر شهر ، ارزش‌های فرهنگی ،هویت و شناسنامه ملی هر شهر به شمار می رود.
شهردار لنگرود با بیان اینکه بافت های تاریخی در قلب شهرها جای دارند و دارای ارزش های کالبدی، عملکردی، اقتصادی و فرهنگی هستند، گفت: هویت محلی در چنین بستری شکل می‌گیرد و آنچه مشخص است بافت تاریخی باید حفظ و احیا شود و هیچ وقت بافت تاریخی، فرسوده نیست و نباید نادیده گرفته شود و تخریب گردد چرا که بین بافت تاریخی و بافت فرسوده تمایز بسیار است.
رجایی در ادامه یکی از مشکلات خطرآفرین در بافت تاریخی لنگرود را وجود تعدادی از دیواره‌های املاک مستقر در این بافت عنوان کرد که سبب اعتراضات شهروندان ساکن کوچه های جنب این بناها و حتی منجر به دستور دادستان قضایی هم شده است.

وی افزود: در این جلسه به این مسئله نیز پرداختیم و تصمیم گیری شد تا با نظارت دقیق میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان این مشکلات رفع شود و انشاالله شاهد چنین خطراتی برای شهروندان نباشیم.

شهردار لنگرود در ادامه سخنان خود به همسان سازی تابلوهای مغازه ها در منطقه بافت تاریخی شهر لنگرود خبر داد و یادآور شد: بر اساس توافقات به عمل آمده با میراث فرهنگی و گردشگری مقرر شد تابلوهای مغازه ها در مناطق بافت تاریخی همسان سازی شود به خاطر نشان کرده طرح تابلوهای همسان تا یک ماه آینده توسط میراث فرهنگی گردشگری تهیه و در اختیار ما قرار میگیرد.

رجایی با بیان اینکه همسان سازی تابلوها در بافت تاریخی شهر با توجه به فضا سازی و محوطه سازی پیرامون پل خشتی جلوه خاصی به سیما منظر شهر خواهد داد.

شهردار لنگرود بیان داشت: اقدامات ارزنده ای که میراث فرهنگی ،گردشگری در این خصوص انجام می‌دهد ،اقدامات بسیار خوبی است و شهرداری لنگرود از آن استقبال می‌کند.

رجایی از شهروندان خواست تا در راستای اجرای طرح همسان سازی تابلوی مغازه ها که در نهایت داشتن شهری با منظر و سیمایی زیبا را نوید می‌دهد ،با شهرداری همکاری نمایند./ رایان خبر